Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Speed över sundet Helsingborg-Helsingör /2004

• rambo_johnson

Medlem
    16 januari, 2004 vid 07:41

hugo enters the competition… med en ny bräda dessutom…

• patrikol

Medlem
    16 januari, 2004 vid 08:19

Myggen är redan med så den kontakten har vi.

• nilsson

Medlem
    16 januari, 2004 vid 08:48

Tummen upp!

• kicki

Medlem
    16 januari, 2004 vid 10:09

Har du en till ny bräda på gång? Har förresten hört rykten om hur min nya bräda ser ut. Tydligen har många tjejer varit inne hos Eric och dreglat över den.
    Nice!

• nilsson

Medlem
    16 januari, 2004 vid 11:45

Kanske starta vid Marienlyst och Målgång på Viking, Publik och kitevänligt, sen en bra restaurang vid Viking med fullständiga rättigheter och som kanske kan rabatera för de som är involverade! Nv eller Sv vind torde vara perfekt!

Härliga vågor lockar till svalkande dopp

Sportigt och handikappvänligt är två kännetecken för en av Helsingborgs mest centrala stränder. I dag har HD:s testpatrull besökt Vikingstrand som ligger mellan Pålsjöbaden och Sofiero.

Det här är en strand för den som gillar att bada. Ett flertal bryggor med bra stegar gör böljorna lättåtkomliga, och läget vid sundet ger ofta härliga vågor. Vikingstrand är ett populärt handikappsbad där en av bryggorna är speciellt avpassad att köra ner rullstolar på. En del tång och sten på bottnen men bra simdjup om man går i från någon av bryggorna.

Här finns något för både den stora och lilla plånboken- glasskiosk, fika och á la carte-restaurang. Allt på nära avstånd. Dessutom har Vikingstrand omtyckta och välskötta grillplatser. Grillarna är försedda med galler och man sitter bekvämt på stockarna som omger grillarna.

Det finns ett par handikapp- vänliga toaletter centralt belägna men ytterligare någon toa längs stranden hade säkert inte skadat. För handikappade finns det omklädningsrum och en fin uteplats i en byggnad alldeles vid stranden. Ett extra plus är Röda Korsets strandservice med första hjälpen-beredskap i ett av de övriga strandhusen.

Sand och gräs ger gott utrymme för filten även de varmaste sommardagarna. Kanske saknar man lite av Fria Bads fina sand som finns några stenkast längre bort, men Vikingstrand känns absolut mer personligt. Ett minus kan tången vara som blåser upp på stranden och som på delar av stranden blir liggande. (Kanske blåser den upp i en
    fortsätt >> takt som strandstädarna inte hinner med i?) Stranden är annars klart barnvänlig och man har en underbar utsikt över Helsingör.

Gröna soptunnor längs vägen ovanför stranden gör picknick-korgen lättare på cykelfärden hem. Inte så många synliga papperskorgar nere vid stranden men lite rörelse från handduken brukar ju inte skada precis.

Det är ingen slump att Vikingstrand har en egen vindsurfingklubb, här ligger vinden ofta på. Stranden är försedd med beachvolleyboll- nät och lek- och spelutrymme ger också gräsplanen ovanför stranden. Gungor för de minsta och båtplats på land för grannskapets ekor. För den riktigt rastlöse strandbesökaren finns både minigolf och sevärdheter i närheten.

Vikingstrandsbadet bjuder på ett variationsrikt strandliv och lockar också alla möjliga strandfantaster. Chosefritt och trevligt, trots det centrala läget. I strandkanten kan man soliga dagar se en och annan rikskändis med tårna i sanden men mest av allt är det sundsutsikten som drar blickarna till sig.

Flera små parkeringar finns nära stranden. Skulle dessa vara fulla finns det P-platser längs Drottninggatan-Sofierovägen som går alldeles ovanför. Gång- och cykelavstånd från centrum. För bussresenärer gäller Skånetrafikens buss 219 som har täta avgångar (Under helger buss 221).
    Nina Sköldqvist

• niklas82

Medlem
    16 januari, 2004 vid 22:56

hur fan orkar du… det är bara en lite n tävling..

• anonym-anvandare

Medlem
    17 januari, 2004 vid 09:44

Det är inte bara här!!!!! smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    17 januari, 2004 vid 14:54

Svar till:

[/ QUOTE ]
    Ser ut som jag får omvärdera någon i min bekantskap! har inte sålt så många MC 158,om det nu stämmer att du har en ( se lättvindsbräda) eller du kanske ljuger? Mvh Bengt
    p.s för att bespara dig pinsamheter, så var vi återförsäljare i danmark, så du inte påstår att du köpte den där D.s

• anonym-anvandare

Medlem
    17 januari, 2004 vid 14:55

Svar till:

[/ QUOTE ]
    Ser ut som jag får omvärdera någon i min bekantskap! har inte sålt så många MC 158,om det nu stämmer att du har en ( se lättvindsbräda) eller du kanske ljuger? Mvh Bengt
    p.s för att bespara dig pinsamheter, så var vi återförsäljare i danmark, så du inte påstår att du köpte den där, välj att du köpte den i något annat land D.s

• kitelife

Medlem
    17 januari, 2004 vid 15:08

på tal om ingenting så . . . bengt… din MTB står på ARIS du kan ringa mike eller Anders så öppnar dom för dig, sorry att jag inte kontakta dig innan jag åkte men det blev strul som vanligt ´; (

Tack för lånet..

//Pan

• anonym-anvandare

Medlem
    17 januari, 2004 vid 15:11

Inga problem!

• anonym-anvandare

Medlem
    17 januari, 2004 vid 16:15

Hörru Bengt, innan du jagar rätt på och mördar dina kompisar kanske du skall läsa meningen en gång till! Det KAN ju betyda: ”En liten tävling är inte så *bara* på det här forumet” wink.gif

• nilsson

Medlem
    17 januari, 2004 vid 17:01

Svar till:

Hörru Bengt, innan du jagar rätt på och mördar dina kompisar kanske du skall läsa meningen en gång till! Det KAN ju betyda: ”En liten tävling är inte så *bara* på det här forumet” wink.gif

[/ QUOTE ]
    Då ber jag självklart om ursäkt! Sen skulle jag aldrig orka jaga runt! Utan jag är som en tändsticka, flammar upp och tappar huvudet. Mvh Bengt
    P.s skickar en freds duva d.s

• eagletech

Medlem
    17 januari, 2004 vid 21:01

Hej Bengt
    Jag menar att man ska inte lägga ner så mycket på allt runt omkring tävlingen,( Så bra är inte vikingstrand) ,men det är den snabbaste vägen över sundet och det är det som räknas. grin.gif grin.gif grin.gif
    Vikingstrand-till stranden norr om hamnen i Helsingör.
    Det finns ingen tid som kan bevisas.Det ska vi ändra på i år.
    Mvh Roger Örnvang

• nilsson

Medlem
    17 januari, 2004 vid 23:20

Svar till:

Hej Bengt
    Jag menar att man ska inte lägga ner så mycket på allt runt omkring tävlingen,( Så bra är inte vikingstrand) ,men det är den snabbaste vägen över sundet och det är det som räknas. grin.gif grin.gif grin.gif
    Vikingstrand-till stranden norr om hamnen i Helsingör.
    Det finns ingen tid som kan bevisas.Det ska vi ändra på i år.
    Mvh Roger Örnvang

[/ QUOTE ]
    OK! inlägget om Viking är klippt och klistrat från Helsingborgsdagblad ( Strandpatrullen), att jag gillar Råå bättre vet du! Det ända jag tänkte göra var att fråga Restaurangen ägare när vi träffas på träningen! sen tycker jag att pans idé om följebåt är bra
    Hadde man sen gjort något av det så kanske man skulle kunna sprida intresset för sporten, både kite och vindsurfing, vilket det är tämligen dött intresse för i HBG! Framförallt bland yngre, vilket jag tycker är tråkigt!
    Men oavsett vilket är jag på//Mvh Bengt

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications