Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Skötsel av våtdräkt
-
Skötsel av våtdräkt
Publicerad av spray på 28 november, 2007 vid 13:28:confused2: Hur sköter jag gummit bäst nu när jag inte använder den?
Kan jag tvätta den i maskinen? Kanske inte på 90grader men 70 borde väl gå?
Hur brukar ni göra för att ”konservera” era egna inför vintern?Läste på en hemsida om något som kallades ”piss off”, finns det någon svensk återförsäljare på det?
tim-eriksson svarade 17 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Ingenting, seglar iofs mest insjö, så seglar du saltvatten kan det nog vara idé att skölja av den! Jag har haft mina i många år och aldrig tvättat dem.
-
Jag brukar slänga den i badkaret tillsammans med lite ljummet vatten och YES, låta den ligga där ett tag och sedan skölja av den och hänga upp på tork, med insidan ut förstås.
-
Köp våtdräktdesinfektionsmedel typ Rip curls ”piss off”. Lär finnas hos vanliga dykbutiker också. Ljummet vatten och detta gör att dräkten luktar godare.
Men 70 grader tror jag INTE att den tål.
-
Bara jag som upplever dräkten som ”kli-ig”? Vettefanken vad det kan bero på men tänkte att det kanske försvinner om man tvättar den noga med piss off.
-
@Spray 431280 wrote:
Bara jag som upplever dräkten som ”kli-ig”? Vettefanken vad det kan bero på men tänkte att det kanske försvinner om man tvättar den noga med piss off.
Personligen skulle jag inte tvätta i 70 grader ! Jag tvättar mina dräkter i maskin på 30 grader och ulltvätt (eller liknande ”mjuka” program). Använd ett milt och skonsamt tvättmedel. Funkar toppen. Däremot dödar inte, mig veterligen, 30 grader eventuella svampsporer…
-
Jag brukar nöja mig med att skölja av dräkten efter surfet och min drygt 10 år gamla GUL dräkt känns fortfarande helt ok att dra på. Vill du tvätta den proffsigt säljer t.ex ”vindsurfing.se” ett våtdräktsshampo. Har dock ingen aning om vad skillnaden är mot ”piss-off” el vanligt diskmedel, förutom att diskmedlet är bra mycket billigare.
Tvättmaskinen hade jag nog bara använt i nödfall, så om inte en isbjörn pissat på den, tvätta för hand. 😉 -
Har nu skrubbat våtisen med svamp och rikligt med YES diskmedel.
Blev bättre men inte bra. Hur ska man gå vidare.Våtskorna luktar också jäkligt illa. Det luktar nästan som om någon kissat i dräkten.
-
Har aldrig tvättat min dräkt i maskin, kommer nog inte göra det heller – låter inte så skonsamt tycker jag… sköljer dräkten i vanligt vatten i badkaret.
Men, tänkte på om man vill bli av med ev svamp måste det vara klockrent med apotekets ”Fungoral”. Tar död på alla aktuella svampar samtidigt som det är milt schampo, man får kanske upprepa behandlingen ett par gånger om man vill vara säker… 🙂Har aldrig själv provat – ett teoretiskt förslag.
-
Älgen;431807 wrote:Har aldrig tvättat min dräkt i maskin, kommer nog inte göra det heller – låter inte så skonsamt tycker jag… sköljer dräkten i vanligt vatten i badkaret.
Men, tänkte på om man vill bli av med ev svamp måste det vara klockrent med apotekets ”Fungoral”. Tar död på alla aktuella svampar samtidigt som det är milt schampo, man får kanske upprepa behandlingen ett par gånger om man vill vara säker… 🙂Har aldrig själv provat – ett teoretiskt förslag.
Att tvätta den i tvättmaskinen på 40 grader är ingen fara, iaf inte på gammla dräkter.
Logga in för att svara.