Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Söker vettig digitalkamera…
-
Jag har funderat på att köpa oxå, kommer ”nöja” mig med sony’s nya P72:a den har 3,2mpix 3X optiskt zoom.
Den kan spela in video i 640*480 (bra faktiskt) och den ligger mkt bra i pris ca 3700 kommer den kosta sen behöver man ju ett större minneskort oxå, så 5-800 till.
Kolla på den, det är mitt novice tips -
Canon Powershot Pro90 IS
http://www.powershot.com/powershot2/pro90/Den har jag.
10ggr optisk zoom (37-370) samt 2,6mpix.
Upplösningen är lägre än de flesta idag, den är två år, men optiken slår nog ingen trots detta. Den är verkligen mycket bättre än alla andra digitala kameror jag testa. Skarp, hyffsat ljuskänslig). Du kan även skruva på filter, jag har bland annat ett polaroidfilter vilket gör att jag bättre kan ta bilder då det är lite motljus.
Kamerna är riktigt, riktigt bra. Men fortfarande dyr (ca.12000 exl. minnen) trots att den har några år på nacken. Det skall enligt uppgift komma en ny version inom kort med högre upplösning och snabbare fotografering, den ser jag fram emot!Två negativa saker med min:
Snabbheten. En bil i sekunden ungefär. Det är helt OK tycker jag dock om man inte vill ta sekvenser. Då kan man filma men den upplösningen är ju inte så bra, och man vet inte i förväg vad som man vill ha sekvenser på eller vad man vill ha bilder på.Det sämsta är dock att det är en digital sökare. Den hänger inte riktigt med, den ligger lite efter. Om du tar bilden då du tycker det ser bra ut i sökaren så är du för sen. Alltså måste den som tar bilden vara insatt i sporten och veta vad målet skall göra för att trycka av microsekunden innan. Detta är ju inte så svårt för oss som är vindsurfare, vi ser ju när någon skall göra en loop eller nått och när de når den ”kritiska punkten”. Men låt ingen annan icke insatt person ta bilderna, ni blir bara besvikna.
Den digitala sökaren är lite för liten också.Men annars är det ett kanonköp!
Staffan
-
3x optiskt zoom är för lite, jag vill ha minst 5x. Powershooten ser ut som ett stort as (säkert bra iofs..) som jag aldrig kommer orka släpa med mej
-
Den är faktiskt inte alls ett stort as. Den är byggd utifrån optiken, kameran är ett enda stor optik med ett fint utformat grepp på. Vill du ha något som skall vara lätt att släpa på rekommenderar jag IXUS, den är smidig med 3ggr zoom och den tar svinbra bilder. Mycket skarpare än många av sina konkurrenster som har högre upplösning! (nej, jag är inte canonförsäljare! Bara en nöjd kund.)
Vill du ha 10ggr zoom som Pro 90 IS har så måste det vara en viss storlek på objektivet för att du inte skall tappa massor i ljusstyrka.
Staffan
-
Kan flika in att vi har första modellen av digital IXUS och är fortfarande mycket nöjda. Lite begränsning av zoomen och blixten men i övrigt suverän kamera i förhållande till storleken..
/Sunkan
-
För fet. Här är Pentaxen:
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/pentax/digital/op450.phpMåtten är 100 x 59 x 40mm. 5x zoom. Blir nog perfekt för mej
-
Det verkar som du bestämt dig. Då finns det bara en sak att säga: Bra köp! (Om det är sant eller inte spelar ingen roll då du bestämt dig 😉
S..
-
Jag har en Pentax 330, fungerar ENDAST till halvbra stillbilder. Analog är att rekommenderar om du inte vill lägga ut för mycket pengar.Tro mig.
-
Jag har 2 cd-skivor med bilder som mina reskamrater tog när vi var i sydafrika. Denna kvalitén duger. De tog 6 Gb bilder och klipp under 8 veckor. Denna mängd hade man aldrig fått med analoga grejer. Hade gått åt en förmögenhet att framkalla alla bilder. Analogt är inget alternativ. Jag tror de hade en Olympus C730 med 10x zoom. Här en del av en bild:
-
Digitalt vs analogt….
Det funkar med en konsumentdigital (max 10000 kr) om du är jäkligt vass på att förutsäga när bilden verkligen tas. De billiga digitalerna har en fördröjning från det att du trycker ner avtruckern tills bilden tas och om du tar en bild på ett riktigt fetehopp så blir troligen resultatet att surfaren är på väg ner/har rdan landat. Så illa är det men med lite framförhållning kan du pricka hyggligt rätt.
Digitalerna är små och smidiga jovisst.
Lycka till med köpet! -
Hellre några få bra bilder istället för en massa halvbra.
En diabild kostar ca 3 spänn styck inte mycket pengar. Att titta på bilderna i datorn eller på duk är extremt stor skillnad, det är som gå på bio eller att se på en 17 tums tv.vilket väljer du? Detta är vad jag tycker, visst har digitalt sina fördelar men inte när det gäller kvalitet. -
och några extra batterier,min kompis hade med sin digitalkamer i backen och när det senare på dagen var dags att plåta dog batteriet efter första bilden.
-
Sony slänger med 2100mah batterier det ska vara bäst på marknaden, men visst fler batterier är bra att ha.
Behöver jag säga att jag bara har sony…Känner här att många inte vill att den digitala tekniken ska ta över
-
Nä. Hellre en massa halvbra än några få med bra kvalité. Motivet är viktigare än bildkvalitén. Och tar man en massa bilder blir det alltid några som är bra. Och sitta och titta på diabilder på skärm är helt uteslutet. Fy fan för ”diabildsbjudningar”
Logga in för att svara.