Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Carve Paket?

• Starboard Carve Paket?

Publicerad av nickeh på 4 maj, 2005 vid 11:38

Fundera på att dumpa min gamla pråm och köpa mig en trevlig freeride bräda. Kikat runt på lite begagnat men utbudet på freeride brädor är ju väldigt begränsat.
    Kikade förbi på onwater.se eftersom jag läst mycket gott om starboard carve.
    Såg då att dom hade ett paket med starboard carve av valfri storlek samt segel och allt annat.
    14 990:- skulle dom ha för detta.

# Komplett valfri CARVE D-ram bräda.
    # Severne Powerdrive 2005-års segel i valfri storlek.
    # Powerex NRZ 30% kolfibermast i passande längd till segel.
    # Hawaiian Proline T9 bom i passande längd.
    # Tendon base Starboard
    # Hawaiian Proline extension 28 cm.

Då funderar jag på om det är helt lurat att köpa detta?
    Sen är det som alltid svårt att veta vilka dimensioner man ska köra med. Kanske kring 6.0 på seglet? och 121 på brädan?

Eller ska man slopa hela iden och gå på något helt annat?

krullo svarade 20 år sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • nordgren

Medlem
    4 maj, 2005 vid 11:43

Kanonpaket. Storleken beror ju på vilka förhållanden och vindregister och så du ska köra i. Samt om du har något segel i dagsläget.
    Ska du inte spara något gammalt och köra på så skulle jag nog säga att mellan 6,0 – 7,0 är en bra rigg att börja med.
    Vill du ha en riktig lättvindsbräda så är ju en större carve och största segel kanon.
    Men med en 121:a och ett segel på ca 6-7 så planar du tidigt och kan hålla brädan i hård vind.

• nickeh

Medlem
    4 maj, 2005 vid 12:22

Svar till:

Kanonpaket. Storleken beror ju på vilka förhållanden och vindregister och så du ska köra i. Samt om du har något segel i dagsläget.
    Ska du inte spara något gammalt och köra på så skulle jag nog säga att mellan 6,0 – 7,0 är en bra rigg att börja med.
    Vill du ha en riktig lättvindsbräda så är ju en större carve och största segel kanon.
    Men med en 121:a och ett segel på ca 6-7 så planar du tidigt och kan hålla brädan i hård vind.

[/ QUOTE ]
    Grymt! Bor i umeå, så jag har väl inte sådär kalasbra med vind men funderar ändå på köra 121 liter och 6.0…

Fortfarande intresserad utav vilka alternativ det kan finnas? Är det värt att köpa en begagnad utrustning? Kommer ju troligtvis vilja ha kvar allt som lättvinds utrustning så länge som det bara går?

• nordgren

Medlem
    4 maj, 2005 vid 13:00

Personligen skulle jag slå till på en ca 6,5 till Carve 121, då är det ett bra steg till max rekomenderade segelstorleken på 8,0 när man sen vill köpa ett större segel för lättvindsdagarna.

• anonym-anvandare

Medlem
    4 maj, 2005 vid 15:57

Kolla in Surfbutiken ( http://www.surfbutiken.nu ) de har freeride paket med Exocet Speed Slider för 13995:-. Billigare och minst lika bra (55% kolfibermast i stället för 30% hos onwater).

• mattap

Medlem
    4 maj, 2005 vid 16:54

har en 121 och den går som bäst med mitt 6,8 segel. kör 5,9-6,8-8,0 på den. Du ångrar dig inte om du köper den brädan!

• krullo

Medlem
    4 maj, 2005 vid 20:21

Å jag kan slå ett slag för 131:an. Underbar bräda, som funkar från ca 6 m/s, med 8.0. Jag kör även 6.2 i lite chop, som den brädan tar väldigt bra. Köper du 131:an så får du surfa mer om den skall vara din största bräda.

De andra prylarna har jag ingen koll på, men Severne gör nog väldigt bra segel.

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Carve Paket?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.