Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing snällt vågställe?

• snällt vågställe?

Publicerad av charl8 på 16 maj, 2006 vid 12:05

Om man nu har tänkt sig att börja vänja sig vid vågor om man bor i Gbg, är det då Lejet som är bäst att börja? Finns det snälla, vänliga, trevliga vågor där? Och om det är bäst, hur hittar man dit från Varberg? Någon som har en länk eller egna ord till en vägbeskrivning?

Skulle också behöva några kloka ord om hur man egentligen gör för att komma ut…och gärna in igen….provade på Teneriffa för ett antal år sedan men blev mest duktig på ”bära tillbaka utrustningen väldigt väldigt långt”-tekniken. Tack på förhand /Lotta

Knatte svarade 18 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • Oregistrerad

Gäst
    16 maj, 2006 vid 12:28

finns inga elaka vågställen i sverige….

läjet, ta och fortsätt söder ut i rondellen som man tar av till apelviken(som också är bra för nybörjare) sen är det bara att svänga vänster mot träslövsläge så ser du det går inte att missa.

• donpedro

Medlem
    16 maj, 2006 vid 12:34
    Oregistrerad wrote:
    finns inga elaka vågställen i sverige….

läjet, ta och fortsätt söder ut i rondellen som man tar av till apelviken(som också är bra för nybörjare) sen är det bara att svänga vänster mot träslövsläge så ser du det går inte att missa.

de beror väl lite på hur du definierar elakt isåfall… Tycker nog att torö kan vara rätt elakt tycker även vilshärad kan vara rätt elakt när det är mycke vind. Men snälla vågställen finns det rätt många. Skälderviken e rätt snällt även riviera utanför båstad och vejbystrand e rätt snälla. inte så nära gbg men inte allt för långt från halmstad.

• s

Medlem
    16 maj, 2006 vid 12:49
    Charl8 wrote:
    Om man nu har tänkt sig att börja vänja sig vid vågor om man bor i Gbg, är det då Lejet som är bäst att börja? Finns det snälla, vänliga, trevliga vågor där? Och om det är bäst, hur hittar man dit från Varberg? Någon som har en länk eller egna ord till en vägbeskrivning?

Skulle också behöva några kloka ord om hur man egentligen gör för att komma ut…och gärna in igen….provade på Teneriffa för ett antal år sedan men blev mest duktig på ”bära tillbaka utrustningen väldigt väldigt långt”-tekniken. Tack på förhand /Lotta

Fördelen med Träslövsläge är att det är små och välordnade vågor samt att det är ganska långgrunt.
    Nackdelen är att det kan bli trångt ganska fort, både på parkering och på vattnet.
    Men det är helt klart ett mycket bra nybörjarvågställe.

Stort blir det ibland på sydliga vindar, men dessa dagar är lätträknade. Det är dock fortfarande snällt då det inte händer något mer än att du får simma om du krachar. Det gäller även Apelviken (om du inte seglar in bland stenarna i ändarna av viken).

/Staffan

• calle

Medlem
    16 maj, 2006 vid 12:58

Tjena! Du är välkommen att hänga med i torktumlaren på Torö vilken bra dag som helst, där är inte snällt!!
    / Calle

• charl8

Medlem
    16 maj, 2006 vid 13:11

Tack för tipsen..och tack för inbjudan…det lät onekligen avskräckande..
    Två följfrågor då..: Vägen från Träslövsläge till surfstället, är det uppenbart eller behövs en beskrivning? Är Lejet mycket lättare än apelviken?

Frågor, frågor, frågor…:-) /Lotta

• lars_k

Medlem
    16 maj, 2006 vid 13:34

Lejet har lite renare och flackare vågor än apel. Men det kan bli rätt byigt vid sydliga vindar bakom hamnen. Kan ju vara lite klurigt när man ska ta sej ut genom bryten… Annars är det ju långrunt och najs.
    Kör mot Träslövsläge och sväng ner till höger strax innan hamnen. Antagligen är det en massa surfare där redan när du kommer.
    Dax att du ger min gamla AHD en omgång! =)

• Oregistrerad

Gäst
    16 maj, 2006 vid 13:43

Jag räknar kallt med att den skall komma ihåg så pass att den kan mer än mig..:-)

Tack för hjälpen/Lotta

• the_novice

Medlem
    16 maj, 2006 vid 14:32

Har du kört i Askim?
    Jämfört med björlanda så kan det vara en liten mjukstart, ingen direkt vågridning eller jobbiga bryt men lite små hoppramper blir det på sydliga vindar…

• emil_h

Medlem
    16 maj, 2006 vid 14:34

Jag är inte från Varberg, men som alla säger så är ju Lejet ganska snällt. Jag körde där i höstas i 4,0 vindar och 2-3 m vågor. Innan dess hade jag endast kört i 1-1,5 m vågor. Och jag fixade det riktigt bra. Långa och jämna vågor. Och du slipper ju ”shorebreaket” (förrutom när du går i men det är ju inte alls samma sak, några småchopp bara).

Lycka till

• gurra1978

Medlem
    16 maj, 2006 vid 14:44
    Charl8 wrote:
    Tack för tipsen..och tack för inbjudan…det lät onekligen avskräckande..
    Två följfrågor då..: Vägen från Träslövsläge till surfstället, är det uppenbart eller behövs en beskrivning? Är Lejet mycket lättare än apelviken?

Frågor, frågor, frågor…:-) /Lotta

Ta en titt på en liten surffilm från Lejet så du får se vad du kan vänta dig. Du får till och med se vågorna från headcamvinkel 😉

Var? På http://www.kulingvarning.nu såklart. Kolla Landet runt volym 2 under filmer. 3an kommer strax 😀

• mackanrrd

Medlem
    16 maj, 2006 vid 14:46

Lika bra att köra på ett ”elakt” direkt så har du gjort det. Sen e det bara att åka. Körde min första våg i Gnaraloo WA. Tänkte segla Jaws till helgen 🙂

• charl8

Medlem
    16 maj, 2006 vid 15:11

Lät lite långt borta med WA bara…börjar nog i Lejet…:-)

• Oregistrerad

Gäst
    16 maj, 2006 vid 16:06

gäsp…. ja torö är verkligen rääd förlåt mig jag glömde det… gäsp…..

Där får du verkligen passa dig, finns locals där också som kan bli riktigt sura om man inte har det rätta badbyxorna över våtdräkten. Där får man även se upp för de radicala paddelsurfarna, kan bli riktigt ilskna också om du råkar droppa in på något av ”deras” knähöga vitvatten…..

Skulle nog klassa det som ett av europas bästa rides…. yyeee dude!! radical man!! livsfarligt nästan…. zzzznark…

• Knatte

Gäst
    16 maj, 2006 vid 16:24
    The_Novice wrote:
    Har du kört i Askim?
    Jämfört med björlanda så kan det vara en liten mjukstart, ingen direkt vågridning eller jobbiga bryt men lite små hoppramper blir det på sydliga vindar…

Jag tänkte också på Askim som en lagom start 🙂 Sedan är jag inte säker, men du lär väl få skapliga vågor/dyningar ute på öarna (Hönö/öckerö) som inte bryter och är jobbiga. Känns ju overkill att köra 10 mil neråt Halland för att testa på lite vågor:smirk:

Ps. om du bara tar dig ut till starthuset i Björlanda (En bit ut i viken) vid västliga vindar, så får du faktiskt lite vågor att leka med. ds…

• charl8

Medlem
    16 maj, 2006 vid 18:13

låter m.a.o som om det finns några bra ställen i närheten bara man vågar sig utanför fågelviken…..då skall jag våga det…tack för alla tips/Lotta

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing snällt vågställe?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.