Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Snart vår – nya segel

• Snart vår – nya segel

Publicerad av platon på 9 januari, 2010 vid 13:21

Hej!
    Är ute efter tips, har en 460 mast och behöver ett begagnat segel runt 6.5 och ett runt 5.2-5.4. Vill helst kunna använd min mast.
    Kör en 120l X-cite och är en ”burn & turn” seglare.

Några tips om vad jag sk kika efter?
    just det, kör platt vatten/chop, dvs HP.

Tacksam för tips

pgvirtual svarade 15 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • mahi

Medlem
    9 januari, 2010 vid 15:49

Mitt tips är väl att köpa samma fabrikat segel som mast i första hand, ffa om det skall vara cambers i seglet, vilket ju är en smaksak…
    Undvik att vara kortsiktig och köpa ett ”udda segel” som du råkar få en bra deal på, blir ofta dyrare på sikt.

Tror att det blir svårt att hitta en 5.2-5.4 som riggas på samma 460, om det inte är väldigt gammalt segel, vilket du bör undvika för den brädan.

Finns en massa segel och fabrikat som lämpar sig för den typ av segling som du beskriver samt din bräda.
    Exempelvis: Neil Pryde (Diablo/saber/hellcat, Raf Jet, V6, V8), North (X type, S type), Naish (Redline etc), Gaastra (Matrix, Swift, GTX)

Finns en massa andra märken som jag har sämre koll på: Simmer, Maui Sails etc.

/Magnus

• macedu

Medlem
    9 januari, 2010 vid 20:49

surfspot hade väl ngt gaastra i 6,5 stilen, sen sailloft hade de oxå…. 2 cambers……

Kolla runt på surfshopparnas begagnat och buda snällt…… den som inte försöker 🙂

• rasmus_w

Medlem
    9 januari, 2010 vid 21:27

Bara för att understryka det som mahi sa så är för lång (=för styv) mast i små segel en av de saker som absolut ska undvikas, i alla fall om man inte är en sån som gillar att cykla med racercykel på kullerstensgator, känslan är ungefär densamma…

• pgvirtual

Medlem
    10 januari, 2010 vid 14:36

Alla master passar inte till alla segelmärken. Det går inte att ge några förnuftiga rekommendationer utan att veta vilken mast det är (och ungefär hur gammal).

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications