Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Snowkite brädtips och var köpa?

• yann

Medlem
    20 september, 2009 vid 14:05

Jag poppar inte själv på det sättet utan kör bara tyskhopp på snö men Remi Meum verkar ju inte ha några problem.

Sorry Hengo, lite trött på alla pekpinnar från stövelmaffian det senaste. Rimmar illa med min erfarenhet av andra liknande sporter jag håller på med där alla tillåts ha en personlig stil och man låter sin åkning tala (inte bootsen). Jag vet att du alltid kör snyggt och inspirerar med snygga filmer och foto vilket jag tycker är rätt sätt att påverka sporten i rätt riktning. Inte genom att ge negativ kritik på forum. Speciellt inte genom att tro att man kör så jävla cleant automatiskt bara för att man kör med boots.

• kitelife

Medlem
    20 september, 2009 vid 14:15

amen! (”låt det så ske”)

• davids

Medlem
    20 september, 2009 vid 14:16
    Yann;577285 wrote:
    Rimmar illa med min erfarenhet av andra liknande sporter jag håller på med där alla tillåts ha en personlig stil och man låter sin åkning tala (inte bootsen).

Ehh what?!? I vilken annan ”liknande sport” finns det inte snygg/ful, cool/ocool diskutioner och debatter?

• mikhogl

Medlem
    20 september, 2009 vid 14:36

Jag är också trött på Hengo, han snackar mest om RC-helikopters numera, Vafaann? :smirk:
    men för att återgå till ämnet så tror jag fortfarande att massvis med ”vanliga” snowboards funkar mycket bra till snökiting.

Peace out

• yann

Medlem
    20 september, 2009 vid 14:55
    Davids;577288 wrote:
    Ehh what?!? I vilken annan ”liknande sport” finns det inte snygg/ful, cool/ocool diskutioner och debatter?

Skateboard och surfing tänker jag på mest. Inom skate finns det en ömsesidig respekt mellan streetskejtare och vertskejtare. Inom surf så har vi longboard och shortboard med samma ömsesidiga respekt för respektive stilar.

• pepa

Medlem
    20 september, 2009 vid 15:50

Fan asså allt ser så jefla kass ut om man inte kör med boots.

• kitelife

Medlem
    20 september, 2009 vid 15:57
    mikhogl;577290 wrote:
    Jag är också trött på Hengo, han snackar mest om RC-helikopters numera, Vafaann? :smirk:

Peace out

Nu var det kanske inte menat så mycket personligen mot hengo 😉

• hengo

Medlem
    20 september, 2009 vid 17:10

kul att du börjat kita igen pan! 🙂 eller det kanske du gjort under de åren du varit steffoförsvunnen, men de e klart, händer det inte på steffo så händer det inte i verkligheten heller. eller hur var de nu?

• oharris

Medlem
    20 september, 2009 vid 19:15
    mikhogl;577290 wrote:
    men för att återgå till ämnet så tror jag fortfarande att massvis med ”vanliga” snowboards funkar mycket bra till snökiting.

Peace out

Hahaha RC helikoptrar? nya hobbies i Umeå när man flyttat eller?

Håller med dig micke! En skön snowboard funkar finfint till kite med!

• kristjans

Medlem
    20 september, 2009 vid 22:59

För att återgå till Håkans inlägg…

hakanh;576992 wrote:
    För övrigt tror jag att jag i princip bara kommer köra kite med brädan och hålla mig till skidor vid vanlig åkning. (men man vet ju aldrig)

…om du endast ska köra kite med brädan och då på viddan (som inte e direkt känd för pistar och/eller park) ska du helt klart köpa en ”kitebräda” (remsens bräda funkar fint), se bara till att den är lagom styv och har samma radie på båda sidor, jag har nämligen testat konstiga ”kitebrädor som hade olika sidecut radie på varje sida å det kändes väldigt skumt! Kolla med grabbarna på fluid, de borde kunna svara på vem som säljer i norge om inte du vill köpa grejerna i sverige.

Annars behöver man inte direkt att vara någon raketforskare för att fatta att det är lättare att få smalare/snabbare svängar (som tex v pop) om man har en vanlig bräda (radie mellan 9-13m) i förhållande till en kitebräda (ca radie mellan 19-21m).

Det e rätt skönt att snowkita med en ”kitebräda” som skär jämnare i underlaget i förhållande till en vanlig bräda som under vissa förhållanden kan upplevas som om den ”sladdar” lite vid skär, som årsak av den mindre radien.
    Dock upplever jag brädans styvhet och bredd av större betydning än radien. Bredden, för att du inte vill att hälarna/tårna ska nudda underlaget. Och styvheten för att du vill kunna kanta bra när du är powrat. Har du en för mjuk bräda då ”sviktar” den när du är overpowrat och det känns lite som du svänger upwind/bromsar. En styvare bräda ger också ett större pop från nose/tail.

Annars beror allt på vilken budget man har.. Har du cash e d bara å köra på båda. Men vill du också kunna åka i pisten/parken med samma bräda, då vill du inte behöva å sladdsvänga dig ner för en small backe eftersom du inte får samma ”carv” ur en bräda med 19-21m radie.

Jag brukar ta en vanlig bräda till kite om det finns risk för att jag också kommer köra i pisten/parken samma dag. Annars monterar jag kitebrädan på skotern och kör upp på fjället.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Snowkite brädtips och var köpa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.