Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing smällt masten ….igen

• smällt masten ….igen

Publicerad av jarp på 24 juli, 2010 vid 17:15

:mad:100% kol i masten är dydligen likvärdigt med ett haveri / sesong…

Har jag bara en jäkla otur eller ska det vara på detta vis..

Funderar skarp på att sälla mig till lite tyngre grejjer typ, x6…

Jag har konstant seglat med lätta grejjor..Kommer jag som glad amatör märka skillnad i segling, vikt, respons osv om jag väljer en mast med mindre kol och högra vikt…..

Snälla svar ni som har yber erfarenhet av både dit och datt i fråga.

benke-2 svarade 14 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • tobhed

Medlem
    24 juli, 2010 vid 17:31

Vad har du för segel och vilken åresmodell – gissar på Pryde eftersom du pratar om x9 & x6…
    X6 har samma böjkurva etc som x9 fast lite tjockare samt lägre kolhalt. Det funkar bra med x6, men du får ut det där lilla extra med x9 samt att du kan få lite sämre rotation med x6, men berätta gärna vilka segel du har samt årsmodell. Hur gamla har masterna varit som du har brutit och var har du brutit dem (gissar vid cambern precis oven bom)

• jarp

Medlem
    24 juli, 2010 vid 19:41

Jag kör V8 och rs (gamla) och planerar att handla upp mig på 2 rs slalom…

Har blandat simmer sc10 och np master..

Nu senast brast min ögonsten (på land och då mitt på toppdelen)…en ioch för sig gammal men inte över utnyttjad np race (dom innan x9 skulle jag tro)…

Dess för innan har det varit simmer 2 st cs 10.

En formula åxå på land, den andra 30 cm upp från mastfot i ngn slags kastfall, dåligt minne från den resan…hua.

Jag tävlar inte, och min plånbok är igentligen inte skick att handla x9…
    så det naturliga valet ligger mellan x6 och en simmer sc10……

men vilken är att föredra?

• rasmus_w

Medlem
    25 juli, 2010 vid 01:20

Jag har hört andra här säga att SC10 går av hela tiden när man har dem i Neil Pryde. Det kan vara en del av ditt problem.

• swe117

Medlem
    30 juli, 2010 vid 20:10

Någon som ”sitter på” eller ”fått över” en överdel till Mauisails SRS Race 460 (100%) :confused2:

• mackee

Medlem
    31 juli, 2010 vid 06:57

det ligger väl en på karpathos som du kan tejpa ihop

• hartwig

Medlem
    31 juli, 2010 vid 13:57

Det är väldigt trist att X9 masterna inte håller. Gäller dom masterna som tillverkades fram till slutet av 2008 eller början av 2009. Min erfarenhet är att dessa master är helt outstanding till NP-race seglen. Seglen genererar med dessa master både bättre fart och för dom som banseglar bättre höjdtagning. Den nya X9:an som för övrigt numera tillverkas i Kina gör att seglen känns mycket stummare och ger inte alls den stunsen i riggen som den gamla X9:an bidrog till. För hobbyracare tror jag att X6:an är väl så bra som den nya X9:an. Det är bara att hoppas på att NP tar fram en mast som är lika bra eller om möjligt ännu bättre än den gamla X9:an och som dessutom håller.
    SWE-412

• benke-2

Medlem
    31 juli, 2010 vid 22:26

Jag har ju iofs en proffs x9 460 över, om det är en 460 som har gått av.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing smällt masten ….igen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.