Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stämmer verkligen detta???

• Stämmer verkligen detta???

Publicerad av swe-496 på 2 april, 2008 vid 15:17

Tänker i första hand på 1:a och 2:a stycket.
    ”Moderna breda brädor är en utmärkt plattform för att lära och utvecklas på MEN KOMMER ALDRIG ATT KUNNA ERSÄTTA EN LÅNG BRÄDA MED CENTERBORD VILKET KARAKTÄRISERAR GODA PLANINGS-OCH MANÖVEREGENSKAPER.”
    Finns ju FORMULA, stora SLALOMBRÄDOR och stora och bra FREERIDEBRÄDOR.

”Vår målsättning var att återskapa det koncept som ursprungligen tände sporten och samtidigt TILLFÖRA DET BÄSTA AV DAGENS TEKNIK OCH DESIGN.”

KONA=tung. Bästa av dagens teknik och design? Känns inte som en riktig sanning måste jag säga. Vad menas?

”Planingströskeln har dramatiskt reducerats tack vare brädans ”duck tail” – vilken kortar ner vattenlinjen och förstärker planing mycket tidigare än hos konventionella brädor.”

Vad räknar man till konventionella brädor?
    Formula planar tidigare än en KONA t ex. Jag räknar Formula som en konventionell bräda idag då den har funnits sen 2000-2001.
    Stora slalombrädor planar även de hyfsat tidigt. Vågar mig på en bra gissning att en slalombräda runt 110 – 120 liter planar runt 6m/s med ett segel på 9,0kvm

TEXTEN NEDAN ÄR SAXAD FRÅN KONAS HEMSIDA
    ”Genom historien vet vi vilka brädor som attraherade flest utövare när windsurfingen stod på topp i mitten av 1980-talet. Moderna breda brädor är en utmärkt plattform för att lära och utvecklas på men de kommer aldrig att kunna ersätta en lång bräda med centerbord vilket karaktäriserar goda planings- och manöveregenskaper.

Vår målsättning var att återskapa det koncept som ursprungligen tände sporten och samtidigt tillföra det bästa av dagens teknik och design. Kona öppnar upp en värld av möjligheter med sin mångsidighet. Planingströskeln har dramatiskt reducerats tack vare brädans ”duck tail” – vilken kortar ner vattenlinjen och förstärker planing mycket tidigare än hos konventionella brädor.

Kona entypsklass, One Design Class, växer snabbt med kappseglingar och arrangemang världen över.

Längtan att tävla är en mänsklig egenskap. I nästan alla sporter med tävlingsinslag utgör deltagarna allt från nybörjare till professionella. Kona är utvecklad för att täcka alla nivåer och förutsättningar och tack vare brädans mångsidighet kan de flesta discipliner som bansegling, freestyle, slalom och distanssegling organiseras på en mängd olika villkor.

Entyp, One Design Racing, är utmanande, utvecklande och spännande men framförallt – rättvis och ekonomiskt.

En internationell organisation har eTablerats för att säkerställa koordinationen av aktiviteter och med syfte att stödja tillgänglighet och en jämlik entypsklass. Brädan, liksom klassreglerna, har skapats för att kunna omfatta seglare i alla åldrar, storlekar och erfarenheter och med tyngdpunkten lagd på taktisk segling framför att använda kraft och utrustning för att öka farten.”

Ja jag vet att jag kan verka riktigt antiKONA, men jag tycker att man i sin marknadsföring kan hålla sig en aningens närmare sanningen i den text jag har kommenterat ovan. Blev en anings irriterad när jag läste detta på KONA´s hemsida.
    Jag har tidigare seglat och tävlat i Raceboardklassen så jag vet hur det är att glida runt med en longboard med centerbord som väger runt 15kg.
    Har väldigt svårt att tänka mig att KONA känns annorlunda i icke planingsfart.

rooster svarade 17 år sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • Kjello

Gäst
    2 april, 2008 vid 15:52

fick sms från bussgods innan jag gick till jobbet,
    jag hämtade min ’första’ bräda med thruster fenuppsättning, Naish Custom Wave 5″2.
    Den har just två sådana fenor jag nämnde, naturligtvis.

Nu börjar snart Jungelboken och mitt jobb med följespot.
    Ha re kul alla.

• andersbq

Medlem
    2 april, 2008 vid 18:05

Nu när pastorn hållit sig borta, åtminstone från huvudforumet, behöver vi ju inte börja ”mata trollen” igen. Vad han fabulerar och skriver på sin egna sida borde vara hans ensak. Det är många surffabrikanter/intressenter som kommit med egna påståenden genom tiderna för att gynna sin business, Pastorn & Patrice B är bara ett par i mängden.

• el_duderino

Medlem
    2 april, 2008 vid 18:17

@SWE 496 455765 wrote:

Ja jag vet att jag kan verka riktigt antiKONA, men jag tycker att man i sin marknadsföring kan hålla sig en aningens närmare sanningen i den text jag har kommenterat ovan. Blev en anings irriterad när jag läste detta på KONA´s hemsida.

Jag är imponerad över att du orka läsa det ens… fan jag hade en nära döden upplevelse när jag försökte!

• calle_b

Medlem
    2 april, 2008 vid 18:46

Från KONA-INTERNATIONAL:
    Verkar vara samma stuk, bara det att den svenska översättningen blir tokig på sina ställen… Enjoy. (de svenska översättarna glömde bland annat ”sub-planing” och skrev det som ”goda planings egenskaper”, vilket i min amatörmässiga engelska inte är korrekt översatt… Nåja. )

Looking back we know what kind of boards attracted the masses at the peak of windsurfing in the mid 80’s. Modern wide boards are excellent learning platforms, but they will never replace a longboard with a centerboard, good sub planning characteristics and maneuverability.

Our aim was to re-invent the adaptable concept that initially ignited the sport, and at the same time add in the best of today’s technology and design features. The original Kona ONE deliver a world of opportunities as a super versatile cruiser and raceboard due to its adequate volume, flat rocker, soft rails and a gently curved outline. Likewise the planning threshold has been dramatically reduced by implementing a “step tail” which shortens the waterline when powered up, and boost the board on the plane much earlier than conventional longboards.

The exciting Kona Concept called for supplementary models, so we did the logical thing and developed further models to create what we consider to be a complete longboard package catering for everyone’s needs. Although unique, the shapes “naturally materialized” to fulfill their own apparent but long over due purposes; cruising, racing, freeride, wave and freestyle in all conditions.

• swe-496

Medlem
    2 april, 2008 vid 19:41

@Calle_B 455827 wrote:

Från KONA-INTERNATIONAL:

Our aim was to re-invent the adaptable concept that initially ignited the sport, and at the same time add in the best of today’s technology and design features.

Rackarns den biten missade jag. De har försökt uppfinna vindsurfingen en gång till;) Ja ibland tolkar jag texter som Faan läser bibeln;)*ASG*

• swe-496

Medlem
    2 april, 2008 vid 19:44

@El_Duderino 455817 wrote:

Jag är imponerad över att du orka läsa det ens… fan jag hade en nära döden upplevelse när jag försökte!

Ja en del av oss måste ju ha en redig nära dödenupplevelse ibland;) för att känna att man lever…*ASG*
    Men det var tungt att läsa igenom den texten ska du veta:)

• rasmus_w

Medlem
    2 april, 2008 vid 22:15

Ja det är inte utan att jag mer än en gång undrat varför man inte bara kan låta Kona få vara Kona i stället för den där fantastiska dunderbrädan som är perfekt i varenda tänkbar kombination av vind och vågor.

Det har knappt tillverkats långa brädor alls sen 80-talet och sen dess har brädornas egenskaper förbättrats nåt alldeles fenomenalt. Givetvis kommer en lång bräda med modern bottenform och som byggts i moderna material att sopa banan med en gammal longboard från 80-talet. Finns väl inte så stor anledning till att förneka det. Men fortfarande, en anledning till att t.ex. min nya freewave är så härlig att segla är att den bara väger ca 6 kilo. En longboard som väger 6 kilo lär inte vara nån speciellt hållbar historia, om man inte bygger i väldigt exotiska material, som kolnanorör, borfiber, kärna i aerogel och så vidare…

• calle_b

Medlem
    2 april, 2008 vid 22:18

@SWE 496 455849 wrote:

Rackarns den biten missade jag. De har försökt uppfinna vindsurfingen en gång till;) Ja ibland tolkar jag texter som Faan läser bibeln;)*ASG*

Puh. Att ge mg in i språkliga debatter blir juh sällan bra 😉

Personligen, själv aldrig seglat en Kona, eller ens ha önskan av att göra det, men har kollat in bilder, trådar om bräd-designen tidigare, tycker utan att dom utan tvekan har gjort ett grymt jobb att, faktiskt, återuppliva och kanske ”re-invent the adaptable concept that initially ignited the sport,” ”glidarbrädan från -78” i modern tappning. En bräda som, planar, hanterar vågor, massa vind och som dessutom är grymt bra att lära sig på. (Vad jag har förstått)

Alltid kul att läsa tillverkarnas texter, många tar juh i så de gör i brallan… Suck.

Men, förmodligen grym bräda för de som uppskattar den.

• rooster

Medlem
    3 april, 2008 vid 13:00

Reklam är ju reklam. Inte kan man störa sig på det bara för att man betvivlar att det är sant. Carlsberg kanske inte är det bästa ölet i världen, en Toyota är kanske inte fantastisk.

Inte skriver man till dom och klagar över det…

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stämmer verkligen detta???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.