Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Skall jag bli med Foil eller tub?

• Skall jag bli med Foil eller tub?

Publicerad av henrik78 på 13 augusti, 2010 vid 09:48

Hej!

Jag har i dagsläget en EH Ovando 10, och en Naish Haze 133 bräda och väger 73 kg.
    Vill utöka mitt vindregister för att kunna åka alla dessa dagar de det har varit för lite vind för min nuvarande utrustning. Är nybörjare sedan förra sommaren och har ännu inte full koll.

Har tittat på, och är grymt sugen på Flysurfer Speed 3 15/19. Dock är de sjukt dyra och någon begagnat marknad verkar ju inte finnas…

Har därför som alternativ exempelvis en Slingshot 2011 Rally 14 för 12 000 kr.

Har ältat detta fram och tillbaks, kring hur stor skillnaden skulle vara i vindregistret och om FS är värda de extra pengarna i förhållande till hur många fler surfdagar jag får. Har pga arbetet inte så många dagar att surfa på och är därför tämligen surt att inte kunna surfa pga för lite vind…

Hur tänker ni?
    Vad får jag med en FS som jag inte får med en SS (eller motsvarande om ni har tips)? Räcker det kanske med SS kiten och istället köpa en större bräda, typ Flydoor?

När tror ni att jag kan surfa med de olika alternativen (hösta och lägsta vind)?
    OM det skulle bli en FS, hur skulle ni tänka kring en 15/19?

Foil förefaller lättare att starta och landa, speciellt de dagar då man är själv, tycker ni att detta stämmer?
    Å andra sidan kanske foil är lite meckigare att torka, reda ut trassel etc då den inte har en ”ben konstruktion” av bladders som håller formen?

Hjälp mig med tankar, funderingar och förslag!
    Jag kitar mest i Skåne, trots att jag bor i Uppsala…

cortex svarade 14 år, 8 månader sedan 30 Medlemmar · 61 Svar
  • 61 Svar
  • perl

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 11:20

Jag har en FS Speed3-19 till salu (kommer köra en 21a när den kommer ut, vi har ofta extremt lite vind i Luleå, så jag vill ha det största). Ring mig på 070 376 8150.

/Per

• cosmo

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 11:51

Jag skulle helt klart köra foil om jag skulle göra om valet!
    Det har främst med enkeltheten i lättvind att göra. Jag blir oftast stående på stranden med lintrassel efter misslyckad vatten relaunch medan min vän med Speed2 15 är ute och zen-surfar.

Självlaunch, liten packning och slippa pumpa är också starka argument.

• jbi

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 12:15

Förstår inte… Är ni verkligen allvarliga som rekommenderar foil ??

• pontusande

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 12:21

Jag har visserligen inte testat, men jag tycker det verkar lite actionlöst att köra en superfin drake i lättvind… Jag menar full-depower och 5 m/s hur kul låter det?

Min största drake är en 16kvm C-drake från 2006 med nästan obefintlig depower som jag köpte för 500:-. Jag älskar den för den ger mig faktiskt riktigt mycket action i lätta vindar! Men jag håller fullständigt med alla som hävdar att det är enklare, säkrare, mer krångelfritt, nybörjarvänligare o.s.v. med en foil-drake för kostnaden av en bättre begagnad bil men sen kan vi ju diskutera varför man är ute på vattnet? Om man gör det för att det är enkelt, säkert osv osv så visst…

Dom argumenten håller dock inte på mig för jag är ute efter en utmaning och pumpande adrenalin vilket min crazy 16kvm C-drake utan depower ger mig över förväntan varje gång det blåser strax över 5-6m/s!

• svinet

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 12:22

Jag kan varmt rek Naish 2010 Helix 14 m2. Bra grunddrag och vindregister! Kul från att man börjar plana och funkar lika bra till urkrokat som till ikrokat. du behöver ingen större med din storlek på bräda och vikt!
    Skicka PM till mig om du är intresserad. Skall sälja min pga 2011 drake på g in. Endast använd i 3 månader!

• atte

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 12:46
    JBI;625523 wrote:
    Förstår inte… Är ni verkligen allvarliga som rekommenderar foil ??

Nej vi förstår att du inte förstår. När körde du en foil senast? När det gäller lättvind så fungerar inget annat, det är inte så svårt att förstå.

När det är 4-5 m/s så kör jag S-bends, F-16 mm och då väger jag 90kg och använder en speed2 19.
    Skulle jag väga neråt 70kg så skulle troligen en speed3 15 räcka men med trippel deppowern som nu finns på speed3 så kan en 70 kg kille köra på en speed3 19 utan att bli över riggad i första taget.

hittar du ingen speed3 hemma så kolla ebay i tyskland.

• pjoter

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 13:07

Nu har du ju provkört min speed3 19 och jag kränger dom så jag är sjukt partisk och ger dig därför inga mer råd än de jag gett.

Till er andra som inte testat tänkte jag däremot vända mig, i det här fallet JBI och Pontus.
    JBI till att brja med, jepp folk som rekommenderar foils är oftast sjukt seriösa, framförallt pga av de faktiskt testat båda sorter till skillnad från vad jag gissar du har gjort (då syftar jag på en modern foil, du kan inte jämföra en foil från -02 mot en ny tub-kite, lika lite som du kan jämföra en speed3 mot en naish ARC).

Pontus, En gammal C-kite från -03 rockar, fortfarande kär i min fuel 17kvm. Dock har jag mer rocknroll i 4m/s med speed3an som jag hade i 5m/s med den. + att jag kan hålla den tills det är riktigt bra ladd i 12an, något som var omöjligt på den gamla c-kiten (vilket iofs gjorde den hardcore men också rätt värdelös).
    Efter jag skaffade speed3 19 så är det 12an jag har börjat välja bort. Varför köra i småchop å ladda trick med en 12a när jag istället kan göra det på superplatt vatten med 19 som dessutom har klart mer grunt och ger fetare pop? Självklart väljer jag alla dagar hellre att köra 6:a/9:a i vågor men nu bor jag ju i sverige så dom dagarna är inte så många på året tyvärr.

Sen jag skaffade speed3an har jag inte haft en dålig session otroligt nog, dock har många andra klagat på värdelös vind medans jag har haft skitkul. 🙂

edit,
    Skulle jag tvunget vilja pumpa så hade jag nog satsat på en ozone 17 och skim. Med den kiten å skim är jag igång samtidigt som jag håller höjden och leker unhooked med min vanliga bräda och speed3. tycker dock personligen att nobileskimmen är rätt klumpig och trist att köra men har taskig koll på vilka andra som finns.

• svinet

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 13:16

Skulle klart vara kul att testa en lättvindsfoil ngn dag. Tror att det slår LEI när det gäller extrem lättvind. Med en 14 m2 LEI + störrebräda alt lättvindsbräda kan man även vid 94 kg och 5m/s ha kul.
    frågan är bara om man under 5m/s kan ha kul med en Foil. Det vore kul att se och testa ngn dag!

När har ni demo på västkusten?

• jenselias

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 13:17

Jag tycker en jäkla massa om allt möjligt som jag inte har en aaaning om. Skillnaden mellan mig och tydligen de flesta här är att jag håller käften när det jag tycker inte är grundat på någon hållbar fakta eller erfarenhet. Nu snackar vi surfing och inte religion eller har ni svårt att skilja på det?

Jag kör själv en Speed3 15 och väger 75 kg. Den har gett mig mycket bra tid på vattnet, där en tub för lättare vind kanske hade gjort det körbart. Men inte bra.

För varje ny detalj i utvecklingen av kites blir tubar och foils lite mer lika varandra är min erfarenhet. Foils har sina fördelar och tubkites sina. Den faktiska skillnaden mellan dem i känsla och möjligheter är markant mindre än vad de flesta, som inte har koll, påstår.

Hoppsan det var visst fler balanserade inlägg här än vad jag såg första gången jag skumläste igenom. Ja, ja! Ät upp det i alla fall, er det berör.

• vogon-jeltz

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 13:27

Jag har provat båda och kan bara säga att Foil går fet bort för min skull .
    Har roligare med min 16 C kite .
    Sen orkar jag inte göra en massa utlägg om hur och varför…

• jakobb

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 13:59

foil vs. LEI… hetaste fighten på steffo just nu! Ska Pjoter lyckas försvara sina foils mot de hårt attackerande motståndarna? Det återstår att se mina damer och herrar, det återstår att se…

• hengo

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 14:28

hahah,

har faktiskt kört flysurfer 21(trorja) kvm, den lätta svindyra kiten nu några dagar.

Finns ingenting som kan konkurera med den i lättvind vad jag vet? Man kkommer igång så sjukt tidigt, sen om de är kul eller ej är väl upp till var och en. Hade den inte kostat så mycket hade jag ändå köpt den, nice att stilla abstinensen!

• smdj

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 14:48

jag är också fete sugen på att testa en speed3 19m2 i 4-5 m/s, funkar det om man väger 100 kg?

• gadget

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 15:31
    hengo;625547 wrote:
    hahah,

har faktiskt kört flysurfer 21(trorja) kvm, den lätta svindyra kiten nu några dagar.

Finns ingenting som kan konkurera med den i lättvind vad jag vet? Man kkommer igång så sjukt tidigt, sen om de är kul eller ej är väl upp till var och en. Hade den inte kostat så mycket hade jag ändå köpt den, nice att stilla abstinensen!

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!
    Hengo har hängt med tyskarna i någon vecka och redan badar han naken, odlar mustasch, joddlar och kör foil.
    Nästa gång du kommer hit med ett tält kommer jag utrusta mig med silverkulor, vitlök och träpålar.

• acemattias

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 16:12

Har inga större fördomar när det gäller drakar (förutom möjligtvis mot det där 2 linors skämtet:crazy:) så jag hadde definitivt skaffat en foil till lättvind om det inte vore för priset, dom är tveklöst bättre och det är en bättre investering pga det höga 2 handsvärdet.

[ame=”http://vimeo.com/13935335″]Flysurfer Speed3 21m Deluxe – First Impression on Vimeo[/ame]

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Skall jag bli med Foil eller tub?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.