Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Smärtfri forwardinlärning?

• anonym-anvandare

Medlem
    11 januari, 2002 vid 06:46

Jag vet inte om jag håller med om att det är mer smärtfritt att lära sig på större vågor. Det är ju när man hoppar högt, har ingen kontroll över rotationen och landar som en ko på ett ben som man slår sig. Jag skulle vilja säga att, ja – kommer man inte runt riktigt och inte landar på rygg – då slår man sig. Men man slår sig ännu mer om man kommer runt ännu mer och inte har någon kontroll på vad man gör. – det är då man verkligen slår sig. Desto högre och fortare du hoppar ju hårdare fall. Alltså…jag tror vi är överens om att det är bäst att satsa på att landa på rygg först.

• anonym-anvandare

Medlem
    11 januari, 2002 vid 08:07

Jag och S.. lärde oss framåt i Marockos hårda vindar + 15 m/s på bra vågor. Min taktik var att säga till grabbarna på land att titta väldigt noga för på vägen ut loopar jag. Efter några ryggplask satt den! Jag tror att p g a vind och vågor som gjorde att man fick ordentlig luft underlättade, för även om man missade så kom man runt. Jag tror på den hårda skolan. För övrigt så har jag ett par brutna ben, axel ruptur samt ett sprucket ögonbryn i bagaget…

Mattias

• anonym-anvandare

Medlem
    11 januari, 2002 vid 10:18

Är det någon som har något tips om hur man ska sätta sina bakåtloopar? Jag lyckas ALLTID överrotera dom eller så kommer jag inte runt.

• anonym-anvandare

Medlem
    11 januari, 2002 vid 10:18

Jag föredrar att hoppa med höger ben bak, alltså inåt på nordväst i apelviken, men eftersom jag inte har seglat så länge tycker jag att jag vänjer mig snabbt vid att hoppa på andra hållet när det har varit sån vind i några dagar..

Jag tycker nog det verkar lättare på vägen ut då man har en ”hoppramp”, då borde man kunna göra ett loopförsök fast man kör väldigt långsamt, så man inte slår sig hur man än landar(i vattnet).. 🙂
    det kanske inte går att komma runt då men det kanske känns mindre läskigt att göra med högre fart sen om man kännt på det i låg fart.

• monsterman

Medlem
    11 januari, 2002 vid 12:17

Det smartaste verkar vara att rotera så horisontellt som möjligt, då kan du sätta ner brädan först när som helst i rotationen, och försöka korrigera seglet mot vinden när du väl är nere…(då kan du ju även öva i mindre vågor när du inte behöver vara 5 meter upp i luften för att inte masttoppen ska fastna i vågen) Tänk på att vänta tills du lämnat vattnet innan du slänger dig bakåt tillsammans med riggen, och försök titta ner över den axel som är i färdriktningen och se landningen, det underlättar att du vågar hålla kvar ända tills du landat, och inte hoppar av utrustningen i sista sekunden.

Sen när känslan väl infunnit sig får du hoppa högre och högre och vrida upp loopen mer och mer tills du är helt upp å ner halvvägs i tricket…

• s

Medlem
    11 januari, 2002 vid 16:34

Jovisst går det att göra ett loopförsök trots att man kör långsamt. Om du kör för långsamt så kommer din bräda inte att lyfta dock, men det värsta som kan hända då är ju att du själv roterar runt masten men du lämnar brädan kvar i vattnet – totalt ofarligt.
    I medelfart så kommer du runt och du kommer att landa på ryggen med alla prylar ovanpå dig – totalt ofarligt.
    Du skall inte vara rädd för att satsa och landa på rygg – det gör inte särskilt ont. Smärtan i att lära sig framåtlooparna är klart överdriven tycker jag. Men det är klart att man kommer slå sig lite under upplärningsperioden, kicken att sätta den första överstiger dock allt och du kan lätt uthärda den smärta som tagit dig dit!

En sak till, en sak som jag tyckte var läbbig i början: Bli inte förvånad om det inte händer något den första millisekunden! Det är då du skotat in och du tror att du skall rotera… Men det gör du inte, det är helt naturligt. Vinden som drar runt prylarna i kombination med flexigt segel mm mm gör att du har en millisekund då inget händer. Då gäller det att vara iskall och bara hänga i – rotationen kommer!
    Detta fenomen kommer du inte tänka på sen när du lärt dig.
    Det sämsta man kan göra är att fega! Att först satsa och sedan fega ur och försöka stoppa rotationen i det ögonblick den börjar ta fart. Då kan du landa på prylarna. Skota in och släpp aldrig taget.

Ytterligare något att tänka på: Du med din kroppsvikt är centrum i rotationen, alla prylar roterar runt dig och inte tvärt om. Kolla detta på någon surfvideo där de gör framåtloopar.

GOOD LUCK!

Staffan

• anonym-anvandare

Medlem
    11 januari, 2002 vid 18:36

En annan grej man kan göra för att få känsla för rotationen (som jag faktiskt har gjort :), är att i svag vind kasta sig på rygg, med seglet kvar i händerna, på läsidan av brädan så man gör en 180 utan bräda och landar på rygg..

• s

Medlem
    11 januari, 2002 vid 19:14

Japp.
    Nu är det bara öka!
    Mer vind, högre fart, högre hopp!

S..

• ian

Medlem
    11 januari, 2002 vid 22:36

Trycks inte öronpropparna in i öronen av trycket då?
    /Ian

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Smärtfri forwardinlärning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.