Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Smart strategi för val av storlek?

• Smart strategi för val av storlek?

Publicerad av schain på 26 januari, 2005 vid 09:29

Är det någon som har något bra tips på hur man ska tänka vid sitt förtsa köp av kite? Jag tänker främst på vilken storlek. Ska man satsa på en stor kite först (t ex 20-17 kvm) och sedan utöka med mindre när man blir duktigare? Om man t ex köper en Cabrinha nitro och är nybörjare är det en kite man växer i eller är man dum i huvudet om man köper en sådan som nybörjare?

Hade tacksamt tagit emot lite tips.

pjoter svarade 20 år, 3 månader sedan 16 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • mangew

Medlem
    26 januari, 2005 vid 09:49

17-20 är på tok för stort för en första kite, tycker jag. Bättre att börja med en 14 och en lite större bräda. En 14 svänger fortare och har större vindområde än de större modellerna. Sedan är det mycket roligare att köra när det blåser >6 m/s. Vid lägre vindhastigheter blir vinden mer ostadig och det blir svårare att hålla tryck i grejerna. Med 14m2 och en 130 cm bräda med relativt plan rocker har jag bra tryck vid 7 m/s. Innan du köper tycker jag du skall testa grejerna eller ännu bättre- gå en kurs. Lycka till / MAgnus

• kaiser

Medlem
    26 januari, 2005 vid 10:47

Köp en 12a -universalstorleken

en stor kite är svårare att styra och att få skjts med när du ligger i vattnet o ska köra iväg (mycke bökigare) vilket du nog kommer göra ganska mycke i början.

• pjoter

Medlem
    26 januari, 2005 vid 11:14

köp som dom sagt innan 12-14 ungefär. de e en bra mellanstorlek. sen så skaffar du kanske en 16 å en 9a så har du en bra uppsättning.

• eddie

Medlem
    26 januari, 2005 vid 12:08

Helt rätt… 12 är ideal storlek.¨Personligen tycker jag inte att man behöver större kite än 15… Blåser det mindre så du vill ha större kite så är det ändå inge kul.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 januari, 2005 vid 13:14

Köp en Sling-shot 15 m om du väger över 75-80 och 13 m om du är lättare, då har du en bra början som går att kompletera både upp å ner.
    Peter
    Långens kite & badtunnor

• perrra

Medlem
    26 januari, 2005 vid 14:24

för att det ska funka med en 12a måste det ju blåsa upp mot 10m/s och det är ju inte så ofta det gör det. Jag började förra året och köpte en 17 (väger 65-70kg), vilket jag verkligen inte ångrar då det inte blåser så mycket under sommarperioden. Sen tyckte jag som nyörjare att det var lite läskigt att gå ut när det blåste +10 m/s och då var 17 perfekt för 4-8 m/s. senare köpte jag en 12a och den kompleterar 17 väldigt bra när det blåser lite mer.

• andi_j

Medlem
    26 januari, 2005 vid 14:41

Svar till:

för att det ska funka med en 12a måste det ju blåsa upp mot 10m/s och det är ju inte så ofta det gör det. Jag började förra året och köpte en 17 (väger 65-70kg), vilket jag verkligen inte ångrar då det inte blåser så mycket under sommarperioden. Sen tyckte jag som nyörjare att det var lite läskigt att gå ut när det blåste +10 m/s och då var 17 perfekt för 4-8 m/s. senare köpte jag en 12a och den kompleterar 17 väldigt bra när det blåser lite mer.

[/ QUOTE ]

Helt rätt att börja med en större drake. Då kan du gå ut i lite lägre vindar, få fler dagar på vattnet och på så vis lära dig snabbare. Jag tycker inte att du ska köpa en 12a, ligger helt fel i registret när du blivit duktigare. Persoligen har jag ingen nytta alls av min 12a, åker på 9 och 16.

• dirk_diggler

Medlem
    26 januari, 2005 vid 15:18

skitsnack nummer 1.
    en 12a kan du utan problem köra i 7m/s om man e i din och min storlek.
    skitsnack nummer 2.
    med en 17 har du kanske 2-3m/s att röra dig med. absolut ingen bra storlek att ha som sin enda. inte konstigt att du tyckte det va läskigt att gå ut i 10m/s med den, inte heller 8m/s för den delen.

• dirk_diggler

Medlem
    26 januari, 2005 vid 15:23

skitsnack nummer 3.
    du får ju knappast fler dagar på vattnet med en 17 t ex jämfört med en 12a.
    skitsnack nummer 4.
    en 12a ligger väl knappast fel i registret när man blivit duktigare, det beror väl på vilka andra drakar man har eller har tänkt köpa. dessutom är ju 12an i ditt fall ett perfekt komplement till dom två andra, 12 är ju förmodligen också den du skulle kunna använda mest egentligen. det är ju en grymt skön storlek, lagom helt enkelt.

• eklov

Medlem
    26 januari, 2005 vid 15:28

köp en 14! Komletera sedan med en 10:a…

…ska man ha en ”lättvindskite”, köp en riktigt lättvindskite typ Contra.

• dirk_diggler

Medlem
    26 januari, 2005 vid 15:30

ska du köpa en kite nu, köp en 12a. ska du köpa framåt sommaren, köp en 14. (om du väger ca 70-80 pannor. väger du mer ska du nog kanske gå upp ett ”snäpp” till 14 resp. 16)

• gogga

Medlem
    26 januari, 2005 vid 15:33

Jag började i somras med en 16.
    Det tyckte jag var en perfekt kite att börja med.
    Dessutom fick jag många dagar i somras då det blåser ganska lagom för en 16…(väger 80kg).

Sen när väl hösten var inne var jag mogen för nästa kite…

• dirk_diggler

Medlem
    26 januari, 2005 vid 15:40

ett lysande exempel.

• backe

Medlem
    26 januari, 2005 vid 15:52

Svar till:

ska du köpa en kite nu, köp en 12a. ska du köpa framåt sommaren, köp en 14. (om du väger ca 70-80 pannor. väger du mer ska du nog kanske gå upp ett ”snäpp” till 14 resp. 16)

[/ QUOTE ]
    Får nog hålla me ”KugaLasse” där asså. 12 tillhör dessutom en av de storlekar du kommer vara mest nöjd med även senare.

• luuddee

Medlem
    26 januari, 2005 vid 15:58

jeppp en tolva nu o kompletera me en större till sommaren kanske inte för att jag använde min 16 specielt många gånger i somras

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Smart strategi för val av storlek?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.