Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › skada vid windsurfing (försäkring)
- 

skada vid windsurfing (försäkring)
Publicerad av anonym-anvandare på 18 februari, 2002 vid 21:06Vad händer när vi skadar oss i windsurfing, är det hemförsäkringen som gäller då eller, tex om man bryter bena osv….
getwet svarade 23 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar - 
			3 Svar

- 
Antar att det är hemförsäkringen som gäller. Kolla upp hur mkt den skyddar. Ibland kan man välja till tillägg till hemförsäkringen. Jag har lagt till olycksfallsförsäkring som nog gäller. Frågan är vad man får ersättning för. Tror det gäller utlägg som man har i samband med skadan som läkarbesök mm.
Tips, var koncentrerad när du seglar och låt bli att skada dig! - 
Jag har för mig att om man är medlem i SBF så får man någon slags försäkring mot sådana grejor. Kan ju vara värt att investera i. /Björne
 - 
Hemförsäkringen gäller enbart om momentet olycksfall finns med, en del bolag har det med, andra som tillägg och några inte alls. Vad man dock kan säga är att de försäkringar som är kopplade till hemförs. oftast är mycket dåliga (läs låga ersättningar).
Du måste kontrollera om det finns med hos just ditt bolag.
Det bästa är att antingen teckna ett individuellt avtal där du själv kan bestämma ersättningsnivån. Ett annat alternativ är via fackets kollektiva avtal, TFF (trygghets försäkring fritid) både billig och bra.
Om man skriver en olycksfallsförs. bör man tänka på några saker, gäller den utomlands (medicin och läkarkostnader) samt vilket ersättningsbelopp som ska gälla. En del tänker att om ers.beloppet är 1milj så bör det räcka gott och väl. Vad man däremot inte tänker på är att om skadan nu bara bedöms till 10%invaliditet så är ers. 10% av 1 milj, 100 000kr, inte mycket att hurra för!!!
Låt oss säga att invaliditet betyder att du kanske måste gå ned i arbetstid, kanske tom förtidspension, påverkar din fritid (kanske inte kan surfa, hemska tanke)och då är den ekonomiska ersättningen viktig för att kunna bibehålla sin köpkraft och kunna göra något annat i stället.
Jag vet att det är många som inte bryr sig, de är inte så himla ”coolt” heller med försäkringar, förutom när man kvaddat utrustningen. Sig själv skiter man tydligen i. Men jag vet, har sett massor och kommer att få se ännu fler i mitt yrkesliv människor som drabbas, och ångrar sig djupt att dom inget gjorde, för några tior i månaden!!! 
Logga in för att svara.