Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ss05 testade idag.

• ss05 testade idag.

Publicerad av dirk_diggler på 19 augusti, 2004 vid 19:40

ca två timmar med 9kvm och lika lång tid med 7kvm.

Det första man kan säga är att det är att det inte hänt jättemycket vad gäller det estetiska. annars ett mycket gediget arbete bakom bygget. nytt material som kändes grymt high-tech faktiskt, bra förstärkningar och inga lösa dinglande konstigheter. De är jätteLÄTTA! de är en aning smalare i profilen än 04 och strutsen är både smalare och mer böjda. svårt att säga så mycket om hur de är i luften efter så lite åkning. första känslan var dock att de kändes GRYMT stabila i luften trots att det var lite byigt och man kände sig hemma direkt, alltså inte jättestora skillnader mot 04. dock viktiga! kändes snabbare, som att det var mer lyft i hoppen och att de hade bättre höjdtagning. något som kändes tydligt var, förutom ovan nämda att kitsen kändes jäkligt säkra i luften, om man kraschade ett hopp t ex. backade de lugnt tillbaka i fönstret direkt. ska mycket till om de ska stala med de nya strusen, de liksom hämtar vind själv. kommer att finnas ett ”recon-liknande” system att köpa till men det behövs verkligen inte. hur lätta som helst att vattenstarta!onepump – guds gåva till oss kitare, finns givetvis med på dessa också! längtar verkligen till nästa gång och hoppas på lite bättre förhållanden då också så man får känna vad de verkligen går för. tack för provåkningen Anders!

dirk_diggler svarade 21 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • marh

Medlem
    19 augusti, 2004 vid 21:27

Jag prövade oxo fuel 05 ca 1h idag och får hålla med. Första intrycket var bra lyft i hoppen och väldigt stabila.

• rambo_johnson

Medlem
    19 augusti, 2004 vid 22:08

Svar till:

det inte hänt jättemycket på designfronten

[/ QUOTE ]

men sen säger du att det har hänt en massa endå, du menar att det är samma designcut in da canopy??…

lär dig termologin till nästa gång gosse

• dirk_diggler

Medlem
    19 augusti, 2004 vid 22:18

så oväntat.

• rambo_johnson

Medlem
    19 augusti, 2004 vid 22:24

häng me till Vilshärad imorrn för fan så ska du få smaka på grejer

• dirk_diggler

Medlem
    19 augusti, 2004 vid 22:28

e bissy som fan imorron. adena pickos jobbar på höga varv på fredagar. blir det nått i helgen eller?

• dirk_diggler

Medlem
    19 augusti, 2004 vid 22:29

din bild e inte schnygg

• nic

Medlem
    20 augusti, 2004 vid 07:27

Jämför du verkligen med samma storlek 04 eller med något större kites 04. Alla features som du nämner får man ju av mindre kites i starkare vind. Bara en tanke.

Tror nämligen inte att det är möjligt att underhålla en inflation av bättre höjdtagning för varje ny kite. I alla fall inte mätbar från ett år till ett annat. Kanske över en treårsperiod.

nic

• rambo_johnson

Medlem
    20 augusti, 2004 vid 07:48

Svar till:

Tror nämligen inte att det är möjligt att underhålla en inflation av bättre höjdtagning för varje ny kite. I alla fall inte mätbar från ett år till ett annat. Kanske över en treårsperiod.

[/ QUOTE ]

klart det går o göra stora förändringar på ett år, tycker det har hänt otroligt mycke de senaste två åren och det kommer hända en hel del tills nästa år. mera lyft, mera fart och snabbare kites for sure. Du anar inte hur inneffektiva dagens kites är och vad det finns för material att stoppa i dem; håll i hatten säger jag.

• anonym-anvandare

Medlem
    20 augusti, 2004 vid 08:04

Håller med Rambo, dagens kite:s är ett skämt Vad gäller Aerodynamisk effektivitet. Så där finns Stor potential vad gäller prestanda. Gäller bara att tämja handlingen…
    //S

• mrmille

Medlem
    20 augusti, 2004 vid 08:06

Svar till:

Håller med Rambo, dagens kite:s är ett skämt Vad gäller Aerodynamisk effektivitet. Så där finns Stor potential vad gäller prestanda. Gäller bara att tämja handlingen…
    //S

[/ QUOTE ]

Lösningen heter Foil…

cool.gif

• rambo_johnson

Medlem
    20 augusti, 2004 vid 08:08

nÄä, ja ska sätta linor på mitt gamla vindsurfsegel

• nic

Medlem
    20 augusti, 2004 vid 09:19

Jodå det finns med all säkerhet mkt att göra å vi är bara i början på något men, med all respekt, ser en kite likadan ut som föregående års kite fast me nya färger så tror jag den beter sig snarlikt.

Med lättare material får vi LEI-kitar som närmar sig foil i lättvinds egenskaper och som har svårare att ”hindenburga”. Men tror inte det spelar avgörande roll för 7-9kvm kitar.

Sjysta säkerhetssystem (effektivt/enkelt) och sätt att snabbt få upp kitar efter major wipeouts (även i vågor?) så att man inte bangar att testa galna upptåg är det som kommer att påverka mitt val av setup.

Åker man omkring på samma 05 kite 2 timmar så tror jag inte man kan bedömma om en kite har bättre uppvindsförmåga än motsvarande kite 04. Såtillvida inte 04 kiten riktigt sög hästkxk förstås.

Samma med hangtime å höjd.

Men visst, alla små förbättringar sammanlagt ger över tid en avgjort bättre kite. Men som sagt, förändringar som man kan märka skillnad på över ett år de tror jag även går att se, tex ny skärning, profil, material etc.

Bara en tanke å för säkerhets skull håller jag i hatten. Slå mig med häpnad, jag är beredd smile.gif

nic

• sidpiraya

Medlem
    20 augusti, 2004 vid 09:57

klart man kan, jag tycker att man varje år kan märka stora skilnader i lyft, höjdtagning, snabbhet. men jag ska inte säga förmycket då jag inte testat 05:an än men där var sjukt stor skilnad mellan 03:or och 04:or, det gäller inte bara ss så varför skulle man inte kunna märka det?

• rambo_johnson

Medlem
    20 augusti, 2004 vid 11:08

fan nic om du inte känner skillnad på en 04 o en 03 så ska du fan inte uttala dig här asså. så de såå, kom tibax när du har lite fler kitetimmar i bagaget nigga…

• nic

Medlem
    20 augusti, 2004 vid 11:11

Inte för att smickra men du blir lite bättre varje år oxå, glöm inte det. Dessutom efter två timmar? Väderförhållanden ändras. Med knappt märkbart byig vind förändras höjdtagningen markant. 7-9kvm flyger man i 10-14m/s och då går allt uppvind som en dröm, även gamla kites.

Ifall det gick att mäta skulle vi väl höra vilket gradtal mer mot vinden man nu kan kita, lr? Get real och överlåt säljsnacket till sponsrade och säljare.

Jag kör 2003 kites och märker aldrig någon markant skillnad i uppvind på motsvarande bräda. Om man gjorde ett riktigt test kanske. Men ok, hur gör dirk_diggle för att objektivt kunna säga att en kite klarar mer höjdtagning efter 2 timmar? Hur jämför han? Ur minnet? Med någon random som inte har samma rutin, bräda eller mål?

Enligt min mening beror uppvind och höga hopp på en mängd svårmätbara faktorer såsom bräda, kite, kombination bräda kite, skills, jämn vind.

nic

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications