Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Snurriga stroppar.
-
Snurriga stroppar.
Publicerad av Oregistrerad på 20 juli, 2006 vid 21:18Hur gör ni för att stropparna inte skall snurra sig.
Har problem med att framförallt bakstroppen vrider sig hur hårt jag än drar skruvarna. Kan man ha en låsbricka?jester svarade 19 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
För det mesta (inte alltid), så handlar det om att dra dom tillräckligt hårt.
Skaffa en skruvmejsel i rätt storlek! Gör stor skillnad.
Har du deckpad på brädan? I så fall dra så hårt att du pressar ihop den helt vid stropparna, stroppbrickorna har en tendens att böja sig så man kan behöva efterdra ibland.
Ta inte till skruvdragare och bits om du inte har koll på hur hårt du kan dra (dra det sista för hand), risken är stor att man drar sönder gängorna i pluggen.En del brädor har lite klantigt designade deckpads (ex. vis naish ’06) som är tunnare vid bakstroppsskruvarna. Då är det svårt att få dom att sitta bra.
Ett annat tips är att köra med DaKines core contour stroppar, överlägset skönast och sitter absolut bäst! Enda nackdelen är att man får ta till skruvmejseln om man skall justera dom.
Och slutligen slår jag ett slag för dubbelskruvar i stropparna, det sitter garanterat, dom är lättare att dra i och det finns ingen risk att stropparna vrider sig. Fram för dubbelskruv (och smalare mellan stropp pluggarna…)!
-
Kladda på lite vaselin på skruven så kan du dra ett varv till. Speciellt på nya brädor gör det stor skillnad.
-
Ola_P wrote:En del brädor har lite klantigt designade deckpads (ex. vis naish ’06) som är tunnare vid bakstroppsskruvarna. Då är det svårt att få dom att sitta bra.
Mm.. Känns som nån vi känner har fått erfara det…Personligen har jag inte haft några problem med stroppar på mina brädor, så länge jag anvädt taggbrickan i mellan padsen och stroppen.
-
Håller med Ola. Dakines stroppar är hur bra som helst! Har inte testat bättre än dom. Formen som dom har gör att dom inte skevar till sig.
Logga in för att svara.