Senaste nytt Forums Smart idé?

• anonym-anvandare

Medlem
    27 augusti, 2003 vid 08:42

en boyansy-väst. typ man använder vid dykning. luften fylls på när man skall vattenstarta och släpps ut när man seglar. vore sjysst.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 augusti, 2003 vid 08:43

Mobil bastu? Kolla artikel i Svenska Dagbladet. Lördags eller söndagstidningen. Sjysst grej.

• heenriik

Medlem
    27 augusti, 2003 vid 16:49

Ett segel med en enda lång camber som är uppblåsbar, inget vatten i mastfickan=lätt att dra upp. Dessutom kommer mastliket att flyta av bara satan vilket gör att det borde vara lätt även för vattenstarter. Henke

• calle_b

Medlem
    27 augusti, 2003 vid 20:25

OK, getwet. Du vann. Hårt dessutom. När drar vi igång???
    smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif

• getwet

Medlem
    28 augusti, 2003 vid 12:23

Ska bara jobba klart idag, sen börjar vi med kalhygget……vem ordnar passadvinden? Kan man kanske ringa till Bruce den allsmäktige och önska något…118118 har inte hans telnr, någon som kan hjälpa? wink.gif

• jeppe

Medlem
    28 augusti, 2003 vid 13:17

Du kan ringa mig!

Jag kan i princip fixa passadvinden. Säg bara till hur mycket det skall blåsa så bokar jag in lite sporadiska möten var och varannan kväll. Om jag råkar missa något möte, för att sedan dagen innan (läs tisdagen) komma på att jag är bokad, så kan du ge dig fasen på att det kommer att bralla i mer än vad någon passadvind kan prestera.

Någon snabb patentlösning på att jämna skärgården med marken har jag tyvärr inte, men jag tyckte att det lät rätt bra med sandstrand gräsmatta varannan mil mellan Norrtälje-Torö.

Skulle det inte vara idealiskt med en speedränna innanför också?

• anonym-anvandare

Medlem
    28 augusti, 2003 vid 13:28

tycker man borde göra prognoser och kolla hur man kan
    påverka vädret så att det kommer mer lågtryck hit.
    Inom kaos teori finns något som kallas känslighet för intitalvärden, ändrar man bara lite så får det hela
    ett annat förlopp.
    Klassigt kan en fjärils vingar utlösa en orkan.
    Kaos teori är tex även om du väljer att gå över
    ett övergångställe eller trycker på trafikljus
    hur kommer detta beslut att påverka och fortplantas
    i den övriga trafikrytmen i både sverige och världen.

• bwss-bg

Medlem
    28 augusti, 2003 vid 14:03

Surfhopp vore kul.
    Det fanns en riktig brädförstörarvariant som användes på surftävlingar inomhus förut, bl.a. i Paris. Det hoppet hade en kort borst och/eller rullar på själva rampen för att inte bromsa farten allt för mycket. Rampen var snittad med en skåra på mitten där fenan skulle löpa. Problemet, även för världseliten, var att pricka med fenan i mittspåret vilket ofta ledde till fastkilade surfbrädor i rampen plus en totalkrash på både bräda och i värsta fall också surfaren. Att fenboxen kraskade var mer regel än undantag…

En tidigare variant har jag sett i en surfvideo från 1989 verkade betydligt mer ”safe”. Den var i princip konstruerad som en upp-och-ner-vänd diskborste med lång och relativt styv borst. Detta gjorde att man slapp problemet med fastkilningen av fenan eftersom man kunde nyttja hela rampens bredd men det verkade säkert menande på farten upp över rampkanten, hur som helst verkade ”diskborsten” betydligt säkrare än den fenspårs-varianten.

Bygg ett hopp och gläd alla vågtorkande insjö-surfers.

laugh.gifBenny

• getwet

Medlem
    28 augusti, 2003 vid 14:06

Alternativet är att kalhugga hela Kungliga Djurgården, låta Bin Laden ta hand om Kaknästornet och sedan asfaltera ända ut till skärgården. Vi har då ordnat fri vind hela vägen in till Djurgårdskanalen som kan användas som Nordisk speedränna, och det i en huvudstad!!!! Passar utmärkt för sydlig eller nordlig vind. För ostlig kontra västlig vind kan man valla upp Saltsjön så en ränna bildas mellan rest. J vid Nacka strand och Lidingö värdshus….lämpligt start och mål tycker jag! Då får man nära till seglarbaren….flåt seglarbalen ska det vara men jag har alltid tolkat det som bar……..vill ha de så. Har letat på Gula sidorna men inte hittat något om passadvindsbeställning, är det verkligen något som du kan lösa och var är isåfall arvodet för det…….finns det på catering möjligtvis så man kan beställa i detalj hur det ska vara…exempelvis SW på fm prick 14ms, strålande sol 2.5m vågor. Vinden stängs av kl 19.30………fri bersa!
    Skulle det vara möjligt kanske?
    Man kan nästan tro att du är Gud faktiskt, är du det eller?

• jeppe

Medlem
    28 augusti, 2003 vid 14:25

Inte helt fel med speedränna mellan Lidingö värdshus och J på Nacka strand. Att ingen har tänkt på det tidigare???

Det borde väl inte vara några problem, Finlandsfärjorna får väl åka runt. Kan väl inte vara så svårt att få dem att lägga om rutten?

Jo visst kan du hitta mitt nummer om du söker på Catering, ’sol och vind mellan tretton och femton’ är min slogan. Sen har jag som en alla cateringfirmor av klass, naturligtvis fullständiga rättigheter. Arvodet? Ja, inte blir det billigt inte. Kostnadsförslag kan skickas.

• getwet

Medlem
    28 augusti, 2003 vid 14:42

Kan tänka mig att klona min fru som delbetalning för att underlätta ditt liv lite grann……….
    Men åter till frågan om vettiga uppfinningar som första inlägget frågade efter.
    Kan det tänkas att ta fram en vindautomat där man drar kortet i och betalar för ex antal minuter vind?
    Tänk er att komma fram till Varberg och det är vindstilla, riggar upp för att sedan dra kortet i automaten och ca tre minuter senare står det på. Man kan även ha olika taxor beroende på hur mycket vind man vill ha. Lågpris för svag byig, normalpris för jämnare och måttlig till frisk, och högpris för jämn kuling.
    Det vore något……problemet skulle väl bara bli att kortet jämnt skulle vara övertrasserat!

Själv bedriver jag också en catering, lite annorlunda än din men ändå trevlig enligt många. Min slogan är ”Kjol och vin mellan 18-25 år”, strykande åtgång……..

• calle_kuling

Medlem
    28 augusti, 2003 vid 14:46

Kör igång ett kärnvapentestprogram och provspräng i djuphavssänkan på 400 m norr om Gotland! Varje dag kl 13:30 en provsprängning samt en passadvind vid 14 tiden på 18 m/s vore väl bra?!

Annars kanske man kan sänka en jättestor specialspecial ”badboll” som man kopplar rör till som kan släppa ut luften ur bollen på sekunden i luften via fjärrstyrning, samt att den kan blåsas upp automatiskt också! Fästs alltså i en betonggjuten tunna en bit under vattnet.. Vore väl inte omöjligt, speciellt om en vindsnurra tar hand om uppblåsningen av bollen igen! Kanske kunde fjärrstyrningen kopplas så att när man är tillräckligt nära så imploderar bollen under vattnet. Skitabra ju! tongue.gif

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications