Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › spray i ögonen…
-
spray i ögonen…
Publicerad av walle på 2 augusti, 2006 vid 12:18det e jevligt irriterande i bland, speciellt i motsols åkning!
Jag kommer aldrig sätta på mig ett par glasögon eftersom jag tycker det stör…Men det e riktigt stor skillnad på hur mycket spray det blir från olika brädor, eller rättare sagt hur tipparna e utformade!
Jag har två brädor med smala(tunna) tippar men den ena har lite rundning(den vänstra) och den andra en mera markerad tip…(den högra)
Den skarpa med markerad tip ger knappt nått spray alls medans den som e rundad ger märkbart mer trotts att den ändå e någon mm tunnare…

Någon mer som upplever samma sak eller e det bara en tillfällighet att jag märkte sådan skillnad?
Det e endast i choppigt vatten som man störs av det, i plattvatten och vågor så doppas ju inte tipparna på samma sätt.
OBS. Grodan på bilden har inget med kitesurf att göra.
walle svarade 19 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
jag vill ha båda dina brädor… och grodan.
Men allvarligt, vilken gillar du bäst? Nån som säljer Sky-walker brädor i sverige? -
walle wrote:Men det e riktigt stor skillnad på hur mycket spray det blir från olika brädor, eller rättare sagt hur tipparna e utformade!
Jag har två brädor med smala(tunna) tippar men den ena har lite rundning(den vänstra) och den andra en mera markerad tip…(den högra).
Tror inte det har med det att göra. För mig är det tvärtom med mina två brädor. Har iofs inte heller klurat ut varför den ena ger markant mer ”ansiktsprut” än den andra.
Tycker att de som gör brädor proffesionellt borde arbeta bort sånt annars är det B.nic
-
gh0st wrote:jag vill ha båda dina brädor… och grodan.
Men allvarligt, vilken gillar du bäst? Nån som säljer Sky-walker brädor i sverige?
Svårt att säga vilken jag gillar bäst, det e två helt olika brädor, trots att dom e ganska lika i yttermått så e det stor skillnad på dom!Crazyfly brädan ( http://www.kitesweden.se )e 127×38 och konkav
Skywalker brädan ( http://www.surfstore.se )e 130×39 och inte konkavalla som kört Skywalker brädorna har bara gott att säga om dom, och jag instämmer!
Jag köpte det starkaste Skywalkerbrädan eftersom jag tycker jag knäckt nog med brädor 😉 skywalker e ensamma om att bygga brädor på det sättet som dom dyraste e byggda, några strängar med genomgående kolfiber som sammandinder över och underlaminaten, vilket gör att det nästan e omöjligt för den att delaminera(knäckas) vilket både dyrare fabriksbrädor och customs som ex Tablas kan göras om dom utsätts för extrem påfrestning…
Crazyfly har ändrat sina brädor totalt mot 2005:orna och det e synd att inte så många har testat dom här i sverige för dom e betydligt bättre än många större tillverkare!
dom har stavlimmad balsa/skum som kärna vilket också gör dom hållbarare än rena skumkärnor… dessutom e det 100%kolfiber vilket ger skönt flex
Båda brädorna kan testas av mig, på Öland/Gotland/småland/östergötland och i Varberg när jag e där…
Nu åter till ämnet… spray!
-
nic wrote:walle wrote:Men det e riktigt stor skillnad på hur mycket spray det blir från olika brädor, eller rättare sagt hur tipparna e utformade!
Jag har två brädor med smala(tunna) tippar men den ena har lite rundning(den vänstra) och den andra en mera markerad tip…(den högra).
Tror inte det har med det att göra. För mig är det tvärtom med mina två brädor. Har iofs inte heller klurat ut varför den ena ger markant mer ”ansiktsprut” än den andra.
Tycker att de som gör brädor proffesionellt borde arbeta bort sånt annars är det B.nic
Har båda brädorna tunna tippar?
-
walle wrote:nic wrote:walle wrote:Men det e riktigt stor skillnad på hur mycket spray det blir från olika brädor, eller rättare sagt hur tipparna e utformade!
Har båda brädorna tunna tippar?
Ja.
Ena är 120 (kantigare, spray), andra 130 (rundare, ingen spray).
Kanske har mer med hur nära hälen är railen. Har tyckt mig ana att vatten kommer över kanten när det choppar å träffar framfoten som riktar strålen rätt upp i fejan.nic
-
Då kan man säga att den med runda tippar är en tjej-bräda då…. Moaaaaa
-
walle wrote:det e jevligt irriterande i bland, speciellt i motsols åkning!
Jag kommer aldrig sätta på mig ett par glasögon eftersom jag tycker det stör…Men det e riktigt stor skillnad på hur mycket spray det blir från olika brädor, eller rättare sagt hur tipparna e utformade!
Jag har två brädor med smala(tunna) tippar men den ena har lite rundning(den vänstra) och den andra en mera markerad tip…(den högra)
Den skarpa med markerad tip ger knappt nått spray alls medans den som e rundad ger märkbart mer trotts att den ändå e någon mm tunnare…

Någon mer som upplever samma sak eller e det bara en tillfällighet att jag märkte sådan skillnad?
Det e endast i choppigt vatten som man störs av det, i plattvatten och vågor så doppas ju inte tipparna på samma sätt.
OBS. Grodan på bilden har inget med kitesurf att göra.
I-landsproblem..?
-
Ett större problem är väl vattnet i benen på våtdräkten. Det borde väl vara samma fenomen som orsakar detta. Då borde dessa faktorer göra att det skvätter mindre: Bredare bräda, Mindre konkav, Mer rocker.
Vill man att det ska skvätta mer vänder man alltså på adjektiven!
-
Yann wrote:Ett större problem är väl vattnet i benen på våtdräkten. Det borde väl vara samma fenomen som orsakar detta. Då borde dessa faktorer göra att det skvätter mindre: Bredare bräda, Mindre konkav, Mer rocker.
den jag tycker skvätter minst har mindre rocker, är inte konkav, nästan samma bredd men har ett markant slut på railen/tippen, det e det jag menar..
När vi var i Tarifa i våras snackade vi med Simon, han som gör Nomad (jevligt feta brädor…), då frågade vi varför hans tippar så så annorlunda ut.
Han gör sina nya brädor med steg mot tipen(3 markanta avslut) och han påstod att just rundade tippar skapade mycket spray… hans brädor skulle inte ge nått spray alls sa han!?
-
walle wrote:Yann wrote:Ett större problem är väl vattnet i benen på våtdräkten. Det borde väl vara samma fenomen som orsakar detta. Då borde dessa faktorer göra att det skvätter mindre: Bredare bräda, Mindre konkav, Mer rocker.
den jag tycker skvätter minst har mindre rocker, är inte konkav, nästan samma bredd men har ett markant slut på railen/tippen, det e det jag menar..
När vi var i Tarifa i våras snackade vi med Simon, han som gör Nomad (jevligt feta brädor…), då frågade vi varför hans tippar så så annorlunda ut.
Han gör sina nya brädor med steg mot tipen(3 markanta avslut) och han påstod att just rundade tippar skapade mycket spray… hans brädor skulle inte ge nått spray alls sa han!?
Han hade rätt, NOMADEN e grym. Han sa ju dessutom att expert-serien gav mer sprut pga rundare ”avslut”.
-
walle wrote:Han gör sina nya brädor med steg mot tipen(3 markanta avslut) och han påstod att just rundade tippar skapade mycket spray… hans brädor skulle inte ge nått spray alls sa han!?
Ingen aning om den 3-tipp du beskriver men rundade tippar borde ge en kortare effektiv kant? Man mäter ju brädans längd i mitten så två lika långa brädor med olika tippar kommer ju att ha olika lång effektiv kant. En bräda med med rundare former kommer att sitta i vattnet djupare när den kantas än en med fyrkantiga hörn och då kommer inte nosen heller lika långt över vattnet för att ta sig över chopp.
-
Yann wrote:walle wrote:Han gör sina nya brädor med steg mot tipen(3 markanta avslut) och han påstod att just rundade tippar skapade mycket spray… hans brädor skulle inte ge nått spray alls sa han!?
Ingen aning om den 3-tipp du beskriver men rundade tippar borde ge en kortare effektiv kant? Man mäter ju brädans längd i mitten så två lika långa brädor med olika tippar kommer ju att ha olika lång effektiv kant. En bräda med med rundare former kommer att sitta i vattnet djupare när den kantas än en med fyrkantiga hörn och då kommer inte nosen heller lika långt över vattnet för att ta sig över chopp.
det har du nog rätt i, men att det märks så tydligt på mina brädor där det inte e så stor skillnad på tipparna trodde jag inte.
Det e ju inte så stor rundning på den rundade… -
Yann wrote:walle wrote:Han gör sina nya brädor med steg mot tipen(3 markanta avslut) och han påstod att just rundade tippar skapade mycket spray… hans brädor skulle inte ge nått spray alls sa han!?
Detta skulle även kunna stämma in på min uppsättning där den med rakt hörn trots allt har kortare effektiv kant å alltså sitter djupare i vattnet.
nic
-
…den som jag upplever har mer spray e ju också lite kortare, bara 3cm men det kanske gör en del.
Fast den har ju lite mera rocker och borde då komma upp mer?
Logga in för att svara.