Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Spinloop?
-
Spinloop?
Publicerad av anonym-anvandare på 9 mars, 2001 vid 08:26Jag var nyss inne och kollde daily dose och faan en liten mpeg film på en spinloop. Den ser ju jävligt ball ut… men min fråga är? Hur går man tillväga för att göra den? Jag menar hur får man seglet att rotera horisontellt istället för vertikalt som i en valig framåt? Jag hoppas ni förstår min fråga…
Jag skall försöka på en i sommar så jag måste förbereda mig redan nu… nöta in den i skallen..
Rip it up!!
*Tedan*voodoo svarade 24 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Man skotar in med bakhanden och trycker med framhanden, då roterar seglet horisontellt.
-
Ok så om man då vill göra en vanlig framåt, så skall man endast skota in med bakhanden?
Tedan
-
vid en ”vanlig” framåt lägger du dig framåt vid en spinloop roterar du med ryggen mot vattenytan och bara håller i (glöm ej att titta över bakre axeln annars kan du gå rakt över ändå)..
vooodo

-
Hoppa upp med ordentligt drag i seglet,
lite utåtlutad (alltså häng i grejerna, inte bakåtlutad för det stopper effektivt rotationen),
för först fram hela riggen (med häng),
tänk dig in att du nu skall rotera i en horisontell cirkel och inte vertikal som i en killer,
när du för fram riggen så skotar du in med bakhanden ordentligt (alltså sträkt framarm och inskotad bakhand),
håll i och kika bakåt (över axeln kanske är lite överdrivet men i alla fall bakåt mot bomnocken),
nu kommer du se horisonten komma (man brukar se skilnaden mellan himmel och hav – det är ungefär så mycket som man hinner uppfatta eftersom det går ganska fort),
när du ser att horisonten kommer ner under dina fötter kan du släppa ut lite på seglet för att stoppa rotationen,
smack – landning,
skota in om du fått stopp på rotationen och kommit upp ur vattnet,
skota in om du landar med ryggen i vatten,
segla iväg med full planing likt Josh Stone.
Le!Det lät väl enkelt. Svårt att beskriva i ord.
Det viktigaste är att du får upp ett riktigt häng i början. Hoppar du upp för rakt så kommer du göra en killer. Hänger du ut för mycket ochinte får fram riggen så kommer du inte att rotera så mycket, å andra sidan så är inte det någon fara – så länge som du hänger i riggen så kommer du inte slå dig.Kolla på videon Style Matters från Gardasjön. Där gör de spinnande lopar på löpande band.
S..
-
Ok… tack för tipset… Det verkar ju inte så svårt… det är väl modet som e det värsta… Style matters har jag sett och det är sant… de kommer hela tiden… Bra film för övrigt..
tedan
-
nope det gör vi inte i en cheeseroll lägger man sig över seglet!!
vooodo

-
i februarinummret av BOARDS finns det en nästan lika bra beskrivning som S..’s
/adde
-
eller på http://www.the-daily-dose.de/ på moves ..där finns klippen på det mesta både mpeg och jpg..
vooodo

-
glöm inte att kolla ”rodeo flip” urcool..lite åt cheeseroll fast man får rotationen genom att sträcka runt bakre armen….
vooodo

Logga in för att svara.