Hej arg men anonym
Vid tävling gäller dom förutsättningar som är på plats just då. Den som är bäst under de förutsättningarna är bäst. Det intressanta är att det är samma grupp på ca 5 personer som vinner oavsett vilka förhållanden som råder. Det kan bero på att dom är dom som är bäst på just ”formulasegling” och avgjorde tävlingen genom ”formulasegling”.
En tävling är en tävling och inte det vanliga glida runt i viken. En tävling är hänsynslös mot dom dåliga. Man vänjer sig vid att stå och undra vad dom andra fick fart ifrån. Den som vinner planar i allmänhet hela tiden, även i sådana rejs där det blir en mass tjafsprotester efteråt. Undrar varför? Kan det bero på att dom är bättre än jag – mycket bättre – ibland dubbelt så snabba runt banan?
Visst kan man säga att vindgränsen ska vara 6m/s. Tyvärr så blir det inte många rejs. Vad värre är, det hjälper inte. Oavsett hur mycket det blåser och hur man riggar finns det ställen på banan som man är tok-överriggad eller plöjer som nybörjare – jag vet för jag brukar stå där. Dessutom vinner samma personer ändå…..
Det verkar som jag alltid blir efter. Det stämmer bra, men inte surar jag för det. Det jäkligt kul ändå på tävlingarna. Det finns en massa andra som är ungefär lika kass att rejsa mot. Det är också nyttigt att vara med för man lär sig en massa. Det finns duktiga seglare där som ger en massa tips.
Så klaga är lätt – segla är svårt.
Själv har jag kommit på att träna-träna-träna och träna lite till hjälper. Kolla resultatet från Roxen 
MVH
Jan-Erik