Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Speedrekord?

• markram

Medlem
    9 maj, 2004 vid 12:23

Tror faktiskt att en erkänt skicklig Formulaåkare, som kör på smågrejer skulle ta hem det om det avgjordes under likvärdiga förhållanden (något som är väldigt svårt att åstadkomma om man inte är vid en viss kanal eller så).
    Det är svårt att veta alla kör ju inte med GPS och även om alla gjorde det så kan dess readings kan ju variera en del :
    Om det slår +10% för en som kör sitt livs repa och -10% för en annan så blir ”orättvisan” drygt 6knop -och det är mycket..
    Helt klart så åker många i +30knop när de har fina förhållanden (bra vind, platt vatten, och ”ledigt” från jobbet grin.gif).
    Det är väl inte så viktigt vem som är snabbast, man får se på sin personliga utveckling och tävla med sig själv, när man gjort 30 knop vill man göra 32 knop osv.
    Man får kanske tänka på vilka materiella resurser man har också och kanske inte förvänta sig att grejer från 1994 är lika snabba som grejer från 2004 (åtminstone inte i byig vind och chopp).
    Personligen har jag en viss övertro till att segel från 90-talet med inte allt för mycket twist på en äkta hårdvindsslalom från samma era spöar i princip allt när vinden är hård och jämn -men hur ofta är den det? confused.gif

• watertouch

Medlem
    9 maj, 2004 vid 13:52

Hur fort är 30 knop egentligen? Alltså inte konverterat till km/h eller nåt sånt, utan rent upplevelsemässigt? Vad kan normal hastighet för en freeridesurfare vara? 20 knop? 25?

• Knatte

Gäst
    9 maj, 2004 vid 15:53

Kan säga att det är skapligt fort känslomässigt och upplevd fart är stor i och med att du är så nära vattenytan cool.gif

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    9 maj, 2004 vid 16:04

15-25knopp tror jag nog man håller sej runt oftast…?

• fenan

Medlem
    9 maj, 2004 vid 16:05

knot*1,8=km/h så 30 knop e knappt 60km/h

• tabi

Medlem
    10 maj, 2004 vid 12:06

Ingen som har några uppogifter att dela med sig av då?
    Vore kul om folk la in lite hastighetsrekord!

• stang

Medlem
    10 maj, 2004 vid 12:57

Några speed noteringar vore ju coolt om vi kunde få in!

Hittade en noteringen i en gammal tråd:
    http://0108dev.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=204555&page=6&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

Det här borde väl kunna trigga någon slalom åkare att ta upp kampen med Formulan eller? laugh.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    10 maj, 2004 vid 13:21

Lite från GWC´s sida…
    Speedtävlingen fortgick hela dagen och seglarna klockade sin hastighet med hjälp av GPS. Seglare av alla kategorier gav sig ut, både freestylebrädor och formula – kul!
    Ohotad vinnare var GWC:s formularäv Staffan, som lyckades komma upp i 32 knop (och detta utan cambersegel).

Resultat speed:
    1. Staffan Jaktling, 32
    2. Erik Larsson, 31
    3. SpeedJanne (Sundin), 30.8
    4. Roger Wennborg, 29.4
    5. Mats Hovde, 29.1
    6. Jonas Jutmar, 28.3
    7. James Pedersen, 27.5
    8. Ian Hellgren 26.7
    9. Christian Dompert, 25.8
    10. Peter Dompert, 25.7
    11. Anna Skarenhed, 24.5
    12. Peter Friman, 23
    13. Kate Christensen, 22.1
    14. Jonas Göransson, 22
    15. Anders Lundvall, 17.6

• skywalker

Medlem
    10 maj, 2004 vid 15:10

Skulle vara kul och testa, men utan GPS så blir det lite svårare, men det är kanske läge att stega upp en sträcka ändå smile.gif

• andreas-f

Medlem
    10 maj, 2004 vid 15:20

jag körde en del med GPS förra året. Rambo har rätt när han säger att man oftast ligger mellan 15-25 knop i friåkning. 15 knop är dock inte speciellt snabbt, normalt ligger man på dryga 20. Toppnoteringen med vågprylarna ligger på 29,9 knop för mig men jag är inte helt säker på att det är ett korrekt värde.

• Knatte

Gäst
    10 maj, 2004 vid 17:10

Ok!
    Jag lyckades få upp min gamla Tiga 268 och ett NP V8 6.0 kvm i 29.9 knop för två sommrar sedan.
    Sedan dess har det bli blivigt för mycket jobb och nästan ingen surfing alls. frown.gif
    Gör nya försök med RRD 271 och Arrows Tomahawk 6.0 Kvm och simmer SC5 4.8 kvm i sommar, ifall bara vinden infinner sig.
    Annars har jag klämt till med ca 7-8 knop med havskajen i vågsurfen smile.gif

• swe313

Medlem
    10 maj, 2004 vid 18:31

Andra gången på min nya Hyper 111 med nitro4 7,0 idag.
    (egentligen första riktiga gången)
    Kom iallafall upp i 29,1 knop. Kändes grymt skönt.
    Den har dock mycket mer att ge wink.gif
    Peter

• joell

Medlem
    10 maj, 2004 vid 21:13

Mitt rekord är 15 knop smirk.gif med min fanatic viper + 4.5 segel, rekordet sattes förra sommarn, slå de om ni kan grin.gif. (Jag är iofs bara 14 bast)

• andreas-f

Medlem
    11 maj, 2004 vid 08:13

Det blev ju inte så värst mycket slalomsegling i Björlanda förra säsongen, vi får verkligen hoppas att det blir bättre i år. Knatte, om du kör med 4.8:an på RRD271 i rätt förhållanden (orkan?) så borde det gå i nästan ljusets hastighet. Känns som en riktigt stygg kombination… Själv har jag bara ett 6.2 segel till min 271:a men det går ju att hålla ganska länge. Mitt största problem är nog att jag har för stor fena, jag har en 31 cm men jag misstänker att jag skulle behöva en något mindre för att brädan ska gå lugnare i höga farter.

Jag har eventuellt köpt in mig på en 18 fots katamaran nu också, ska bli intressant att logga hastigheter på den med GPS. Jag tror att den är ett riktigt roligt komplement till vindsurfing i lättvind.

• Knatte

Gäst
    11 maj, 2004 vid 10:17

Håller med smirk.gif
    Jag var bara ute 1 st gång med RRD i bra vindar förra året.
    Men man kände ju att det fanns potensional i brädan, ifall bara vinden dyker upp. Tror jag mätte 29.6 knop eller liknande. Jag har nog 30 cm,28 cm och 27 cm fenor till min bräda.
    Vi får väl se ifall vi kan sammanstråla i Björlanda någon gång. Skulle vara kul att raca lite mot andra med likvärdig utrustning. (eller kanske inte tongue.gif )

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Speedrekord?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.