Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Smart strategi för val av storlek?
-
Skall du köra på sommaren 16-18 skall du körsa på höst vinter vår så ta en 12-14 allt beror på hur mycket du väger och storleken på din bräda.
Nu pratar jag om förhållandena i södra Sverige förståss.
-
Svar till:
Skall du köra på sommaren 16-18 skall du körsa på höst vinter vår så ta en 12-14 allt beror på hur mycket du väger och storleken på din bräda.
Nu pratar jag om förhållandena i södra Sverige förståss.
[/ QUOTE ]
Ja det är helt annorledes här ute i Östersjön, mycket mindre salt i vattnet, lättare att plana då, blir halare lixom…lite svårt att förklara men…
-
Hallå
Hur mycket väger du?
Det har stor betydelse av vilken storlek du ska ha.
Personligen tycker jag att du ska gå på större storlekar typ 15-17 och sen ta en mindre när du vet om du kommer att fortsätta med kiting.
Alla som jag lärt att kita har jag sagt 17 och det har jag motiverat med att om man går ut med 17 så är vågorna mindre och draken inte så snabb som en mindre.
OM du ska köpa en Cabrinha kite köp då en CO2.
Mvh Roger Ö -
Svar till:
skitsnack nummer 3.
du får ju knappast fler dagar på vattnet med en 17 t ex jämfört med en 12a.
skitsnack nummer 4.
en 12a ligger väl knappast fel i registret när man blivit duktigare, det beror väl på vilka andra drakar man har eller har tänkt köpa. dessutom är ju 12an i ditt fall ett perfekt komplement till dom två andra, 12 är ju förmodligen också den du skulle kunna använda mest egentligen. det är ju en grymt skön storlek, lagom helt enkelt.[/ QUOTE ]
Fan va massa skitsnack!!!
-
Rätt kul läsning…är det bara jag som får känslan av att de flesta som svarar egentligen bara är ute efter att sälja något
. Hade jag börjat idag hade jag nog försökt få tag på en EH wave 13 lr nåt till att börja med
-
Antal skärmar:
1 – 12 eller 14
2 – 8,12 eller 10,14
3 – 8,12,16 eller 10,14,18Jag väger ca 82 kg och kör 10/14 på en 125*35 bräda från 6-7 ms till 14-15 ms beroende på hur byigt det är.
-
Svar till:
skitsnack nummer 3.
du får ju knappast fler dagar på vattnet med en 17 t ex jämfört med en 12a.
skitsnack nummer 4.
en 12a ligger väl knappast fel i registret när man blivit duktigare, det beror väl på vilka andra drakar man har eller har tänkt köpa. dessutom är ju 12an i ditt fall ett perfekt komplement till dom två andra, 12 är ju förmodligen också den du skulle kunna använda mest egentligen. det är ju en grymt skön storlek, lagom helt enkelt.[/ QUOTE ]
Du har dina åsikter och jag har mina, men att kalla mina åsikter för skitsnack det ska du passa dig för!!
-
Otroligt bra för mig att höra hur lite olika personer tänker.
För att komplicera det ytterligare så har jag tänkt mig att snowkita en del på vintern, bör detta påverka mitt val?
(Jag väger 80 kg)
-
då du är från sthlm så kan du hänga lite på http://www.kitenation.se också. där är det många sthlmare. Vet inte hur vinden är där men här håller jag iaf på att en 12-14 är en perfekt storlek som enda kite. sedan kompletterar du med större till sommaren då det oftast blåser lite mindre och till hösten runt en 9a. och har du inte råd att komplettera så är typ 13 en helt ok storlek.
-
Där fanns ju till och med ett snökiteforum! Tack för tipset!
Logga in för att svara.