Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Speed-segelfråga till getwet69 el andra Speedster

• gegga

Medlem
    3 oktober, 2002 vid 14:08

Visst det är kul med prylar! Men man kan ha kul ända
    med begränsade tillgångar man lär ju sej sina prylar
    mycket bättre. Har optimerat min speed-race utrustning
    till 1 Bräda Mistral RTX 100 3 VX segel samt 4 fenor.
    lättvindstrim VX 8.0 40 fena kommer igång vid 6-7m/s
    Mellan trim VX 6.5 36 och 32 fena
    hårdvind VX 5.5 32 och 28 fena
    Tycker att jag kommer igång hyfsat tidigt i planing
    jämfört med dom som kör 120L eftersom dom flesta
    låter sej dras upp i planing försöker själv pumpa mej
    upp i planing , när man väl planar går 100L brädan fortare än 120L på halvvind och slör sedan gör den högre farten och skenbara vinden att man bara glider igenom
    vindhålen till nästa by. Jag vinner nog ingen speedtävling
    med min utrustning men det går bra mycket fortare än dagens
    nedtrimmade freerace och freeride grejor.
    Fördelen med cambersegel är att man behöver aldrig in och
    rigga om vid lite byig vind samt profilen gör att det går
    snabbt att höjda ut och ligga och dra i halvvind och slör
    tycker att dagens camberlösa freerace segel varken tar bättre höjd eller är snabbare än mina VX.
    Köra överriggad är inga större problem heller tycker att
    dom flesta jag ser som är ute får kämpa mer eftersom dom
    kör med ostabila segel och alldeles för låg bom.
    Tips lär er köra med högre bom om ni skall segla överriggad det är bara när man börjar tappa kontrollen på brädan
    man skall sänka bommen.
    Mycke speed för lite pengar!!!

• jeppe

Medlem
    3 oktober, 2002 vid 14:39

Håller med om möjligheterna med Race segel!

När många med freeride/freestyle prylar (inklusive mig själv) tvingas byta segel vid mindre vindökning, är det bara att trimma om prylarna om du kör med race. Det går som sagt att köra mycket överrigad om man riggar seglet plant, när det brallar i. Det blir ju kankse inte helt optimalt riggat, men man slipper ju in och byta i vilket fall.

På söndag blir det NO kuling! grin.gif Tro på mig, jag har pratat med vädergurun!

• boman

Medlem
    3 oktober, 2002 vid 15:27

Tjena Oskar! din gammla 58:a är faktiskt grymmt snabb, Köpa? wink.gif
    Det är nog inte fel att ta en närmare titt på en 8,5 rigg och en GT75, Mtx eller liknande, för svenska speed förhållanden. Jag har lekt med tanken många gånger efter att ha seglat formula toköveriggad med mitt Gaastra 8,7 och sb175. NM på Öland var duktigt blåsigt det var då tanken slog mig första gången. Vi seglade en fyrkants bana och efter kryss bojen var det en grymm slör ner till länsbojen. 8,7:an sa aldrig stop det var bara att hålla i.( Formula brädan funkar otroligt bra i dessa vindar(. Men hur hade det varit att stå på en modernare race maskin som kan ta lite större segel typ AhdGT MTX , hyper mfl i dessa vindar och på det slör benet. Jag har svårt att släppa tanken…….
    Jag har fått för mig att ett med en 8,5 rigg och en grymming bräda, så får man sin speed lusta mättad ganska bra

Prylar är kul

• anonym-anvandare

Medlem
    3 oktober, 2002 vid 15:33

Kom igen o köp Kickis 81:a Oscar så kan vi köra lite DW racing till våren!

P.S Getwet, jag kommer aldrig titta på freeride hyllan. Roxen vinden är byig, det är därför jag har setts med mitt röda monster i >10 m/s. Ville bara göra klart att jag inte är en halv-speedfreak utan vet mycket väl att speed skall göra ont och ge bromsspår i dräkten! wink.gif
    Kör hårt!

• getwet

Medlem
    3 oktober, 2002 vid 18:21

Helt klart räcker en 8.5:a och en modern fullblodsracer på ca 115-130l väldigt långt här i våra förhållanden för speed. Jag är övertygad om att många skulle gå fortare på det än mindre prylar=extremare. Fördelen är ju också den att det går att segla ”normalt” i de storlekarna, vilket downvindsslalom knappast gör. Där finns det bara en knapp och på den står det enbart on-off!!:)Fullt eller inget…..
    Precis som du har jag också testat formulan på undanvindar med 8.4 och kan konstatera att det gick långt över förväntan, den som påstår att en formula är långsam och trög är ordentligt ute och cyklar. En formula tar lätt en freeride på slören, men det är en otäck upplevelse!!! (beundrar verkligen eliten som vågar släppa loss en formula helt på slören i kuling)
    Ser att det är kulingvarning NO här på östersj nu på söndag, hoppas, hoppas att man får mäta upp 268:an…..Kör ni i Norrtälje Boman?

• getwet

Medlem
    3 oktober, 2002 vid 18:32

Fan gegga, klart du kan vinna en tävling med RTX:en, värstingen i Mistrals sortiment! Vad jag förstått så är den en riktig höjdare och helt klart en konkurrent till alla andra lättviktsvarianter, SB Sonic mm. Synd bara att 125:an inte finns i RTX!

• boman

Medlem
    3 oktober, 2002 vid 18:47

Jepp vi kommer att köra benet, Kapellskär funkar ganska bra på NO. (Skönt med värme och dusch i klubbstugan så här års 🙂 Men blir det blir kuling på NO så åker nog dom flersta av oss upp till Väddö för lite vågseglig.
    Vi för hoppas på mycket vind.

• oscar

Medlem
    4 oktober, 2002 vid 20:23

Även TIGA släpper ny freeracebrädor. FLASH heter dom och kommer i tre storlekar men fenor från Pio Marasco. http://www.tiga.com

• jonasp

Medlem
    4 oktober, 2002 vid 21:18

http://www.tigasport.com funkar bättre, bara så du vet alltså wink.gif

• getwet

Medlem
    10 oktober, 2002 vid 16:14

Här kan vi snacka om att segla på fena!!!!

• stinger

Medlem
    10 oktober, 2002 vid 16:39

Där går det utav bara helv**te. 2/10 senare är spinouten ett faktum??

• ola_p

Medlem
    10 oktober, 2002 vid 18:55

tror inte det… Det är ju dunkerbeck vi talar om… smile.gif
    Dessutom tror jag det ser ut som ett hopp… skutt skutt…

• getwet

Medlem
    10 oktober, 2002 vid 21:08

Naturligtvis är det ett litet lyft, men det ser radikalt ut…..och man kan ju bara ana hur det ser ut när inte ”lyftet” är där, tror inte att det skiljer så mycket. Det är förmodligen rejält med fenåkning ändå.
    Men riktig maffigt ser det ut iallafall!!!!

• oscar

Medlem
    16 oktober, 2002 vid 14:58

Slalom verkar verklige vara på väg tillbaka. Två nya shaper från Proof, dock lite bredare. http://www.proofboard.com

• anonym-anvandare

Medlem
    17 oktober, 2002 vid 10:52

Ja!
    Det vore kul, även om det inte har PWA-status el.dyl så kan det vara skoj att rejsa runt på det man har.
    Om många glada amatörer ställer upp på tävlingarna, med det de har, finner de någon att rejsa mot.
    Och man träffas har kul utvecklas och får nya vänner.
    Sen kanske det uppstår ett reglemente eller nåt, som ger viss kontroll på materialhysterin för de som vill tävla seriöst.
    Kolla vilken intervju som helst(ja inte varja kanske men många), det är inget snack om att proffsen också saknar slalom samtidigt som de såg det helt obegränsade materialet
    som nackdelen(gick an på 80-talet när kungarna hade ”bärare”).

Slalom åt folket, rejsa för skoj skull!

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications