Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › speed rekord
- 
		speed rekordPublicerad av niklas_s på 16 november, 2003 vid 21:04vilket e speed rekordet just nu? behöver veta det snarast. behövs till skolarbete. tack på förhand / Niklas niklas_s svarade 21 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
- 
			8 Svar
- 
Johan!!Gäst16 november, 2003 vid 22:45Thierry Bielak tog rekordet i början på nittiotalet. 
 45.35 knop , då gäller det nog att inte skota ut!!
- 
Det rekordet är väl det officiella speedrekordet på öppet vatten…men som nån snackade om här för ett tag sedan… gick det inte tävlingar (har för jmig jag såg d för längesen på tv) i kanaler typ på långa platta sandstrander? Vet inte om jag minns åt helvete fel…men tror att dom kom upp i närmare 100km/h. Är mina teorier bara nåt jag har drömt om eller nån mer som har hört/vet nåt? 
- 
Som Johan skrev här ovan, så är fartrekordet 45,34 knop! Detta sattes mycket riktigt, också av Thierry Beilak och året var 1994. Rekordet sattes i Tariffa har jag för mig och sådana hastigheter uppnår man inte ute till havs utan alldeles i strandkanten vid frånlandsvind. 
 Lycka till med arbetet!
- 
KnatteGäst17 november, 2003 vid 05:58Det gällande rekordet sattes inte i Tarifa, utan i speedkanalen i Saintes de Maries i frankrike.   
- 
Svar till: 
 vilket e speed rekordet just nu? behöver veta det snarast. behövs till skolarbete. tack på förhand / Niklas [/ QUOTE ] Snackar vi vindsurfing så är det det nyss nämnda rekordet som gäller. Snackar vi dock seglingsrekord alla kategorier så är det en trimaran, Yellow Pages Endeavour, som 1993 gjorde 46,42 knop. Mer seglingsrekord här: http://www.sailspeedrecords.com/ Landhastighetsrekordet är dock på Mach 1.02 och i luften, tjaaa. I jymden är det ännu snabbare men där blåser det ju inte… 
- 
Skulle vara kul och veta vad man själv gör….12-13 eller   
- 
tack för svaren. de va vindsurfing som rekordet gälde till. 
Logga in för att svara.