Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Söndag känns som annan plats?

• Söndag känns som annan plats?

Publicerad av milkman på 10 maj, 2008 vid 20:03

Jag och min bilsovarkamrat, vickan, tror att det blir bättre i Mynningen imorn än i Habo… Vad sägs om att mötas där istället för lite fin em bris?
    Mynningen har levererat senaste tre gånger av tre när det enligt alla andra inte skulle blåsa (Skotten, Sourra – remember? 🙂 )

Kör mot halmstad, sväng av vid Snapparp, ta er under motorvägen och sväng av mot Laganoset. Parkera där vägen tar slut.

Ring om ni är osäkra, brisen startar kl 14:00. Maria: 0736-421020.

Öhh.. Bekräftar föresten här imorgon efter väderkoll tidigt.

sourra svarade 17 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • pjoter

Medlem
    10 maj, 2008 vid 20:37

vart var du idag? skulle inte du hänga i habo?

• milkman

Medlem
    11 maj, 2008 vid 00:14

Vi hängde allt vad vi kunde. Gick fint, jag la märke till att ni orkade vara på vattnet och ofta höll höjd. Såg fint ut, ni verkade gilla det 🙂
    Det lutar mot Mynningen imorn nu, få saker som toppar riktig vind. Får se imorn.

• pjoter

Medlem
    11 maj, 2008 vid 02:30

Japp du observerade helt rätt. Vi hade skitkul! hade inte ens tid till att lägga märke till att du kom (och gick) medans vi surfade.

Hoppas du får surfa lika mkt i mynningen imorrn som vi fick i habo idag, för de va gött.

• nic

Medlem
    11 maj, 2008 vid 06:35
    pjoter;464513 wrote:
    Japp du observerade helt rätt. Vi hade skitkul! hade inte ens tid till att lägga märke till att du kom (och gick) medans vi surfade.

Hoppas du får surfa lika mkt i mynningen imorrn som vi fick i habo idag, för de va gött.

Haha. Bilderna såg fina ut iaf fast jag surar hellre på stranden. (inte just habos strand igår då)

nic

• pjoter

Medlem
    11 maj, 2008 vid 08:21

de låter bra nic, desto mer vatten till oss. 😉

@nic 463163 wrote:

*eftersom den är snabbare i svängarna så har man den i samma vindar, ev är jag för snäll å man behöver en ännu större closed cell att döma av Flysurferkillen jag åkte med i helgen. Eller så får Pjoter komma upp å visa hur slipstenen ska dras…

fast tycker ju du borde kommit ner å kört lite ozone 13, för om inte jag mistolkar dig helt i den andra tråden så kan man ju gå ner en storlek på bowarna i samma vindar. 😉

• yann

Medlem
    11 maj, 2008 vid 08:26

Jens: Kollat vädret och konstaterat att jag varken vet ut eller in.. Vart ska ni andra idag?.

/Jens på Yanns dator.

• samhansson

Medlem
    11 maj, 2008 vid 08:47

nu pratas det lite väl mycket om mynningen…

• vicky

Medlem
    11 maj, 2008 vid 09:36

Vår bil är på väg till Habo nu.

• nic

Medlem
    11 maj, 2008 vid 12:24
    pjoter;464532 wrote:
    de låter bra nic, desto mer vatten till oss. 😉

fast tycker ju du borde kommit ner å kört lite ozone 13, för om inte jag mistolkar dig helt i den andra tråden så kan man ju gå ner en storlek på bowarna i samma vindar. 😉

Nja, det jag skrev (eller menade) var att en drake som är lättsvängd inte behöver dra som ett lok. Foil äger nog fortfarande i lättvind eftersom man kan gå upp i storlek utan vikten på kiten tar över. Men jag tycker inte det är roligt om kiten bara står stilla på himlen vilket blir tendensen när man går upp i storlek. Sån e jag.

Vilken storlek hade du då?

nic

• milkman

Medlem
    11 maj, 2008 vid 16:45

Äh. Hur fan blev detta en diskussion om kitetyp igen?.. Om man nu vill surfa dom dagarna där det blåser jättelite så är det ingen tvekan om att Flysurfer har bäst grejjor. I en annan tråd så ifrågasatte jag nyligen ifall ovan verkligen stämde och efter den här helgen kan jag konstatera att inga tubar jag känner till funkar i lika låga vindar.

Det är en personlig fråga om man tycker det är kul i de vindarna och vad man vill att sina kiter ska vara bra på. Och jag tror att alla är överens om att man själv får välja efter egen smak?

(Detta svar är ämnat att tolkas ordagrant, precis som det står)

• pjoter

Medlem
    11 maj, 2008 vid 20:25

2 15m2 speed2 och en p3 13m2 kördes i habo under helgen. tycker inte det är så ofantligt stora kites faktiskt, rätt normal-storlek på största kiten för dom flesta som har 3 kites.

Å självklart väljer man inte en speed2 15 som sin enda kite, det är en lättvindskite och den gör det jobbet sjukt bra. Har själv varit skeptis till den efter en halvsunkig session med en tidigare men efter slidande och urkrokad åkning i helgen har jag bestämt mig för att en sån måste jag ha till sommaren.

Hela grejen med lättvind är ju att folk tror det år trist för att man måste gå en massa, å att förnedringssurfa är sjukt trist oavsett om man har en 15m2 FS eller en 7m2 ozone. Grejen är ju att skaffa en kite så man kan satsa å köra på det sättet man vill i så stort vindregister som möjligt. För sverige (skåne) har sjukt många sommardagar med vind som i helgen och att då kunna ladda massa tricks istället för att sitta på stranden eller vandra upwind var 5 min är rätt gött.

Å i min värld så slår 1h på vattnet 1h på land med hästlängder. Men det kan ju bero på att jag tycker det är roligare att surfa än att kränga prylar.

• wakenils

Medlem
    12 maj, 2008 vid 07:42

när blir man överriggad på en 15 och en 13 flysurfer?

• cortex

Medlem
    12 maj, 2008 vid 09:17

En Speed2 15 håller jag utan problem (77 kg) i 10 m/s. Depowern är jäkligt bamsig. Körde min Speed 2 15 Silverarrow i 12 m/s medelvind nere i Spaninen i höstas, hade åkt ca 2 km downwind till en flodmynning och varit där i några timmar medans vinden ökade som f-n. Kryssade tillbaka upwind med en lättvindsbräda (Session 141) i den vinden. Det var iofs j-igt jobbigt och jag var toköveriggad… men det gick i alla fall.
    Men 10 m/s är ett bra riktmärke på när det är dags att ha något annat i luften (såvida man inte vill ha sjuuuuuk hangtime :grin:).

En 13 håller man ett par m/s till…

/Kaj(Tech)

• wakenils

Medlem
    12 maj, 2008 vid 09:31

ok, får försöka testa ett sånt där fiskenät nån gång, allt är ju roligare än att stå på stranden när man väl tagit sig till spoten!

• sourra

Medlem
    12 maj, 2008 vid 11:05

Gulla med Jezaja så kan du nog få köpa hans FS 17

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications