Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › snökite köpes!
-
Kom hem från Flysurfers importermöte nere i Spaninen för ett par dagar sedan. Där fick vi bland annat testa (rejält) och ge feedback på Pulse 2 prototyperna. Jag och Erik F var dessutom kvar tre dagar efter mötet och körde Pulse 2’an för fulla muggar. Armin (dvs mr FS himself) hade oss som testare. Vi (och då i synnerhet Erik) gav massor av feedback till Armin som fortlöpande moddade om prototypen tills kiten var riktigt, riktigt grym.
En grej som är ny på Pulse2’an är att LE’n kommer att ”deformeras” när man skotar ut så att kiten inte piper iväg för långt fram i vindfönstret; iofs är det en bra egenskap i lätta vindar och när man vill ta maximalt med höjd på kryssen… men i byiga och starka vindar gör det att man hela tiden måste flyga kiten aktivt för att den inte ska front-stalla i en lull/by. Så idén med att låta LE’n tappa formen gör att kiten istället stannar kvar lite djupare in i vindfönstret när man skjuter bommen ifrån sig. Dvs resultatet är precis samma som hos en BOW/SLE-kite där man istället låter duken fladdra när kiten är depowrad.
Förutom detta så svänger Pulse2 *mycket* snabbare än en Pulse 1’a, har väldigt mycket mer depower och har också en smidigare (och mindre) mixer. Dessutom ger den mer drag per kvadratmeter än Pulse 1’an.
Den har även nya intake-valves som liknar de som sitter på Speed2 vilket gör att kiten håller luften väääldigt länge när den ligger på vattnet.Så kort sagt kommer nog Pulse2’an uppskattas av många åkare i vinter… både på snö och vatten. 😀
/Kaj(Tech)
-
@tobas 420397 wrote:
…Mantan som jag stundtals gillade ställde till det ordentligt för mig två ggr….
Skärp dig, tror du inte jag genom min egen inkompentens skulle kunna ställa till det likvärdigt med vilken kite som helst, inklusive V19.
För 5 år sedan gick det bra att sälja kitar med subjektiv bullshit av konkurrenter.
(å nej, det väger inte upp att också säger nåt positivt)nic
-
@nic 420530 wrote:
Skärp dig, tror du inte jag genom min egen inkompentens skulle kunna ställa till det likvärdigt med vilken kite som helst, inklusive V19.
För 5 år sedan gick det bra att sälja kitar med subjektiv bullshit av konkurrenter.
(å nej, det väger inte upp att också säger nåt positivt)nic
Skärp dig själv du!!
Säljer överhuvudtaget inga kites och jobbar inte heller längre för någon återförsäljare.
Så det må vara subjektiv bullshit men inte för försäljnings skull. Det är oxå stor skillnad på att själv pga inkompetens ställa till det för sig och ha ett instabilt flygetyg som gör det åt en.Att jag bemödade mig att skriva dessa mastodont inlägg är bla för att en del som just jobbar med försäljning enligt min åsikt lägger fram sanningar här som jag definivt inte håller med om efter mina år kitandes i Åre med omnejd. Bl a om open cells överlägsenhet i vintermiljö och sommarkitesens förträfflighet i Valvet och ens på Åresjön.
Fin dag med vind o sol ute på öin idag. Antagligen därför jag känner mig så ödmjuk och svarar så tamt / Tobas
-
I dunno but I just get the impression that a huge ass kite like that cant be so efficient when others can ride with much smaller faster kites…
Again this takes us all back to rider preference. If you like a big lazy kite, choose the venom, if you want a good one choose the ozone or flysurfer (I have seen the flysurfer in waves.. and I mean in the waves for 2 or three minutes, then relaunch and fly, so its not like these kites cant be used all year..
Logga in för att svara.