Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Snowkite brädtips och var köpa?

• Snowkite brädtips och var köpa?

Publicerad av hakanh på 18 september, 2009 vid 13:58

Tjena,

Jag har precis flyttat upp till Norge från Skåneland och eftersom jag har 2.5-3 timmar till hardangervidda så hade jag tänkt börja köra på snö med.

Kör normalt sett skidor eller telemark när det går utför men tycker dels att det ser fult ut med kite och skidor och sen e jag ju van vid bräda när jag kitar på vatten.

Har kollat runt lite på forumet och så vitt jag förstår så e det bra med en bräda som har lång radie. För övrigt tror jag att jag i princip bara kommer köra kite med brädan och hålla mig till skidor vid vanlig åkning. (men man vet ju aldrig)

Har funderat lite på Nobile Remi som e en dedikerad kitebräda men jag har inte hittat någon som säljer den i Sverige eller Norge, e det någon som har koll på var man kan få tag på dom?

Tar gärna emot tips om andra brädor samt om brädlängd och bindningar o.s.v.

Jag e 1.80 och väger 75-80kg och när det gäller åkning så blir det nog rätt allround. Lite freeride, lite kickers och big air samt lite freestyle. På vatten har jag kommit så långt att jag börjat köra lite urkrokat samt gör lite ikrokade kiteloops ibland.

Tack på förhand!

/Håkan

kristjans svarade 16 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • yann

Medlem
    18 september, 2009 vid 14:38

Kitekraft säljer Nobile. Hittar ingen på sajten men hör med dom så fixar de nog en. Jag har en själv och kan varmt rekommendera den. Stor skillnad mot en med tajt sidecut och den extra bredden är gött å ha när man har som jag 43-44 i skor.
    http://www.kitekraft.se

• mikhogl

Medlem
    18 september, 2009 vid 16:49

Tja!
    jag har samma längd/vikt som dej och har mixtrat lite med olika brädor…men i slutändan så kör jag samma bräda med kite som jag använder i backe/park.
    Dock så vill man ju ha en bräda som är lika i båda ändarna så den känns lika åt båda hållen.
    Rätt bra om det är centrerad stance också, för även om man kan centrera bindningarna på en bräda med typ 2cm setback så är ofta sidcuten(outlinen) på brädan centrerad efter hålbilden…kanske en rörig förklaring?
    Hursom så är de flesta parkbrädor lika på bägge sidor och dessutom centrerade (setback 0)
    men som sagt det är vad som funkar för mej, det finns säkert nån som tycker nått annat:smile:

• above_the_law

Medlem
    18 september, 2009 vid 23:15

http://www.robsport.se har några BEST-brädor till bra priser med stor radie (inte uppe på hemsidan så RING honom).
    Dom är riktigt sköna till just snow-kite, men på berget utan kite vill i alla fall jag ha något mer snabbsvängt och mer aggro.

• hakanh

Medlem
    19 september, 2009 vid 15:47

Tack för tipsen. Tror att det lutar åt en dedikerad kitebräda. Väntar bara på första löningen nu.

• hengo

Medlem
    19 september, 2009 vid 18:31

varförs ska man egentligen ha en dedikerat kitesnöbräda? har iofs aldrig provat någon men man vill ju som ändå ha en snowboards egenskaper, speciellt när de e puder å nice! Plus att man då kan köra samma bräda i backarna!

enligt min erfarenhet: det man ska tänka på (speciellt om man har stora fötter) är att ha en rätt bred bräda, sen är det också viktigt att den är HELT TWINTIP, även stancen. Finns ju många snowboards som är nästan TT men ändå inte. Det är verkligen inte kul när hälarna skrapar i så fort du kantar ordentligt så tänk framförallt på bredden. Visst, man kan ju placera bindningarna närmare tåsida än hälsida, men vi vet ju alla hur skönt det är….

själv kör jag capita stairmaster wide, den är nice och höll hela säsongen! Är rätt övertygad över att alla parkbrädor är perfekta för kite, så länge de stämmer med överstående krav och inte har för smal midja.

Sen kommer ju LF med en snökitebräda som kommer att revolutionera hela snökitegrejen rätt snart, så då blir det andra bullar.. Haha, nädå, har ingen anning om vad det är för bräda, ska bli spännande att testa!

• kinetic

Medlem
    19 september, 2009 vid 18:49

Pirate har en dedikerad bräda för is/snö! Brädan är bredare, kortare o klart styvare än en ”vanlig” snowboard. Speciell bottenform så den skall ”hugga tag” bätte om under laget är hårt. Brädan på bilden är en testbräda använd 2-3 gånger, finns i Sverige. Just denna kostar 2400kr, bindningar ingår ej. Vill du beställa en ny så får man vänta tills november, priset blir då ca 320 Euro board only, inkl frakt. Pirate tillverkar även custom-snowboards helt enligt önskemål, priset för dessa är dock högre, ca 450 Euro inkl boardbag och frakt.

Liten ”film” med brädan på ren is: http://blackbeard.se/Kiteonice.mpeg

• yann

Medlem
    19 september, 2009 vid 19:04
    hengo;577174 wrote:
    varförs ska man egentligen ha en dedikerat kitesnöbräda? har iofs aldrig provat någon men man vill ju som ändå ha en snowboards egenskaper, speciellt när de e puder å nice!

När det är puder spelar det som minst roll vad man har under fötterna. Då är inte ens heel drag ett problem om man hade det innan. Ju hårdare underlaget är desto större skillnad gör det. Planerar man att åka vanligt med brädan ska man absolut inte köpa en snowkitebräda. Jäkligt skum känsla att köra med 20m side cut.

• hengo

Medlem
    20 september, 2009 vid 00:18

hm skrev lite fel, menade mer typ när man gör allt annat än kör konstant hälkant =jibabr runt, sprätter å kör fräser puder. Vad är det för fördel med att köra med en renodlat snowkitbräda med typ noll midja? Känns de inte bara kajttyskt å dumt?

• above_the_law

Medlem
    20 september, 2009 vid 06:34
    hengo;577204 wrote:
    hm skrev lite fel, menade mer typ när man gör allt annat än kör konstant hälkant =jibabr runt, sprätter å kör fräser puder. Vad är det för fördel med att köra med en renodlat snowkitbräda med typ noll midja? Känns de inte bara kajttyskt å dumt?

Både ja och nej. Om man bara jibbar och inte har råd ja.
    Men om man är mer allsidig eller mest gillar STORA berg, dropp, hopp & höga farter i massa puder, inkl alla andra förhållanden man kan råka ut för när man tar sig hela vägen från topp till dal på t ex La Meij
    http://www.snow-forecast.com/pistemaps/LaGrave_pistemap.jpg
    så vill i alla fall inte jag ha en jibber-twintip (när man kör utan kite)… Snarare en direktional, swallowtail med omvänt spann/rocker!
    http://winterstick.com/swallowtail.php

…och varför inte en splitt board om man ska till t ex Canada:
    http://www.priorsnowboards.com/boards_swallowtail_splitboard.php

• kinetic

Medlem
    20 september, 2009 vid 07:41
    above_the_law;577214 wrote:

Cool bräda! Eller varför inte en sån här…Skall tydligen finnas för både soft & hardboots…

http://r-a-d.se/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=1&Itemid=2 (längst ner på sidan)

• oharris

Medlem
    20 september, 2009 vid 07:42

Precis som Henning och Micke säger så köp en nice twintip som du trivs med! En sak att tänka på när det kommer till HELT TT är att jag iaf (plus vad jag hört av duktiga åkare) vill ha en bräda som likadan i formen fram och bak men styvheten får gärna vara mjukare när man åker switch (i nosen) eftersom att du till 100% är starkare när du åker åt ditt vanliga håll. Detta gör att du lättare kan poppa (med eller utan kite) när du åker switch..

Sen om du gillar allsidig åkning så köp inte en för mjuk bräda, ok dom kan var sjukt goa att leka runt med (tänker på din capita micke) men så fort hoppen blir större eller farten högre blir dom mer instabila!

//Fredrik

• oharris

Medlem
    20 september, 2009 vid 07:45

Jag kör en GNU Danny Kass och det e den goaste bräda jag kört! Sedan är det ju att tänka på att ha bra bindningar oxå! tycker det spelar stor roll i helhets känslan!

• yann

Medlem
    20 september, 2009 vid 10:10
    hengo;577204 wrote:

Ingen fördel men ingen nackdel heller som jag ser det. Som du redan sagt så är det viktigaste att det är en riktig twin med twin-flex och tillräckligt med bredd. Side cut är en smaksak men fördelen ligger just i ett rent skär på kant rakt fram i hårt underlag men en riktigt fet twintip med twin flex funkar ju precis lika bra om man kör på lite mjukare underlag.

Sidecutten har inget att göra med stil och du tycker ju alla kör tyskt som inte kör som dig. Jag kör kanske 6 dagar bindningar och TT per år och då på snö. Skiter rätt hårt i om jag kör tyskt eller inte och känner mig inte speciellt dum heller. Jag har inga andra ambitioner än att ha kul de få dagarna jag kör. Jag håller hellre kiten klockan 12 och laddar utför wind lips och har ball.

• hengo

Medlem
    20 september, 2009 vid 11:50
    Yann;577251 wrote:
    Sidecutten har inget att göra med stil och du tycker ju alla kör tyskt som inte kör som dig

haha vart har du fått det ifrån??`ska vara mer noggrand med att skriva i rött mer så att alal förstår. självklart har inte sidecutten med stil att göra……

[RÖTT]har autovarningsklockor på allt som är utvecklat specifickit för kite, speciellt när de kommer till brädor av olika slag![/RÖTT] men ska prova om jag får tillfälle nån gång. som du skriver så är det såklart gott när man ligger och kör hälskär, men hur blir det tex när man ska tvärskära upwiind för att poppa? märks de nån skildnad?

och ambitionen att ha kul är du nog inte ensam om, den delar vi alla..

• hengo

Medlem
    20 september, 2009 vid 11:54
    above_the_law;577214 wrote:
    Både ja och nej. Om man bara jibbar och inte har råd ja.
    Men om man är mer allsidig eller mest gillar STORA berg, dropp, hopp & höga farter i massa puder, inkl alla andra förhållanden man kan råka ut för när man tar sig hela vägen från topp till dal på t ex La Meij
    http://www.snow-forecast.com/pistemaps/LaGrave_pistemap.jpg
    så vill i alla fall inte jag ha en jibber-twintip (när man kör utan kite)… Snarare en direktional, swallowtail med omvänt spann/rocker!
    http://winterstick.com/swallowtail.php

jojojo, det är sant. men vad är då den ultimata snökitefreeridebrädan? knappast en directional? Eller isf ska man va jävligt inbiten… det är INTE Kul att åka med osymetrisk bräda, ffiffaaan. Vi komemr säkert se vågkitesurfingens motsvarighet inom snökite om några år, kanske blir nåt sånt? hahaha

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Snowkite brädtips och var köpa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.