Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Skydda för revben tack, någon???
-
Skydda för revben tack, någon???
Publicerad av kiters_se på 21 juli, 2006 vid 21:24På tre år har jag lyckats knäcka revbenen två gånger, senast var det när jag börja träna högre hopp och rotationer.
Börjar väl bli gammal och få skört skelett?
Är det någon som vet vilka skydd som är bra, vill fortsätta att utveckla hoppen fast utan att kroppen går sönder.
Någon?
Peter
walle svarade 19 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Sen jag började köra med mystics flytväst har jag inte skadat revbenen. Dom har en impactväst också som är lite stelare dock. Rätt gött att ha på vintern också, känns skönare att ladda då!
-
Visst är Mystic’s flytväst bättre än inget (skön vaddering) men jag ångrar lite att jag inte gick på en impact-vest istället. Speciellt eftersom det skyddar ryggraden bättre med….
Kollade på wakeboard-flytvästar härom dagen och de har rätt bra mellanting om man inte gillar impact-vest. Dvs mjuka men klart fastare och tätare vaddering. De trillar ju ofta i ännu högre fart än kite så de lär väl behöva det…
-
kiters_se wrote:På tre år har jag lyckats knäcka revbenen två gånger, senast var det när jag börja träna högre hopp och rotationer.
Börjar väl bli gammal och få skört skelett?
Är det någon som vet vilka skydd som är bra, vill fortsätta att utveckla hoppen fast utan att kroppen går sönder.
Någon?
Peter
Vad beror det på att du knäcker revbenen??
Det e väl inte smällen mot vattnet som knäcker dom?Antar att det e så att selen åker upp och spreaderbaren knäcker dina revben, i så fall behöver du en bra sele i stället…
🙂
-
Precis, jag knäckte ett revben i sommras och det berodde på att spreaderbaren hade glidt upp en bit och all belastning hamnade på ett revben, detta i kombination med en hård smäll på en 3/4 backloop i hög fart. Nu har jag skaffat en midjesele med benstraps som ska förhindra att selen glider upp. Har inte haft tillfälle att testa den än under riktiga förhållanden men den verkar funka bra.
-
Yann wrote:Precis, jag knäckte ett revben i sommras och det berodde på att spreaderbaren hade glidt upp en bit och all belastning hamnade på ett revben, detta i kombination med en hård smäll på en 3/4 backloop i hög fart. Nu har jag skaffat en midjesele med benstraps som ska förhindra att selen glider upp. Har inte haft tillfälle att testa den än under riktiga förhållanden men den verkar funka bra.
kan bara hålla med, kör själv med OR ”Session”. sitter där den ska utan att varken glida upp eller skära in i grenen…
Logga in för att svara.