Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ställskruvar på lattorna…

• Ställskruvar på lattorna…

Publicerad av stoorfaen på 8 januari, 2009 vid 22:49

…Hittills ska jag erkänna att de enda justeringar jag gjort på lattorna är så att det inte blir några veck utefter lattan…men kan man också använda dessa för att förspänna lattorna och på så sätt få kraftigare buk t.ex. på seglet?

booman svarade 16 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • stoorfaen

Medlem
    8 januari, 2009 vid 22:51

en grej till, använder endast det nedre hålet i seglet för bakhalet (sorry Surfen, du har bergis förklarat detta typ 5 ggr för mig…) men vad är affären här, när använder man vad?

• swe-496

Medlem
    8 januari, 2009 vid 22:56

Visst kan man det.. Beror lite på vad för segel du har. Racesegel kan man spänna lattorna under bommen och den precis ovan rätt hårt medans resten av lattorna uppåt i seglet ska man spänna precis så rynkorna försvinner, ibland försvinner de inte hur hårt man än spänner, då får man spänna så att de inte böjer sig av själva spänningen. De allra översta lattorna ska man spänna ytterst lite, knappt alls.

• swe-496

Medlem
    8 januari, 2009 vid 22:58

@stoorfaen 524576 wrote:

en grej till, använder endast det nedre hålet i seglet för bakhalet (sorry Surfen, du har bergis förklarat detta typ 5 ggr för mig…) men vad är affären här, när använder man vad?

Nedre hålet, mycket vind, för att seglet ska ha lättare att öppna upp. Övre hålet, lite vind, för att få ett tightare akterlik som inte släpper ut vinden du fångar med seglet.

• stoorfaen

Medlem
    8 januari, 2009 vid 23:08

Ålrajt! Då har man lärt sig något nytt igen, tackar man för! På t.ex. bashen och kondan så är dom relativt platta tycker jag, vågar man testa att spänna till dom lite tror du? Körde med NP search tidigare och där kunde man snacka isterbuk, jag gillade det måste jag erkänna, även om jag stormtrivs med challenger så vore det soft och kunna leka lite mer med dom! 🙂

• surfen

Medlem
    9 januari, 2009 vid 06:46

Både Kondan och Bashen är rätt platta när man har riggat dom och man ser dom liggandes på land, men titta upp i seglet när du är på vattnet så ska du se att det är en jämn och fin buk i seglet. (eller låt seglet ligga riggad på marken och tryck/pumpa med foten på mastfoten så kommer du se buken och hur den ligger i seglet) Det är riktigt bra för man kan stänga av dom på ett kontrollerat sätt om det blir tungt liksom gasa med skoten, lattorna under bom och den precis över kan man påverka buken lite med, men med måtta är det som gäller, annars så får du ett stort slitage på lattfickan mot masten, lattorna uppåt i seglet tar man bara bort vecken med.
    Å du tänk på nedhal/uthal, vill du verkligen känna skoten så fixar du det bäst med att par cm mindre uthal i stället. Konda 2007 var det mer buk i från fabrik.
    Sen kan du inte jämnföra Techno med Konda/Bash 😉
    Att du har ett mäktigt drag i Searchen kan jag förstå, det var ju designat för Dunken och hans 110kg vikt, skönt segel för dom tyngre men man blir snabbt överrrigad med ett sådant om man är lättviktare har själv kört med både NR/search i många år.
    Öljetterna i bak är mest för hur långt upp man sätter bommen så det blir skön vinkel att hålla i. MEN tycker att man får ett lite mjukare segel med uthalet i den nedre öljetten och sätter man i den övre så får man ett lite rakare akterlik och seglet rör sig inte lika mycket i byarna lite bättre ax, men något tvärare/ryckigare. Kör själv i den nedre öljeten för att det käns skönare, plus att jag inte kör med så extrem hög bom. Det här med uthalet/öljetten kände man mer för många år sen i seglet, inte lika tydligt i dag öljetterna ligger mer i linje idag och inte som förr lite ur fas från varandra. Vanan styr nog mig mycket vad vet jag?
    J o det vet jag! På Techno Fluidot kommer du att känna /märka av det mer.

surfen

• booman

Medlem
    9 januari, 2009 vid 08:02

@stoorfaen 524576 wrote:

Utdrag från Neil Pryde FAQ:

Question:
    What is the difference in the two outhaul grommets?

Solution:
    The top grommet gives the sail a little less twist, therefore it will hold a little more power and would be better in lighter winds or for heavier sailors. The bottom grommet gives the sail a little extra twist and a little softer feeling. When you are small I would recommend using the sail with the lower grommet since this will release a little more power and it will also keep the boom in a good position. The other way around for the bigger guys. As when you are taller you normally weigh more so there the first theory comes in again as well.

Regards Pieter Bijl
    NPDC

Bra sammanfattat av SWE 496

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ställskruvar på lattorna…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.