Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ska bygga en egen bräda, vilket träslag är best?

• walle

Medlem
    11 december, 2004 vid 17:01

Svar till:

Egentligen… är det så jobbigt med en ”tung bräda”?
    Jag har jävligt tunga skidor, men det är bara skönt i landningen. Dom dämpar faktiskt jävligt bra. Det enda jobbiga är när man ska bära omkring på dom.

[/ QUOTE ]
    det e otroligt jobbigt Johan… vänta du bara grin.gif

• in_absurdum

Medlem
    12 december, 2004 vid 18:58

Svar till:

jag har tänkt att bygga en egen bräda i trä. Vilket träslg är best?

[/ QUOTE ]

Bok; är relativt starkt och mycket formbart.

Asp; är styvt och starkt som bok men dyrare.

Teak; är starkt och tåligt mot vatten, dyrt.

Launa; ser ut som teak men är mycket billigare men har inte heller teakens goda egenskaper.

Ipé; Är stenhårt, metallbearbetningsverktyg måste användas, dyrt och lite svårt att få tag på.

Furuplywood; som brädan på bilden är byggd i är allra billigast. Tre lager 3.2 mm limmade med polyuretanlim och lackad med båtlack. 150 x 40 cm med en vikt på ca 3 kg. Materialkostnad ca 200 kr. Funkar att åka på också.

• dirk_diggler

Medlem
    12 december, 2004 vid 20:13

va de inte du som hade gjort en bom i kork också?

• pjoter

Medlem
    12 december, 2004 vid 23:54

3 kg bara? låter lite för en ren träplanka.

• walle

Medlem
    12 december, 2004 vid 23:57

Svar till:

3 kg bara? låter lite för en ren träplanka.

[/ QUOTE ]
    Tre lager 3.2 mm limmade med polyuretanlim och lackad med båtlack. 150 x 40 cm

låter inte bara ”lite”, det låter omöjlgt confused.gif

• pjoter

Medlem
    13 december, 2004 vid 00:13

dom ligger väl på typ 2kg riktigt byggda?

har ju en 140*40 ungefär i nån slags trä å den tror jag mer ligger på 5-10 nånstans. pickleforken på 151 känns helt klart lättare.

• walle

Medlem
    13 december, 2004 vid 08:23

Svar till:

jag har tänkt att bygga en egen bräda i trä. Vilket träslg är best? någon som provat att bygga en? Tips?

[/ QUOTE ]
    Fasen… jag tror vi har missat poängen med den här tråden!?
    Frågan var ju inte vilket träslag som var bäst utan vilket träslag som var Best

Det träslag som är Best är ju Balsa! som i ”Best Pro Balsa” brädan ju wink.gif

• gurra_g

Medlem
    13 december, 2004 vid 09:27

Hur mycket rocker hade du den brädan?

• gurra_g

Medlem
    13 december, 2004 vid 10:38

Vilket är bäst att limma ihop flera lager med trä eller att ha en ett trästycke?

• in_absurdum

Medlem
    13 december, 2004 vid 12:23

Ja, en bom i kork har jag gjort. Men en sån här bräda är väl inget märkvärdigt, vanligt förfarande väl?

Den väger 3,2 kg! Jag har vägt den och mig själv på en digitalvåg inkl. fenor, bindningar och lack. Varför skulle det vara konstigt? Det är ju inte mycket material. 3.2 kg är ju inte direkt lätt, eller?

Jag vet inte hur mycket rocker jag har, omordernt mycket tror jag, kan kolla senare.

Om man vill ha rocker och en styv bräda i förhållande till vikten är det bäst att limma flera lager. Ett lager funkar ändå hyffsat, vad jag hört.

Mvh/Andreas

• pjoter

Medlem
    13 december, 2004 vid 13:01

vad e grejen med att ha divinecell som det väl heter istället för balsa? E de pris, vikt, flex eller nåt helt annat?? confused.gif

• dirk_diggler

Medlem
    13 december, 2004 vid 16:01

skön!

• nic

Medlem
    13 december, 2004 vid 17:54

Lättare att forma, lättare på vågen och fyller samma uppgift under glas/epoxy.

nic

• backe

Medlem
    13 december, 2004 vid 21:08

Jag håller på och tälja en väldigt snygg bräda i massiv furu. Tror att det kan vara hett i sommar. ram.jpg

• in_absurdum

Medlem
    25 december, 2004 vid 01:10

Svar till:

Den väger 3,2 kg! Jag har vägt den och mig själv på en digitalvåg inkl. fenor, bindningar och lack. Varför skulle det vara konstigt? Det är ju inte mycket material. 3.2 kg är ju inte direkt lätt, eller?

Mvh/Andreas

[/ QUOTE ]

Ehh hehe, vägde brädan nu och det visade sig att den vägde 3.7 kg. Sorry

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ska bygga en egen bräda, vilket träslag är best?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.