Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SLALOM IS BACK!

• SLALOM IS BACK!

Publicerad av markram på 7 juni, 2003 vid 11:49

Nya slalombrädor poppar upp från olika producenter, nu senast såg jag F2´s brädor i tyska surf, som tydligen skall komma till f-bäck snart.
    Nyare brädorna (HS mfl) är byggda för att ta större segel/tidigare planing och vi får väl hoppas att detta om något tillsammans med rykten om att slalomen skall återupptas i PWA kan få fart på det här hemma i svedala, som ett alternativ till Formula med 12,5kvm och kolfiberbommar (kolla förresten test i sista surf -ingen större vits med kolfiber under 2meter, men nödvändigt över 2,5).
    Vore det inte skoj med lite publiknära race igen? cool.gif

markram svarade 22 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • boman

Medlem
    10 juni, 2003 vid 16:01

Ja nu ploppar det över allt… börjar bli svårt att välja bräda frown.gif man van vill ju ha den snabbaste… wink.gif

• lars_k

Medlem
    10 juni, 2003 vid 17:09

Jaså. Den materialsporten är på väg tillbaka. Blir väl samma materialhets som sist så grenen självdör.
    Lite negativt kanske, men varför skulle det gå bättre denna gången? 😐
    …hade dock varit kul att se lite slalom-action a´la tidigt 90-tal igen…Dunken och Co körde ju järnet wink.gif

• watertouch

Medlem
    10 juni, 2003 vid 17:48

Håller dom bara prylhysterin för sej själva är det ju helt ok. Lite formel-1 lixom.

• getwet

Medlem
    10 juni, 2003 vid 17:58

Hehehe….hellre lägger jag 1500kr extra på ett riktigt snabbt segel än 1500 på trendriktig tröja och shorts, vilket även det är en sorts materialhets.
    Tycker det verkar som slalom nu kommit till ett läge med lite sans, en bräda för i stort sett alla förhållanden och riggar som går att ”flexa” rejält. Så en riktigt bra slalomutrustning för tävling tror jag snart kommer bestå av en bräda, några fenor och kanske 2-3 segel. Blåser det mer än så (dom flesta nya slalombrädor tar 6.0-10.0, ett race 6.0 håller du lätt i en kuling med rätt riggning) får vi väl plocka fram våg/freeride/style pryttlarna och köra skiten ur bojarna med!!!!

• lars_k

Medlem
    10 juni, 2003 vid 18:29

Men det måste ju till regler för att begränsa mängden prylar man måste ha med sig till varje tävling. Max antal brädor och segel etc. Blir likt formula då om man ska slippa blåsa av tävlingar pga för lite vind. Köra slalom med formula plankor? Nä, för fanken. Ska det vara formel 1 så ska det. Optimala grejer för max fart oavsett förhållanden. Då är man tillbaka till 4-5 olika brädor till tävlingen och minst lika många segel…Sen går tävlingsformen åt skogen igen för ingen har råd att börja utan stabil spons.

• boman

Medlem
    10 juni, 2003 vid 19:37

Sluta va så negativ slalom är tillbaka i en annan form.
    Förhoppningsvis för att stanna även på tävlingsbanorna.

Vem vet det kanske är så att hela sporten självdör om vi inte börjar segla med mer fart… smirk.gif 70 fenor och freestyle som går på standig spinnout funkar inte i längden, nä fram med lite goa slalom blades for maxx speed blush.gif… ja ja kanske var att ta i, kul är det att slalom får sig ett uppsving speed never goes out of style

Kolla in denna goa bräda från fanatic……

http://www.fanatic.com/cgi-bin/news/news.cgi?sprache=e

• lars_k

Medlem
    10 juni, 2003 vid 20:25

Jag är så negativ som jag vill, hörru.
    Vi får väl se vad som händer nu när det kommer lite nya brädor. Folk vill ju uppenbarligen köra fort och gippa snävt. Så varför inte lite rejsing mot varandra.

• gegga

Medlem
    11 juni, 2003 vid 06:28

Varför har dom nya breda slalombrädorna konkaver?
    Klassiska smala är ju plana med v i aktern kan man
    inte bara öka bredden utan att lägga till konkaver?
    Har för mej att riktigt gammla slalom hade konkaver
    sedan gick man över till plana.
    Seglar man inte på fenan med dom nya breda som med dom
    klassiska smala?

• markram

Medlem
    11 juni, 2003 vid 06:41

Självbygget kommer att utvecklas av sporten!
    Det går att göra bra brädor själv om man är händig och noggrann-
    Sist jag byggde på 80-talet vägde min 95-litare i epoxy -glas 6kg(och den höll i 15år!). Det kommer nog shapas en hel del snart -det är inte materialen i brädorna som utvecklats så mycket, utan serieproducerade tillverkningsmetoder, vilket gör att seriöst hembygge med rätt shape borde kunna hävda sig väl även på 2000-talet! laugh.gif
    Nu gäller det bara att hita en bräda att planka det mesta från (jag som endast väger 70kg kan krympa en design som är anpassad för lite tyngre kunder och på så vis få det lite mer skräddarsytt) wink.gif.
    Nu gäller det bara att hitta rätta mtrl-leverantörer och passa på att tajma bygget till när hyresvärden är på semester cool.gif

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications