-
Speed!!! Se hit! eller lyssna på SWE15 mfl
Kul att intresset är så stort för speed,läste diskussionen under GPS! Kör själv ofta hobby-speed.
Lyssna på SWE15, SWE16, SWE876 mfl! De vet vad de talar om och hur svårt hastigheter över 30k är!!! Det finns all anledning att tvivla på hastigheter på 30k och däröver. Det är inte rimligt eller troligt. Mätning med hemma-GPS med hemma-metoder är tyvärr inte speciellt säkert, finns många anledningar till fel o glädjesiffror… flummiga mätningar brevid båtar o bilar går helt bort..
Officiella mätningar är något helt annat än hemmatest…
Helt enkelt är hemma mätning mycket flummigt o ska tas med en stor nypa salt. Men visst är det kul att tro att man har värdsrekordet, ha ha ha.Om de hastigheter som en del uppgivit verkligen skulle stämma så borde de inte skriva inlägg på konfen utan istället omgående ta nytt värdsrekord o vara med på proffstouren. Inte troligt va? Glöm sedan inte att världsproffsen har specialutrustning otrolig rutin, styrka, ”guts”, optimala förhållanden, satta vid tävlingar där alla gör de här lilla extra som man inte gör hemma osv osv.
För riktiga topphastigheter behövs i regel också rätt vikt. De bästa som tävlar är sällan under 100kg. Speed är kraftigt beroende av vikt, de vet proffsen o använder nästan alltig viktvästar för att kunna komma upp i topp-hastigeter.
Till sist lite sanna fakta:
Björn Dunkerbecks rekord är 43,34k. Det är satt 1991, Tarifa. Han hade specialtillverkad speedbräda(extremt smal) samt ett NP MKII-segel i liten storlek. Jag har videon så jag vet!
Roddy Levis rekord är 44,21k. 1995, Fuertaventura.
Thierry Bielaks värdsrekord är 45,34k. Satt på en speciell speedbana (100% slätt vatten) i Frankrike, San Marie Dela Mere 1993. Jag har sett videobandningen. Bielaks vikt ca 115kg samt extrem styrka i armarna!
Svenska rekordet har Anders Bringdal. 41,11k 1995, Fuertaventura. Han lär ha kraschat hårt den dagen, jag har sett videoklipp.
PS! OBS!!! Oficiella rekord mäts som en medelhastighet över en sträcka på 500 meter!!!
PS 2!! Visst är det märkligt att alla rekorden är så gamla!?
/Need for speed, finns det något bättre?
Logga in för att svara.