Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › ska börja kita
-
Hade det varit mina kiter du köpt så hade jag rekommenderat 11 och 7:a. Inte större.. Du kommer igång från strax innan 6 m/s och kör lätt till en bit över kuling.
Bara för att Rebel ”inspirerats” av vår depower/trim lösning så betyder det dock inte att man kan jämföra storlekarna rakt av.
Du kanske kan hitta någon jämförelse på till exempel http://www.kiteforum.com, sök på Instinct och rebel . Har du tur så finns där nån som testat båda och har nått bra att säga.
Lycka till 🙂 -
Milkman wrote:Hade det varit mina kiter du köpt så hade jag rekommenderat 11 och 7:a. Inte större.. Du kommer igång från strax innan 6 m/s och kör lätt till en bit över kuling.
Bara för att Rebel ”inspirerats” av vår depower/trim lösning så betyder det dock inte att man kan jämföra storlekarna rakt av.
Du kanske kan hitta någon jämförelse på till exempel http://www.kiteforum.com, sök på Instinct och rebel . Har du tur så finns där nån som testat båda och har nått bra att säga.
Lycka till 🙂Oj. Pratar vi 20 m/s? Olika bud här. 14 och 11 🙂 Men eftersom du gör en liknande kite får jag nog lita på din expertis. När du säger ”kommer igång”, menar du planing eller att man tar höjd lätt? Jag är inte helt i svängen med alla begrepp än. Antar dock att det är närmre det senare eftersom 11:an är för vikt 70-85kg på er sida. Jag läste någonstans att Rebel betedde sig konstigt under kite-loop (kan inte hitta var jag läste det just nu). Har läst om invertering av den om man inte passar sig också. Är det någon av de egenskaperna som Instinct delar?
Vad skulle du annars säga är skillnaden mellan Instinct och Rebel (förutom att ni har 20% rabatt), om du kan vara objektiv ;)? Funkar Norths femlinors-system med era kites eller behöver jag bom/linor från er? (Har redan köpt 5:th element-bommen).
Tack för råden hittills!
-
Njae, 20 m/s ska du nog vänta ett tag med :).. Jag skulle nog villja säga att du först ska bli trygg med ”motsvarande 11:an” innan du börjar ge dig på topp end. När du utvecklas kommer själv känna hur hård vind du fixar med din utrustning. Men jag som väger 80 ska ut med 9:an i helgen och det skall blåsa upp till 16 m/s.
Med komma igång menar jag ta höjd, hoppa, ha roligt.
Kan nog inte vara objektiv, dels för att jag inte testat rebel, dels för att det inte går att vara objektiv när man helst vill leva på kitingen på ett sätt eller annat 😉 Jag brukar försöka sätta på bs-filtret och surfa runt på forumen, sen helst testa innan jag väljer kite.. Men det är svårt i början- Svårt att känna skillnad och nästan alla kiter fungerar innan man vant sig med en speciell modell/känsla.
Angående Invertering så har Instincten ett system för att hindra invertering som jag tror de är unika med. Har hittills bara hört talas om någon som sett nån som lyckats med det. Så det problemet kan jag nog mena att man slipper.
Jag tror att Rebel kan flagga ut kiten (på 5:e linan) och det kan inte instincten utan en uppgradering som kostar 199 kr. Man anser att säkerheten är stor nog när man släpper bommen.Instinctens Akilleshäl är relaunch i lätta vindar. Under 5,5 m/s är den svårlaunchad men man lär sig, under 5 m/s är det praktiskt taget omöjligt utan hjälp. (du kan iofs inte kita då heller, men det har ju hänt nån gång att vinden mojnat plöttsligt – då vill man inte tappa kiten:))
Funkar den vanliga 5:th element bommen till rebel? jag är ganska säker på att den inte funkar till Instincten, en bom ingår hur som helst i paketet.
Ojj, det vart ett långt inlägg…
-
Tomten wrote:ok. men kanske tar 1 till 3 dars kurs då.. men köpt en EH freestyle -05 12m2 vad tror ni om den redan köpt asså :P…..
jag kan rekomendera hjälm. jag kör med hjälm trots att jag har kitat i 4år. (Och skulle du mot all förmodan börja latja med kiten utan utbildning gå ut i midjedjupt vatten långt från land 90% av skadorna sker på land och ha någon kite kunnig med dig.) -
Instincten är årets kite.
Rebelen ser riktigt fin ut fast synd att de verkar behöva en storlek större än Instinct i samma vind. Tur att den verkar snabb ändå.Instinct och Rebel är hur som helst de två bästa kitarna just nu att välja på om du frågar mig. Å då har jag inte ens testat Rebeln ännu men det är det rena upplägget utan kångliga lösningar som fördröjer känslan till kitaren som jag värdesätter.
(Slingshot har en liknande lösning möjlig att konfigurera till i sin Link men jag har inte blivit övertygad där än.)nic
-
Årets Kite är utan tvekan min Venom II 13!! Sen är ju Instincten helt OK! Men det räcker ju inte riktigt då det är ens passion vi pratar om 🙂
-
Milkman wrote:Njae, 20 m/s ska du nog vänta ett tag med :).. Jag skulle nog villja säga att du först ska bli trygg med ”motsvarande 11:an” innan du börjar ge dig på topp end. När du utvecklas kommer själv känna hur hård vind du fixar med din utrustning. Men jag som väger 80 ska ut med 9:an i helgen och det skall blåsa upp till 16 m/s.
Med komma igång menar jag ta höjd, hoppa, ha roligt.
Kan nog inte vara objektiv, dels för att jag inte testat rebel, dels för att det inte går att vara objektiv när man helst vill leva på kitingen på ett sätt eller annat 😉 Jag brukar försöka sätta på bs-filtret och surfa runt på forumen, sen helst testa innan jag väljer kite.. Men det är svårt i början- Svårt att känna skillnad och nästan alla kiter fungerar innan man vant sig med en speciell modell/känsla.
Angående Invertering så har Instincten ett system för att hindra invertering som jag tror de är unika med. Har hittills bara hört talas om någon som sett nån som lyckats med det. Så det problemet kan jag nog mena att man slipper.
Jag tror att Rebel kan flagga ut kiten (på 5:e linan) och det kan inte instincten utan en uppgradering som kostar 199 kr. Man anser att säkerheten är stor nog när man släpper bommen.Instinctens Akilleshäl är relaunch i lätta vindar. Under 5,5 m/s är den svårlaunchad men man lär sig, under 5 m/s är det praktiskt taget omöjligt utan hjälp. (du kan iofs inte kita då heller, men det har ju hänt nån gång att vinden mojnat plöttsligt – då vill man inte tappa kiten:))
Funkar den vanliga 5:th element bommen till rebel? jag är ganska säker på att den inte funkar till Instincten, en bom ingår hur som helst i paketet.
Ojj, det vart ett långt inlägg…
Ja, tack för ditt utförliga svar! Av någon anledning så måste jag alltid försöka göra det perfekta köpet 😀Nu har jag läst alla trådar på kiteforum med orden Instinct och Rebel i 🙂 Inga jämförelser tyvärr. Ingen verkar ha testat både Instinct och Rebel. ”Flagga ut” är när man lossar chicken loop:en och får kiten helt kraftlös i en leash? Är det någon nackdel med detta, eller varför är det inte standard? Vad får jag ge för en Instinct 11 inkl. bom och den extra säkerhets-grejen idag?
-
Man har resonerat som så att säkerheten är tillräckligt bra i och med att kiten landar i fönstret och guppar på vattnet bara man släpper bommen. Personligen har jag aldrig lännt behov av annan lösning. I värsta fall är man powered en någon sekund medan kiten flyger genom fönstret. Du kan ju sätta leashen på depowerstroppen också, då tappar du otroligt mycket kraft ifall du öppnar Chicken loopen men kiten landar fortfarande i fönstret.
Men att flagga kiten helt – då ligger den med minimal yta mot vinden, rätt neråt i vindriktningen – kan man inte som den levereras. Och det skadar ju inte att ha möjligheten i alla fall så det är nog värt dom 199 kronorna.
(jag har det som ett o-shit handle en bit upp. utifall jag skulle behöva flagga kiten av en eller annan ledning så tar jag tag i handtaget och sen krokar ur och släpper bommen.)Totalt blir det då 8991 kr (kite, bom, linor, leash och väska). Jag har en inne nu och en om ca en vecka.
-
Den kommer heta Instinct2. Kommer tidigt nästa år, långt innan sässongen börjar.
Målet är att börja dema dom på västkusten när det fortfarande är is på stranden 🙂 -
Milkman wrote:Den kommer heta Instinct2. Kommer tidigt nästa år, långt innan sässongen börjar.
Målet är att börja dema dom på västkusten när det fortfarande är is på stranden 🙂Låter intressant! Jag väljer nog Rebel framför Instinct med allt sammanräknat, men frågan är nu om jag kommer ångra att jag inte väntade tills Instinct2 kommer? 🙂
Jag förstår att eftersom det är ganska långt kvar till lanseringen så kan du inte avslöja hur Instincts detaljer/utförande har ändrats, men kan du säga nåt om hur dess egenskaper kommer att skilja från den första Instinct:en? Mycket intressant hur andra generationen av en så banbrytande kite kan bli!
Eftersom jag ändå måste köpa Rebel till ordinarie pris och det inte lär bli mer åkning för mig i år, så kan jag vänta om den verkar lovande…
-
Glöm inte att kolla Waroo, årets mest sålda kite, det finns en anledning…
-
Läser man på Kiteforum.com under rubriken Instinct 2 så skriver många vad de önskar sig av den nya kiten. Gemensamt är att bara väldigt få vill att egenskaperna hos kiten ska ändras, det är mest andra detaljer man önskar se ändringar på. Mycket av det som står där kommer faktiskt vara med på IN2:an 🙂
Den förändring som jag är gladast åt låter jag smita ut: Den kommer gå att vattenrelauncha även under 5 m/s. (kanske inte så viktigt för dom som kan kita då de inte ofta är ute då.. Men i början så är man ju ute de dagar som är på marginalen också.) Jag kan också lova att ni slipper block även fortsättningsvis.
Så fort vi kan vara offentliga med Instinct 2:an så kommer vi ge all info vi kan på http://www.ozonekites.se. Men jag kan lova att du gör rätt i att vänta, du kommer inte missa några dagar på våren pga att vi inte hunnit lancera så du kan ta beslutet sen. Skriv in dig på newslistan så får du infon.
Tills dess får du haka på upp i fjällen. Närmaste aktivitet är i kittelfjäll den 25/1-28/1 (kommer info på http://www.mountainkite.se så fort dom är klara)
Så här fett kan det kanske bli: http://www.flyozone.com/video/chasta.mov -
Biorno wrote:Glöm inte att kolla Waroo, årets mest sålda kite, det finns en anledning…
Kan vara för att den är mycket billig jämfört med andra stora tillverkares liknande kites 🙂
Logga in för att svara.