Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › snökite köpes!
-
snökite köpes!
Publicerad av mrfuckface på 4 oktober, 2007 vid 19:00Har flyttat till åre så nu väntar jag bara på säsongen:cool2: nu behöver jag en snökite i storlek 7-9
skotten svarade 17 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 19 Svar -
19 Svar
-
Vill du köra i Åre är det typ förkastligt att ha något annat än det stabilaste av det stabila. M A O är det en Peter Lynn du letar efter och i synnerhet en Venom eller Venom II. Du kan iofs gå upp någon storlek då dessa inte drar lika mye per kvadratmeter. Min namne och kompis borde ha en 10 till salu och jag kanske kan tänka mig å kränga en 13 om du skulle vara intresserad. Kites i den storleken du önskar har inte så stort användningsområde om då frågar mig. Klart är du helt grön så visst då kan det vara lagom att börja med.
Ses till vintern / TObas -
hahaha snowkiting with a 13!!!
Speak to Jens, let him sort you out with an OZONE foil, they have soo much experience in the foil market you would not believe.
ahh hell he is gonna plug cabrinha, but why dont we ask world snowkitechampion and generally good lookin dude..?
Clabbe… input needed……
-
No need for mockery. I watched Tobas riding his Venom in Åre last easter and it looked awsome.
-
Jag har ett gäng Cool och 2Cool kites som jag ska sälja av billigt. Storlekarna 4-6-9kvm
Hör gärna av dig om du är intresserad!
Erik
-
Å jag har Ozone Frenzys å Ozone Access i alla bra storlekar än så länge, till bra pris med.
Har dessutom en 4kvm Samurai om någon vill lära sin bättre hälft eller nåt.nic – 0734486486
-
En PL är aldrig fel i åre… allt beror ju på förståss…
Om man vill ha det som tar minst plats i ryggsäcken, mest spark per kvadrat, en kite som hanterar skräp vind på ett bra sätt….
Du får lura på det helt enkelt.Men venoms är fina djur 😉 Hade svårt för dom i början. Men nu har allt annat fått gå…
-
@skotten 420047 wrote:
hahaha snowkiting with a 13!!!
QUOTE]Yes it´s a lot of fun and works greate at least with a Venom. I guess that´s why you wrote hahaha. Especially since I got my VII 13 last summer It´s been my by far most frequntly used kite both summer and winter.
I hope that my experience in this counts for something. Even though guys like Clabbe does things that one only dream about nailing. Have been living and kiteing in Åre every winter since 2000/2001 on a various different kites and all over Åreskutan and it´s surroundings. My 50 cents goes to my beloved Venoms even thoug I don´t earn a penny by promoting these. Other kites have occasionly given me good moments, as for example some nice airtime with the Ozone Manta. But overall in Åre when the gust hits in I wouldn´t want to swap my arc´s for anything. You should pay us a visit Skotten.
Bienvenido!Suorra var det en av de underbara dagarna i Tvårvalvet då man på ett slag tog sig upp på motsatta sidan om skidliften och sedan kunde carva ner i stora härlig pudersvängar som du så oss. De dagarna där uppe var oförglömmliga liksom den dagen då vi precis innan det mojnade lyckades ta oss runt och upp på västerskutan från Stendalssidan och som ända åkare den dagen få pumpa pudret(med nedpackade kites) hela vägen från toppen(Venom 13 by the way ;-))
Ziik det ska bli en grym vinter, du får chefa till det så att du får ett schema efter vinden!!
Väl mött på skutan / Tobas
-
I kinna know what you mean about the Venom, its a big friendly soft Labrador in the wind, I totaly admit that wind over land is a totally different ballgame actually, and noone should really listen to me cos we had 3 days of snow down here last year.
Surra, stop picking on everything I say, I was not mocking, I was trying to paint a picture of some newbie getting pulled around by a hUUUge ass kite hehehehe…
You guys should be inside my head, its a 24/7 comedy show.
-
@skotten 420200 wrote:
You guys should be inside my head, its a 24/7 comedy show.
Sounds interesting and a lot of found!!
@skotten 420200 wrote:
I kinna know what you mean about the Venom, its a big friendly soft Labrador in the wind, I totaly admit that wind over land is a totally different ballgame actually, and noone should really listen to me cos we had 3 days of snow down here last year.
It´s not just that the winds comes over land when we talk about kiteing in Åre. The topografic situation is as you know a totaly different story. Giving turbulence, windshadows and Venturieffects. Also if you go a lot uphill you pass throug different windlayers and can experience realy big differences in windstrength at different levels.
@skotten 420200 wrote:
I was not mocking, I was trying to paint a picture of some newbie getting pulled around by a hUUUge ass kite hehehehe…
Had a total beginner on my V19 going upwind almost without any instructions. irresponsible?? There were hardly any wind and his friend who I was going to give a course to step 2 or 3 couldn´t even fly his Bow an SS Link. hahaha
greate winds / Tobas -
I dont get it.. What is an ”Ass kite” ?? Wierd that I have not seen any if they are hUUUge!
Har lite tråkigt så jag lägger mig i också.
Om du ska köra på allvar i fjällen, både distans och topturer förutom vanlig lek och wake så finns det inget som är bättre än en bra öppen cell kite (Typ Access, Frenzy från Ozone men det finns flera). Kör du dessa så skulle jag rekommendera en 10:a om du väger över 70.Om du bara ska wake/lekåka lite på isen och kanske i tväråvalvet eller liknande (typ ställen du inte behöver tänka på att ta med hudar, eller spade osv) så funkar vilken kite som helst bra. JAg skulle köra på mina sommar kites men som sagt, vilken kite som helst funkar.
Förutom tidigare erbjudanden så borde det finnas en del Access2 och Frenzy 07 tillgängliga på blocket typ. (Om någon nu säljer sina kiter den vägen, det verkar ju knappt som folk säljer sina vinterOzone). -
Som du förstår Milkman så håller jag ju inte med dig där. Visst så är dina opencells grymt smidiga framförallt när det kommer till upppackning och under rätt omständigheter även nedpackning. Dessutom drar dom ju bättre än många andra per kvadratmeter. Mantan har dessutom ett grymt bra grunddrag(bara man får upp lite fart) och ett härligt lyft vid hyffsat ren och lagoma vind. Men jag har en del punkter som gör att jag tycker att dessa + inte räcker till för att få mig att vilja byta märke från min Venoms(Peter Lynn).
1. Jag kan köra på samma kites året om.
2. Venomen har inte 100% depower men är så grymt stabila och kollapsar inte så man vågar köra dom i riktigt hårda vindar ändå. Tveksamt om jag ens skulle våga gå ut med en Frenzy 8 i samma vindar som med mina V13.
3. Säkerhetssystemet som kan man säga har två steg. Det första så simpelt som att bara släppa bommen och låta kiten flyga av sig självt är i princip det enda jag behövt använda. Skulle det dock hända sig att man kitat upp på en topp med helvetesstupet obehagligt nära och en vind som ökat från lugna 5 i dalen upp till 15 m/s så är det bara att flagga ut kiten och den blir som en flagga i vinden. Har faktiskt inte sett något annat säkerhetssystem som så effektivt dödar all kraft. Har man använt sig av detta så blir det krångel med återstarten av kiten då man behöver gå fram och lägga den till rätta för att kunna starta den snett i sidan av vindfönstret som brukligt är. Kanske iofs inte ett problem då man ändå tänkt packa ihop för en puderrepa ner med kiten i ryggan. Dessutom är det nog inte att rekommendera att starta någon kite rakt downwind med helvetesstupet knappa linlängden bort 😉
4. Inte sällan är det byigt i fjällen och då är det skönt att ha en stabil kite. Med mina Venoms har jag satt mig i lä bakom en snödriva och fikat med kiten fortfarandes flygande i selen. Att kunna göra det är iofs inte så viktigt för åkningen men det blir ändå dess överlägsna hantering av byar. Inte alls samma ryck och slit ner i vare sig powerline eller styrlinor gör att man kan åka mer avslappnat och inte blir trött på samma sätt. Med dagens FS drakar och Bowkites har man ju ett större mått av depower och kan där oxå hantera byarna rikigt bra. Men det ska fortfarande göras med ett väldans parrerande upp och ner med armarna på en överdimensionerad Depowerlina så du får krumma dig med hela överkroppen. Venomdrakens mjuka profil tar upp det mesta av ojämnheterna och resten styr du med dess tillräckliga depower och genom att kanta emot. 😉
Det är osså skönt att ha en kite som inte kollapsar då den hamnar långt ut i vindfönstret som både opencell och andra bridlade foils har en egenhet att göra. Sånt kan ju hända om man hoppar lite illa eller behöver koncentrera sig på annat för en stund som att knäppa bindningar eller pjäxor.
Mantan som jag stundtals gillade ställde till det ordentligt för mig två ggr. Ena gången var under en riktigt go tur då vinden ökad och blev aningens byigare. Då jag saktar in kollapsar draken och driftar neråt mot där några andra kitare och åskådare står. En rådig person tog då kiten. Det var tur då jag inte skulle haft nån lust att dras runt ned mot de som stod downwind om mig.
Vid ett annat tillfälle då det var riktigt byigt provade jag den igen och den gången lyckades den med konsstycket att kollapsa då jag åkte i full kareta med maximal kantning. Bara tur att den inte satte sig med bridleslinorna i alla fjällbjörkar runt omkring. Detta har vad jag minns bara hänt mig än gång till och då med en annan bridled foil av senare årgång (closed cell).Det finns visst en hel del andra pros and cons men här är några av de som jag tycker gör Venomen till den överlägset bästa draken att använda i fjällen.
Må väl och må vädret vara med oss / TOBAS
PS! drar inte upp nå fler P/C för jag orkar inte skriva mer DS!
Logga in för att svara.