Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Snowkiting hur stor och vad för sort?

• kitesweden

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 22:04

Peter: Öljetter är inte att föredra, håller inte, vi har testat. Sy istället fast sk plattband (såndana som finns på ryggsäckar etc) på vardera sida om bakkanten, vi har moddat ett antal kites på detta sätt och det funkar kanon. OR har färdiga sådana fästen och det finns även andra fabrikat som har detta. Längden på V:et är viktig, för litet V drar ihop kiten och den blir svårstartad, för stort kan trassla till det om kiten rullar runt… Vi har rekomenderade längder för dom kites som vi säljer. Det är viktigt att V:et är symetriskt eljest så kan det bli som peter anger, att den drar åt något håll.

• cortex

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 22:07

Ok, fast jag definierar inte ”häromkring” (dvs Uppsala med omnejd) som ”planeten jorden”. Riktigt så mycket megalomani har jag ännu inte drabbats av. grin.gif

Jag vet att Ozone *är* det absolut största märket inom snowkite och att de gör bra kites. Vet du ungefär hur många Frenzy’s som sålts under 2004? Kunde vara intressant att veta…

FS jobbar hårt på att komma ikapp med antal sålda kites för vinterbruk. Vem vet, de kanske lyckas med tanke på hur hårt och målmedvetet de går åt det?

Det man kan konstatera är att både Flysurfer och Ozone fortsätter att pusha gränserna för vad som är aerodynamiskt möjligt för en kite varje år (samt ett fåtal LEI-tillverkare… andra bara kopierar färdiga lösningar). Utan Ozone hade troligtvis inte FS behövt vara lika innovativa för att höja ribban varje år. Och vise versa hade Ozone inte utvecklat sina kites lika snabbt om inte FS fanns.
    Så vi som använder kitesen kan ju vara tacksamma för att konkurrensen ser till att prylarna utvecklas i en rasande fart.

Nåja, det verkar som om denna tråd har spårat ur en del. Så vi kanske ska återgå till ämnet.

/Kaj(Tech)

• magwe

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 22:43

så vad säger ni som har testat? skånsk blankis och långfärdsskidskor? Jag vågar nog inte köra med min LEI 12:a så vad rekommenderas?

Det känns som om man skulle slå ihjäl sig om man hoppade över huvud taget på is och så mycket friktion finns det ju inte att tala om så en foil på 2 kvm kanske räcker?

• mozzy

Medlem
    20 oktober, 2004 vid 06:19

Svar till:

så vad säger ni som har testat? skånsk blankis och långfärdsskidskor? Jag vågar nog inte köra med min LEI 12:a så vad rekommenderas?

Det känns som om man skulle slå ihjäl sig om man hoppade över huvud taget på is och så mycket friktion finns det ju inte att tala om så en foil på 2 kvm kanske räcker?

[/ QUOTE ]

Det går fort… Nackdelen är ju att man lätt ”åker ikapp” en LEI. För mig är det så i alla fall.
    Om jag jämför min gammla mosquito med en tex X4 åker man bra mycket snabbare med mosquiton iom att den går snabbare i luften..
    Sen det där med och hoppa… Landa på ett par skridsjor som é typ 2 mm breda är inte det lättaste utan att paja fötterna, jag vet… Slutade med kryckor då mina fötter inte mådde så bra, ett kasst korsband i knät… Detta var vintern 2000, och jag har fortfarande problem med fötterna.
    Läkarens utlåtande löd; Finns nog en liten risk för steloperation av fötterna i pensionsåldern… Låter kul, inte sant crazy.gif

• cortex

Medlem
    20 oktober, 2004 vid 09:46

Tja, det jag kan rekommendera för skridskoåkning från FS är väl Rookie 2 3.5 (kommer inom någon månad), Extacy 4.5 (kommer inom 3-4 veckor) eller Psycho 2 7 (kul om det inte blåser så mycket) eller P2 10, Extacy 10 (samt övriga FS-kites i runt 10 kvm… om det blåser lite).
    För två säonger sedan gick vi ut med en Psycho 1 6.5 i runt 7-10 m/s (gissningsvis, troligen mer i byarna) nere på Ekoln. E-type (Sthms-åkare) tog på sig all skyddsutrustning han hade + is-seglarskridskor och drog iväg. Det gick *ruggigt* fort. Vi hade inte någon GPS med oss tyvärr men det närmade sig nog 3-siffrigt. Han hade dock inga problem med att kontrollera farten när han skulle stanna. Så man kan ha en hyffsat ”stor” skärm när man kör på skridskor också, det är väl bara det att det inte behövs egentligen eftersom friktionen är så låg.
    Själv har jag kört allra mest med Voodoo 10 på skridskor, oftast blåser det ju inte så mycket på vintern och det är ju alltid skönt med lite drag. grin.gif
    Så nog kan du testa med din LEI 12’a… fast det lär ju vara tillräckligt med vind så fort kiten kan flyga.

Det finns en del folk nere på Ekoln som åker med långfärdsskridskor + liten kite. Dvs de är inte kitesurfare utan snarare skridskoåkare som använder en kite. Skillnaden ligger i att de fortfarande står på skridskorna och låter kiten dra dem = behövs typ 1-3 kvm.
    När vi kitesurfare sticker ut på isen så kör vi ju på samma vis som på vattnet, dvs vi vill kunna hänga i vår kite och luta oss bekvämt bakåt i våra selar. Skridskorna använder vi för att hålla kanten, inte primärt för att stå på dem. När jag kör fort på skridskor kan jag sätta ner armbågen i isen… ungefär den vinkeln och viktfördelningen har man på kroppen.
    För att åka fort på is gäller det dock att isen är *mycket* bra samt att det helst inte ska ligga någon snö alls på den eftersom man då inte ser hälsovådliga sprickor man lätt kan fastna i. På det hela taget ska man ta det väldigt försiktigt, hoppa med skrillor är en *dålig* idé.

/Kaj(Tech)

• anonym-anvandare

Medlem
    20 oktober, 2004 vid 09:52

Bra priser på kitar?
    Har sett en psycho1 9,5 för 5500:-, testkörd en gång.
    E det bra pris? men den är svårkörd sa du?

• cortex

Medlem
    20 oktober, 2004 vid 10:16

P1 rekommenderar jag bara till folk som är vana foilåkare och vill ha en kite som hoppar högt och ger grym hangtime till ett lågt pris. Det är en tämligen krävande kite att flyga eftersom den både front- och back-stallar om man inte passar den. Den har också en tendens att kollapsa i byig vind och sedan veckla ut sig mitt i powerzone. Kan man hantera den kan man i 99% av fallen kontra det men i början ska man förbereda sig på en hel del åkturer.

I användarvänlighet är den ljusår från ex. vis sin uppföljare Psycho 2 som är snäll som ett lamm i byiga vindar och mycket lättstyrd.

Den är också ganska fysisk att köra så du lär ju få en schysst överkropp om du köper den. grin.gif

Sedan kan jag ju erkänna att jag tycker den är kul att köra en dag då det är jämn och fin vind… men det är det ju inte så ofta häromkring.

/Kaj

• jonasp

Medlem
    20 oktober, 2004 vid 16:42

Du får ta o lägga upp en fet spotguide på din sida till vintern. förhoppningsvis har jag en kite jävel då och finns det mer snö där då så e det ju inte långt o köra.

• cortex

Medlem
    20 oktober, 2004 vid 21:51

Jepp, vi lägger in spottarna i Uppsala på Kitenation. Vill bara vänta till det blir snö och is så jag kan plåta dem.

Syns i vinter då! wink.gif

/Kaj

• jonasp

Medlem
    21 oktober, 2004 vid 19:51

Jah då har man fått ner valet till två st:
    En beg Flysurfer titan 9,5 för 4000:- och en knappt använd Ozone frenzy 9,5 för 5600:- .
    Vilken ska man välja, 1600:- är ganska mkt pengar för mig just nu men samtidigt känns det som frenzyn är ngt bättre.
    Någon som har nåt att tillägga?

• anonym-anvandare

Medlem
    21 oktober, 2004 vid 22:25

Ja!! Är ju frälst och som sådan kan man ju inte bara se andra kasta sig in i fördärvet. Gå in på kiters.se och sök upp butiken kolla sedan på min recension och eventuella finansieringserbjudanden (är vanligen emot kreditvärlden) men P12an fås ny för cirkus 7900:- och den är grym. Egentligen utvecklad för landanvändning men ack så lättstartad även på vattnet.
    Så då har jag gjort mitt själasörjande för ikväll. Blir nog bra vad du än väljer för att kita är ju grymt roligt, så enkelt är det!!

/ May the wind and snow be with us / TOBAS blush.gif

• putte

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 08:31

När du väl kan köra Psychon kommer den ge asmycke tillbaka, men innan dess så klassas den ut av frenzyn…
    Jag skulle personligen inte rekomendera opencell foilar, eftersom jag är snål och vill ha kites för både vatten o snö.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 oktober, 2004 vid 08:11

Svar till:

Jah då har man fått ner valet till två st:
    En beg Flysurfer titan 9,5 för 4000:- och en knappt använd Ozone frenzy 9,5 för 5600:- .
    Vilken ska man välja, 1600:- är ganska mkt pengar för mig just nu men samtidigt känns det som frenzyn är ngt bättre.
    Någon som har nåt att tillägga?

[/ QUOTE ]
    Till en riktig ”bra” kite skall man använda PUMP!!! wink.gif
    Peter

• cortex

Medlem
    23 oktober, 2004 vid 10:04

Nu tror jag att du förväxlar ”kite” med din flickvän. grin.gif grin.gif

• putte

Medlem
    23 oktober, 2004 vid 11:47

Svar till:

Nu tror jag att du förväxlar ”kite” med din flickvän. grin.gif grin.gif

[/ QUOTE ]
    Tala för dej själv va? grin.gif

Sida 6 av 7

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Snowkiting hur stor och vad för sort?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.