Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Ska bygga en egen bräda, vilket träslag är best?
-
Ska bygga en egen bräda, vilket träslag är best?
anonym-anvandare svarade 20 år, 4 månader sedan 14 Medlemmar · 35 Svar
-
Svar till:
Egentligen… är det så jobbigt med en ”tung bräda”?
Jag har jävligt tunga skidor, men det är bara skönt i landningen. Dom dämpar faktiskt jävligt bra. Det enda jobbiga är när man ska bära omkring på dom.[/ QUOTE ]
det e otroligt jobbigt Johan… vänta du bara -
Svar till:
jag har tänkt att bygga en egen bräda i trä. Vilket träslg är best?
[/ QUOTE ]
Bok; är relativt starkt och mycket formbart.
Asp; är styvt och starkt som bok men dyrare.
Teak; är starkt och tåligt mot vatten, dyrt.
Launa; ser ut som teak men är mycket billigare men har inte heller teakens goda egenskaper.
Ipé; Är stenhårt, metallbearbetningsverktyg måste användas, dyrt och lite svårt att få tag på.
Furuplywood; som brädan på bilden är byggd i är allra billigast. Tre lager 3.2 mm limmade med polyuretanlim och lackad med båtlack. 150 x 40 cm med en vikt på ca 3 kg. Materialkostnad ca 200 kr. Funkar att åka på också.
-
Svar till:
3 kg bara? låter lite för en ren träplanka.
[/ QUOTE ]
Tre lager 3.2 mm limmade med polyuretanlim och lackad med båtlack. 150 x 40 cmlåter inte bara ”lite”, det låter omöjlgt
-
dom ligger väl på typ 2kg riktigt byggda?
har ju en 140*40 ungefär i nån slags trä å den tror jag mer ligger på 5-10 nånstans. pickleforken på 151 känns helt klart lättare.
-
Svar till:
jag har tänkt att bygga en egen bräda i trä. Vilket träslg är best? någon som provat att bygga en? Tips?
[/ QUOTE ]
Fasen… jag tror vi har missat poängen med den här tråden!?
Frågan var ju inte vilket träslag som var bäst utan vilket träslag som var BestDet träslag som är Best är ju Balsa! som i ”Best Pro Balsa” brädan ju
-
Vilket är bäst att limma ihop flera lager med trä eller att ha en ett trästycke?
-
Ja, en bom i kork har jag gjort. Men en sån här bräda är väl inget märkvärdigt, vanligt förfarande väl?
Den väger 3,2 kg! Jag har vägt den och mig själv på en digitalvåg inkl. fenor, bindningar och lack. Varför skulle det vara konstigt? Det är ju inte mycket material. 3.2 kg är ju inte direkt lätt, eller?
Jag vet inte hur mycket rocker jag har, omordernt mycket tror jag, kan kolla senare.
Om man vill ha rocker och en styv bräda i förhållande till vikten är det bäst att limma flera lager. Ett lager funkar ändå hyffsat, vad jag hört.
Mvh/Andreas
-
vad e grejen med att ha divinecell som det väl heter istället för balsa? E de pris, vikt, flex eller nåt helt annat??
-
Lättare att forma, lättare på vågen och fyller samma uppgift under glas/epoxy.
nic
-
Jag håller på och tälja en väldigt snygg bräda i massiv furu. Tror att det kan vara hett i sommar.
-
Svar till:
Den väger 3,2 kg! Jag har vägt den och mig själv på en digitalvåg inkl. fenor, bindningar och lack. Varför skulle det vara konstigt? Det är ju inte mycket material. 3.2 kg är ju inte direkt lätt, eller?
Mvh/Andreas
[/ QUOTE ]
Ehh hehe, vägde brädan nu och det visade sig att den vägde 3.7 kg. Sorry
Logga in för att svara.