Senaste nytt Forums Skimbat?!

• Skimbat?!

Publicerad av anonym-anvandare på 3 januari, 2004 vid 17:41

Hej!
    Visserligen en pryl lite utanför gängse ämnen här, men ändå påminner Skimbat om vindsurfing. När jag var ute på Dreviken i dag var det 5 skimbatseglare ute. Det såg väldigt läckert och jag fick även pröva på en tur, men då blåste det knappt.
    Har någon annan testat? Erfarenheter? Försäljningsställen?
    Tester? Begagnatmarknad? Tester? Länkar?
    Per-Arne

draaaag_eller svarade 21 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    3 januari, 2004 vid 23:57

dom ska köra där på Drevviken i morgon oxå. Dom 3 som jag såg var alla gamla drak-skridskoseglare och har seglat allt annat oxå, som rör sig framåt, nästan, så dom kan säkert komma med klara omdömen. Skimbat är enklare att segla och snabbare än drakseglet. En duktig Skimbatseglare kan nästan hänga med vingseglen , som ju är de snabbaste.
    Hälsn TSSS, soppslevsseglare

• jonasp

Medlem
    4 januari, 2004 vid 16:35

Jag var ute o testade min soppslev idag. Kändes riktigt bra men det blåste väldigt lite där jag var men det behövdes inte mycket vind kändes det som. Körde ett 6,9.

• anonym-anvandare

Medlem
    4 januari, 2004 vid 21:47

Jag blev kär i vingseglet och inhandlade mig en svart Skimbat på 4.7 m2. Premiären skedde på Drevviken i dag och jag var mycket nöjd. En hel del i teknik återstår att givetvis att slipa på. Målet fram över är att stå på ett ben ikrokat hängsele gående snabbt o högt i vind.
    Per-Arne

• styret

Medlem
    4 januari, 2004 vid 22:31

vad är skimbat?

• oskie

Medlem
    4 januari, 2004 vid 22:43

Google är din vän.

http://www.skywings.fi/

• mbjorke

Medlem
    5 januari, 2004 vid 08:07

Var köpte du din skimbat? Jag försökte förra vintern höra med Skidsport Bromma om dom hade planer på att ta in men dom hänvisade mig bara till vanlig Kite. Skimbat ser roligare och enklare ut, mer som vindsurfing i mina ögon.

/marcus

• anonym-anvandare

Medlem
    5 januari, 2004 vid 09:25

Det finns en kille i sverige som tar in dem. Undra om han inte hette franz passler eller nått i den stilen. Snackade med honom på isen utanför björkvik förra vintern. De hade visst kommit upp i 90 km/h med en skimbat. De kör med långfärdsskridskor och slalompjäxor.. verkar jäkla coolt… de är dock rätt dyra (7000)

• anonym-anvandare

Medlem
    5 januari, 2004 vid 10:16

Var hitta Skimbat??
    gå in på svenska isseglarförbundfets hemsida:
    http://www.sisf.se/skridskosegling/lasegel/lasegel.htm
    där finns bilder av Skimbat och mailadress till Franz P som säljer dom.

(Jag nämnde tidigare att vingsegel var dom snabbaste; nu ser ju faktiskt Skimbat ut som en vinge men jag menade dom vingsegel som påminner om fenan på ett flygplan, där seglaren står inuti ”vingen”. Den snabbaste heter Ice-Glider och utvecklades på 80-talet av hrr Trysén och Sundqvist, tror jag. Ice-glider-seglare har kommit upp i farter klart över 100 km/h) TSSS

• fenan

Medlem
    5 januari, 2004 vid 13:36

Det verkar ju riktigt häftigt, finns det ingen stans där man kan hyra? Hur får man tag på grabben som tar in till sverige?

• ove226

Medlem
    5 januari, 2004 vid 13:44

http://www.ytspanning.se

dom tar in kitewings!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    5 januari, 2004 vid 23:29

Nu har jag uppgifterna:
    Frans Passler Great Sport
    08-7151247
    frans@swipnet.se

• waterboy

Medlem
    6 januari, 2004 vid 12:55

hejsan,
    jag tror det bara är att ringa frans så får man testa någon stans. Och de kostar inte alls 7000!!!
    tror de ligger på 3-3500, nåt sånt.
    det e jäkligt kul iaf, har kört en timme ungefär, lärde mig aldrig hoppa men det var inte så svårt att dra laydown svängar, det va fett iaf!!!
    /abbe

• fenan

Medlem
    6 januari, 2004 vid 13:40

Ytspänning det kostar >7000. om ni hittar billagare så säg till!

• anonym-anvandare

Medlem
    6 januari, 2004 vid 17:15

7800.- Tog Frans för en svart Skimbat 4,7 med monofilm.
    I dag var det tredje gången som jag var ute och hade underbara race på Tullingesjön:D
    Per-Arne

• draaaag_eller

Medlem
    7 januari, 2004 vid 09:13

Har skridskoseglat sedan barnsben och måste slå ett slag för det gamla ”drak-seglet” som har klockats i farter över 110 km/h. Men visst verkar skimbat som en vettig vidareutveckling, som inte kräver lika mycket stänger och annat skit. Annars är min lilla stunt-kite på 3 kvadrat en riktig hjälp på halvvinden. Med min stora kite har jag dragit ifrån isjakter… Så visst finns det att göra, även på vintern!

/Jonas

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Skimbat?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.