Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing söker en stabil och "lugn" ca 7m kite

• söker en stabil och "lugn" ca 7m kite

Publicerad av kitepetersson på 10 augusti, 2012 vid 16:58

Vill komplettera min Slingshot Rally 10 m med en mindre till hösten. Finns det någon mindre kite (8 – 6 m) som inte är så hysteriskt snabb – eller går det att trimma så det blir lite långsammare?

dawwg svarade 13 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • mokrypes

Medlem
    10 augusti, 2012 vid 18:54

Liquid Force Envy?

• viktor77

Gäst
    10 augusti, 2012 vid 19:00

Det är bara en vanesak och du lär uppskatta snabbheten efter ett tag. Vill du ändå göra kiten långsammare, så kan du korta bommen och/eller förlänga linorna. Förlängning av styrlinorna gör ju också kiten trögare (det har du väl märkt då du dragit lite för mycket depower). Ibland kan dock små kites upplevas som ”nervösa”, men det tycker jag har mer med vindförhållanden att göra. Blåser det 15+ m/s brukar det ju inte vara så värst stabil vind.

• pripps

Medlem
    10 augusti, 2012 vid 19:14

finns det några snabba kites alls,tycker det mesta känns trögt !
    /Tommy

• roggan

Medlem
    11 augusti, 2012 vid 08:23
    viktor77;695176 wrote:
    Det är bara en vanesak och du lär uppskatta snabbheten efter ett tag. Vill du ändå göra kiten långsammare, så kan du korta bommen och/eller förlänga linorna. Förlängning av styrlinorna gör ju också kiten trögare (det har du väl märkt då du dragit lite för mycket depower). Ibland kan dock små kites upplevas som ”nervösa”, men det tycker jag har mer med vindförhållanden att göra. Blåser det 15+ m/s brukar det ju inte vara så värst stabil vind.

Jag testade min 12Cult med en bredare bar 63cm med 25meters linor. Normalt har Culten 20meter och 53cm bred bar.
    Skilnaden var större än jag trodde den skulle vara.
    Trots 10cm bredare bar gjorde dom fem meter längre linorna att Kiten blev väldigt lik min 15m2GlobeKite.
    Jag skulle säga att baren gör väldigt liten skilnad sett till hur stor skilnad linorna gör.
    Jag Ska pröva min 15kite med Naish bommen när det blåser lite lagom. Den borde bli mycket snabare.

Hur mycket mer kraft 5meter extra ger får någon annan svara på? Kanske är det så mycket mer kraft att du skulle behöva en kite mindre än 7m2 och då tar det ju ut varan. Men mycket kraft borde ju gå att deepower bort så längre linor borde helt klart få din 7a att lugna ner sig. Men att också försöka hitta en kortae bar hade jag inte brytt mig om.

• windyboy

Medlem
    11 augusti, 2012 vid 16:22

Ozone C4 är grymt stabil men det är klart att den fortfarande är snabb om det ä en 7a vi snackar om. Jag har dock inte kört någon stabilare kite i den storleken . Om du surfar på västkusten och vill testa så hör av dig.

• kitepetersson

Medlem
    11 augusti, 2012 vid 18:28

Låter bra – provar gärna C4. Tack för tippsen.
    Tittar man på reviews så premierars ofta snabbhet så det finns inte så mycket att gå efter där. LF Envy verkar dock var ett alternativ på en förlåtande och stabil mindre kite enligt reviews.

”9m = Good low end again for its size, unfortunately have not had a day yet to test out the high end on this kite. Again, a realy stable kite, you park it and it stays put for a small kite due to its low aspect ratio, a lot of small kites out there are very twitchy and unforgiving, one small false pull on the bar sends it diving or looping…not the Envy, its very stable and predictable, you park it and it stays put.”

Detta låter lovande – någon som kan ge mer info om LF Envy i de mindre storlekarna?

• surfbasse

Medlem
    12 augusti, 2012 vid 07:57

bor du i gbg-varberg kan du få prova takoon reflex en mycket stabil drake men visst den e snabb som dom flesta andra 7.or

sebastian 0709720283
    http://www.makaisurf.se
    [img]http://0108dev.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=166&pictureid=1104&thumb=1[/img]

• johanw

Medlem
    12 augusti, 2012 vid 09:23

köp en rpm 6 eller 7 sjuuuk kite!!! bästa

• kygen

Medlem
    12 augusti, 2012 vid 19:52

Såg denna Slingshot FUEL 7m 2012 -Helt Ny- för 7000kr inklusive Ruben LEN10 Bommen (Bästa bommen)
    Du kan enkelt ställa hur snabb du vill ha kiten.

http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=39314&title=helt-nyslingshot-fuel-2012-7mlen10bom&cat=9

• svinet

Medlem
    12 augusti, 2012 vid 20:04

6m2 Park är bra grejor. Bara att rigga draken/bommen så får du den precis som du vill.

• dawwg

Medlem
    13 augusti, 2012 vid 13:18

Köp min HiFi 7a! väldigt snäll! kompispris 3500kr 🙂 nyskick.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing söker en stabil och "lugn" ca 7m kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.