-
Stämmer verkligen detta???
Tänker i första hand på 1:a och 2:a stycket.
”Moderna breda brädor är en utmärkt plattform för att lära och utvecklas på MEN KOMMER ALDRIG ATT KUNNA ERSÄTTA EN LÅNG BRÄDA MED CENTERBORD VILKET KARAKTÄRISERAR GODA PLANINGS-OCH MANÖVEREGENSKAPER.”
Finns ju FORMULA, stora SLALOMBRÄDOR och stora och bra FREERIDEBRÄDOR.”Vår målsättning var att återskapa det koncept som ursprungligen tände sporten och samtidigt TILLFÖRA DET BÄSTA AV DAGENS TEKNIK OCH DESIGN.”
KONA=tung. Bästa av dagens teknik och design? Känns inte som en riktig sanning måste jag säga. Vad menas?
”Planingströskeln har dramatiskt reducerats tack vare brädans ”duck tail” – vilken kortar ner vattenlinjen och förstärker planing mycket tidigare än hos konventionella brädor.”
Vad räknar man till konventionella brädor?
Formula planar tidigare än en KONA t ex. Jag räknar Formula som en konventionell bräda idag då den har funnits sen 2000-2001.
Stora slalombrädor planar även de hyfsat tidigt. Vågar mig på en bra gissning att en slalombräda runt 110 – 120 liter planar runt 6m/s med ett segel på 9,0kvmTEXTEN NEDAN ÄR SAXAD FRÅN KONAS HEMSIDA
”Genom historien vet vi vilka brädor som attraherade flest utövare när windsurfingen stod på topp i mitten av 1980-talet. Moderna breda brädor är en utmärkt plattform för att lära och utvecklas på men de kommer aldrig att kunna ersätta en lång bräda med centerbord vilket karaktäriserar goda planings- och manöveregenskaper.Vår målsättning var att återskapa det koncept som ursprungligen tände sporten och samtidigt tillföra det bästa av dagens teknik och design. Kona öppnar upp en värld av möjligheter med sin mångsidighet. Planingströskeln har dramatiskt reducerats tack vare brädans ”duck tail” – vilken kortar ner vattenlinjen och förstärker planing mycket tidigare än hos konventionella brädor.
Kona entypsklass, One Design Class, växer snabbt med kappseglingar och arrangemang världen över.
Längtan att tävla är en mänsklig egenskap. I nästan alla sporter med tävlingsinslag utgör deltagarna allt från nybörjare till professionella. Kona är utvecklad för att täcka alla nivåer och förutsättningar och tack vare brädans mångsidighet kan de flesta discipliner som bansegling, freestyle, slalom och distanssegling organiseras på en mängd olika villkor.
Entyp, One Design Racing, är utmanande, utvecklande och spännande men framförallt – rättvis och ekonomiskt.
En internationell organisation har eTablerats för att säkerställa koordinationen av aktiviteter och med syfte att stödja tillgänglighet och en jämlik entypsklass. Brädan, liksom klassreglerna, har skapats för att kunna omfatta seglare i alla åldrar, storlekar och erfarenheter och med tyngdpunkten lagd på taktisk segling framför att använda kraft och utrustning för att öka farten.”
Ja jag vet att jag kan verka riktigt antiKONA, men jag tycker att man i sin marknadsföring kan hålla sig en aningens närmare sanningen i den text jag har kommenterat ovan. Blev en anings irriterad när jag läste detta på KONA´s hemsida.
Jag har tidigare seglat och tävlat i Raceboardklassen så jag vet hur det är att glida runt med en longboard med centerbord som väger runt 15kg.
Har väldigt svårt att tänka mig att KONA känns annorlunda i icke planingsfart.
Logga in för att svara.