• mattias-j

Medlem
    29 september, 2010 vid 06:37

Eller hinner någon vada av utsidan högst uppe vid Skanör? Kan ju bli som La Franqui dessa dagar.
    Och inget tjafs om naturskyddsområde nu. Det gäller inte på utsidan, har kollat detta med kustbevakningen! Kom igen nu Tobbe, på med våtskorna och kolla av detta idag, du är ju ändå ledig!!!! 🙂 Kan ju bli hur bra som helst……….

• tobhed

Medlem
    29 september, 2010 vid 06:42

För att piren ska funka så krävs mycket syd i vinden, tror det är för lite av den varan i prognosen

• thomas-althin

Medlem
    29 september, 2010 vid 07:06

Kollar man på plats i Skanör så finns det skyltar som klart o tydligt berättar att det är vindsurfingförbud runt udden…:( så är det tyvärr. Men annars skulle udden längst ut vara grym!

• hanko

Medlem
    29 september, 2010 vid 20:26

Att tolka skyltar är en sak….att ha inside-information från Kustbevaknng som Jilde är respect! Som ”gammal” flottist han är så har han kollen den gode matrosen. Från en matros till en annan: O´hoj seglarvänner !!
    Jag kan tycka att någon skåning bör offra sig och gå ”hela vägen” och få saken prövad i tingsrätt!! Ni anar inte hur man kan tolka och förvrida lagar!!
    Mina ”solklara” rättsfall på gatan faller som korthus åtminstone i tingsrättsledet! Med det inte sagt att jag uppviglar till brott….ne för sjutton !

Mvh Mr Muskö

• thomas-althin

Medlem
    29 september, 2010 vid 21:10

Var nere på näset o jobbade lite idag och såg dessa skyltar igen. Går tyvärr inte att tolka på nått annat sätt än att det är som det står: vindsurfingförbud( bland annat..) året runt. Men det känns som om vi kanske måste prova ändå… Kan bli sjuuukt bra!!

• swe117

Medlem
    29 september, 2010 vid 21:19

Med all respekt för flottister, Mr Jildestad och Skanör Coastguard är det slutligen Länstyrelsen som har satt spelreglerna. Sedan ett par år pågår en debatt mellan vattensports representanter och just Lst. Det kan vara dumt för framtida kontakter/överenskommelser att inte respektera detta förbud, man har börjat att lätta på förbuds sträckorna kring näset och det kan vara bättre att ta det hela den ”lagliga” vägen. Ska man segla i dessa trakter bör man först ha undersökt vilka kuststräckor och perioder som förbud gäller eller ej. Men visst ser det oerhört lockande ut, det är vi överens om 😉

• hanko

Medlem
    29 september, 2010 vid 21:29

Dialoger ska man värna Uffe…! men jag kan som Ankdammsnybörjare på Haga kan starkt ifrågasätta huruvida ”fåglarna” är störda av vårat beteende! Min första reflektion och den är seriös är att jag speedade i typ 30 knop förbi nån form av fågel som snarare såg ut att njuta av livet och den rörelse som nu härskar i dammen. Inte en tendens till att jag/vi störde fågellivet. Som vanligt tror jag att en skräckinjagande Kite skrämmer mer..!! GPS+fågel=sant!

Nästa år kommer jag ner o rör om i grytan!!
    På öland finns ankdammen…i skåne finns måsgrytan!!

• swe117

Medlem
    29 september, 2010 vid 21:38

Håller med dig Hänkö, men än så länge är det bara vi utövare som har den uppfattningen.
    Du är ju alltid välkommen till Skåneland, det vet du, här mås det. 😀

• hanko

Medlem
    29 september, 2010 vid 21:48

2011 måste bara bli mitt revanschår Uffe o Co. nu kämpar jag med ett trasigt knä och ett pinsamt men aj så smärtsamt f-cking nageltrång. Vill inget hellre än att tillbringa en bra dag i Klagis å natt i omklädningsrummet i Klagan hehe !!

• joth

Medlem
    30 september, 2010 vid 11:08

Hejhopp, jag o Alex e också på och troligen Thomas med.

Ni säger att det är surfförbud vid udden men har ni tänkt på norra sidan om hamnen direkt vid parkeringen och si o sådär nån km längs stranden. Man måste ju inte vada etc med prylarna. Det skulle jag aldrig palla med. Det är nästan fri vind hela vägen från hamnen till udden. Kan bli bying iom husen längre in i Skanör men dom är ca 500m bort så dt är inte säkert de stör så mycket. Fin parkering och bara att hoppa i o slöra ut.

Tolkar man bilderna på vellinge kommuns hemsida så är det bara förbud fram till 15 aug. och sedan fritt fram ungefär 1km om man får tro länstyrelsens restriktioner. Utanför det förbud året runt. Inom den tjocka röda linjen på bilden.

Sälviken vid Vikhög blir fel på SO tror jag och annars så får det bli Klagshamn. Är det högt vatten borde det gå att köra längre in eller vad säger ni som brukar segla där.

Vad säger ni om det?’

/Jonas

• tobhed

Medlem
    30 september, 2010 vid 13:39

Jag och Uffe har varit där och rekat i somras när det blåste ostligt. Säkert helt ok, men sträckan innan förbudet är ca1000 m och det är svårt att inte få tokbyig på de metrarna. Bäst är det givetvis där man inte får segla….
    Jag, thompa, Uffe & klang kommer att segla sm i tt i helgen så räkna inte med oss, men testa gärna och avläggen liten rapport 😉

• joth

Medlem
    1 oktober, 2010 vid 06:48

Oki, vi får väl se hur det blir.

Hur har vattnet varit i Klagshamn annars? Högt? Kanske man kan segla innanför revet. Om man vågar… Gulp … 😉 SO ger väl annars rätt skumpigt vatten.

• tobhed

Medlem
    1 oktober, 2010 vid 07:22

Vattnet har varit väldigt högt, men ska i helgen vara lite över normalt. Tänk på att räddningsnbåten är sönder

• joth

Medlem
    1 oktober, 2010 vid 09:19

Skall inte segla bakom piren eller något sådant. Vanlig surf med inslag av speed om det vill sig. Men då måste man nog kunna segla innanför stenmarkeringarna. Har för mig att ni har en linje ni brukar segla i. Alex nämnde nått om det.

Btw, lycka till i TT. Vissa vart skåpet skall stå.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications