• philippos

Medlem
    5 september, 2005 vid 06:06

Hur är det nu? Känner man bättre när man blundar?

• jesper_b

Medlem
    5 september, 2005 vid 06:14

Det är orange på bilderna. Framgår inte riktigt hur knallorange dom är i verkligheten. De röda är med klassiskt djupröda och har mer vit teap i stället för svart samt vit maststrumpa. De oranga är väl lite mer rock n’ roll medan de röda är lite mer stramt smakfulla. Båda dock lika lätta och supersmidiga. /Jesper B

• anonym-anvandare

Medlem
    6 september, 2005 vid 12:43

Jag vill inte dissa hotsails, de är coola och säkert välsydda men… Jag såg ett typ splitternytt SO i somras som totalrippades rätt igenom flamman i rätt snälla conditions. Vad jag kunde se bestod flamman (som nu kunde beskådas i grymt avslöjande genomskärning) bara av tunt glitter, typ aluminiumfolie, påsytt på monfilmen. Ett segel blir väl inte starkare för att man syr på lite glittrig aluminiumfolie? Sömmar kan väl bara ge en starkare konstruktion om det kombineras med starkare material? Och monofilmen i de övre panelerna kan ju knappast göra seglet krispigare så varför en glittrande monofilmsflamma om det inte handlar om design? OK, även andra, t.ex. NeilPryde har ju haft några år med lite mycket monofilm i sina segel men något har hänt. Jämfört med Neilpryde Combat elle Naish Force 2005 är Hotsail SO typ som ett Neilpryde NR -99 i konstruktionen (fast med glitter). Eller är jag orättvis nu?

• philippos

Medlem
    6 september, 2005 vid 12:59

Neil Pryde Combat. ”Totalrippat” av svenskar på maui.

[img]http://82.96.20.222/cybernetic/temp/hawaii/d041201/PICT0016.JPG[/img]

Jag tycker att mitt SO segel har hållt bra. Tror inte att Hot Sails Maui har fuskat med förstärkningarna och att du nu har avslöjat dem. Alla segel kan gå sönder. Vissa håller bättre andra håller sämre.

Kvalitéts test!

• adde

Medlem
    6 september, 2005 vid 13:03

2005 fanns SO i två versioner; en med xply i alla paneler (utom i flaman) och en där man inte har xply i de två översta panelerna. I alla fall i de största storlekarna.

/adde

• mag

Medlem
    6 september, 2005 vid 13:11

Har du någon aning konkret om hur det S.O-segel som du såg i själva verket gick sönder??? Annars är din synpunkt rätt ointressant, eller hur? Många segel går ju sönder genom att surfaren eller brädan flyger in i det.

S.O kunde fås med dacronflamma alternativt med glitterflamma. Jag kan hålla med om att glittret mest är design men att det skulle påverka hållfastheten negativt är fel.Seglen syddes dessutom med flamma 3 år innan glittret kom.
    /Magnus

• basse

Medlem
    6 september, 2005 vid 13:20

Mitt glitter har dessvärre börjar flaga lite och under det kan man se att det ligger ett ganska tjockt och starkt material. Något gladpack är det då inte i mina iaf.
    Men kanske var det slut på fabriken och det var fredag och alla bara ville gå hem och dricka whiskey och någon smart rackare kläckte, mest på skoj först, att man kanske kunde ta gladpack och sedan bar det iväg. Du vet hur det kan bli. Ett fredags exemplar alltså.

• tont

Medlem
    6 september, 2005 vid 14:34

Sören vilket magiskt snyggt segel. Varför säger någon alltid att det är gay när en tillverkare lägger till någon designattiralj? Sluta vara så macho bara för sakens skull, det är ju skitcoolt segel och överhuvudtaget är det grymt när segel får snygg design. Ska man ha ett fult segel. Exprimenterande är bra, smaken är som baken så någon uppskattar det ju. Vad är manligt? döskallar och taggtråd på strumpan (hmm kunde blivit coolt när jag tänker efter) Nåja, alla riktiga män kan ju lägga in en snus och sjunka ner framför sporten med en folle och ett majonäsfläckigt linné. Såg förrsten på discovery att de som är mest macho oftast försöker dölja att de är gay. men nog med skitsnack, har lågt blodsocker, ska gå och snorta lite dextrosol o sluta gnälla men, All makt åt snygg design (å lite åt tengil)

• charlieb

Medlem
    7 september, 2005 vid 06:10

All makt åt Tönt om jag får råda. Tänker att det är tur att vi lever i den fria världen och kan välja segel själva och det värsta som kan hända är att någon som är missnöjda eller i alla fall oroliga att just deras segel inte är bra, coola, snygga, manliga behöver dissa andras. Jag seglar Hot sails maui SO och jag tycker att just mina segel gör mig så där lite extra snygg på vattnet ung. som alla andra som kör sina respektive segel. Lite motstridiga känslor det där med segel, å ena sidan tycker jag att alla borde få möjligheten att segla SO men sedan vill jag ju vara lite exlusiv och vara själv om det…
    Gotland har 8-12 idag, kanske skulle ut på Kallis och visa upp min fina GULDFLAMMA!

Charlie

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications