Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Ska bygga en egen bräda, vilket träslag är best?
-
Ska bygga en egen bräda, vilket träslag är best?
anonym-anvandare svarade 20 år, 4 månader sedan 14 Medlemmar · 35 Svar
-
Svar till:
Svar till:
Den väger 3,2 kg! Jag har vägt den och mig själv på en digitalvåg inkl. fenor, bindningar och lack. Varför skulle det vara konstigt? Det är ju inte mycket material. 3.2 kg är ju inte direkt lätt, eller?
Mvh/Andreas
[/ QUOTE ]
Ehh hehe, vägde brädan nu och det visade sig att den vägde 3.7 kg. Sorry
[/ QUOTE ]
det e lite skillnad på 3kg och 3,7kgDessutom saknar ju din bräda pads och riktiga stroppar…
en bräda byggd med divinycell-kol/glasfiber kan man ju få att väga under 2kg med pads/stroppar… -
Svar till:
Svar till:
Den väger 3,2 kg! Jag har vägt den och mig själv på en digitalvåg inkl. fenor, bindningar och lack. Varför skulle det vara konstigt? Det är ju inte mycket material. 3.2 kg är ju inte direkt lätt, eller?
Mvh/Andreas
[/ QUOTE ]
Ehh hehe, vägde brädan nu och det visade sig att den vägde 3.7 kg. Sorry
[/ QUOTE ]
fy fan va ful
-
Svar till:
jag har tänkt att bygga en egen bräda i trä. Vilket träslg är best? någon som provat att bygga en? Tips?
[/ QUOTE ]
träslag budget = svarvad furu
träslag lättast = gaboon ~2x priset av furu! (gaboon är endast några procent lättare så mitt tips är att du bygger första brädan i furu)Så till vida du inte har tillgång till nån riktigt bra verkstad så rekommenderar jag inte att bygga mer avancerad bräda med fiberförstärkning… (kommer kosta dig mer än att köpa en bräda och det är mycket sannolikt att din första krach slutar med en trasig bräda)
Till skillnad emot vad alla påstår så kan en bra byggd träbräda var BÄTTRE än många kommerciella brädor, det är i alla fall min erfarenhet (å andra sidan så är det inte coolt att ha en träbräda så man får väl ha detta i åtanke också)! En annan konstig sak är att vikten på brädan verkar vara så otroligt viktig för folk. Visst det är tungt att bära runt på nånting över 5kg, men en träbräda som oftast inte väger över 4kg lär knappast vara nåt hinder i åkningen om man inte tävlar på proffstouren
eller om det är jätteviktigt att göra en massa board offs…
Bygg med enkel shape på brädan (limma två skivor under tryck med 2-3mm rocker beroende på om du ska ha en lättvind eller hårdvindsbräda), använd epoxy genomgående, använd skivor av två olika tjocklekar (förslagsvis total tjocklek kring 8-12mm ber. på din vikt och naturligtvis brädans storlek), köp bra bindningar, pads, handtag och fenor (detta kommer att göra åkningen mera bekväm)
här kan du läsa lite mera
http://home.tiscali.se/kitesurf/boardb2.htm
brädan kanske inte ser så där jättehott ut på bilderna men åkningen har varit kanon! (oslagbar höjdtagning mot allt annat jag prövat, mjuka fina landningar, väldigt bra grepp i vattnet och epoxyn verkar stå emot slag/repor bra mycket bättre än den beläggning som finns på kommerciella brädor)
De e bara sätta igång och bygga
/Jakob
Logga in för att svara.