Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard freestyle fördelar/nackdelar?

• wind-lover

Medlem
    3 februari, 2007 vid 14:50

@Rasmus_W 363354 wrote:

Jag skulle tagit 88:an. Men å andra sidan är jag en kuf som älskar att ha på tok för få liter under mina 70 kilo, men du lär inte ha några som helst problem att segla med 88 liter under dig, det funkar nog ändå upp till 7.0 och du är väl en sån där fristajlare som inte använder så stora segel om jag fattat saken rätt.

Aaah okej, får se.. men vad händer om det är för lite?

Precis! stora segel kör jag inte med.

Kommer bli runt 4.0, 4.7 och 5.3 tror jag, till den brädan…

• dude

Medlem
    3 februari, 2007 vid 14:57

Om storleken alltså. Jag väger 74 kg och har JP Freestyle 91an från 2007. Själv vill jag ha brädan för att carva och den ska vara livlig och kul att leka runt med utan att kännas stor på något sätt. Jag sätter vulcan åt ena hållet och det är riktigt kul att glida på baklänges långt innan jag skotar hem och åker vidare åt andra hållet. Det är när det inte går perfekt som jag tycker om att ha den här lite mindre brädan, alltså när jag glider på baklänges men faller in mot vinden före jag skotar in och liksom vattenstartar switch-stance, då kan jag behålla fötterna i fotstropparna och kantställa brädan. När jag kört med en 110-liters freestyle så har den vart så bred i tailen och i stället för att kantställa brädan har den legat kvar på sin stora platt och antingen så har jag fått dra ur fötterna ur fotstropparna eller så har jag liksom bänt fötterna framåt så att de nästan stukats. De som är säkra på freestyle och använder väldigt stora brädor för sin vikt har säkert känslan att undvika det här, men om det här är exempel på något du skulle råka ut för eller oroa dig för så vet du ungefär vilken typ av saker som i alla fall jag baserar mitt val av storlek på freestyle. Med din ringa vikt skulle alltså jag ha valt 88an. De som väljer relativt större brädor kanske kan motivera varför en större bräda skulle vara bra.

• dude

Medlem
    3 februari, 2007 vid 15:00

Om du tänker använda 4.0 så skulle jag köra på 88an. Men se om det kommer något med motivering att köra på 99an…

• rasmus_w

Medlem
    3 februari, 2007 vid 15:03

Tja, jag kan ju ta vad som känns fel med min vågbräda (ca 65-75 liter) när jag kör 5.7. I det stora hela funkar det liksom, men ibland känns det trögt. Segla rakt fram är inga som helst problem, men när det är dags att gippa så blir det trögt och det är lätt att riggen slits ur händerna på mig. Dessutom tror jag inte att jag planar speciellt mycket tidigare än med 5.0. Hoppa och poppa är bara att glömma. Och, såklart, eftersom brädan har för få liter för att bära mig så sjunker den om jag klantar mig eller om vinden inte räcker, men det gäller även om jag seglar 3.5.

Byter jag till 5.0 känns det blötsligt som en helt annan bräda, den blir livlig, lätthoppad och det är inga som helst problem att hålla fart i gippar och svängar. Med fullt drag i 4.5 blir den i stället lite väl livlig. Tilläggas bör att brädan är från 1988 och är väldigt smal och har väldigt tjock nos och tunn häck jämfört med en modern bräda, plus att den är tung. En modern bräda med liknande mått skulle antagligen vara lättare att segla med 5.7.

• ola-h

Medlem
    3 februari, 2007 vid 15:35

Jag hade förra årets 94:a (som nu blivit 88:an – samma mått och egentligen rätt små förändringar). Nu har jag 99:an (som är baserad på förra årets 104:a). Jag körde 94:an upp till 6.3 och det var inte ens nära att bli besvärligt stort. Då väger jag 69 kilo. Möjligen är det lite lättare att poppa den större brädan när det är segel förhållanden, men väger du 50 kg nu så är jag helt säker på att 88:an kommer räcka för 5.7 och även ha resever för bra pop i lättvind. Den kommer dessutom kännas klart mer naturlig vid vanlig ”raktframsegling” med lite tryck i seglet.

• dude

Medlem
    4 februari, 2007 vid 08:41

Ja-a du Rasmus, hehe. Din erfarenhet känns lite malplacerad, tycker du inte 🙂 Jag menar, hur kan erfarenhet av en vågbräda från 1988 jämföras med hur en freestyle från 2007 skiljer sig mellan två olika storlekar.

Men du Rasmus, borde du inte skaffa dig lite mer erfarenhet av nya prylar och lite mer segling? Eller om du föredrar old-style utrustning skulle det vara kul att höra fördelarna. Det kan vara kul med lite perspektiv och historia! Men det här hör nog hemma i ett separat inlägg. Satsa på mer surf i alla fall!

• rasmus_w

Medlem
    4 februari, 2007 vid 15:06

@dude 363453 wrote:

Ja-a du Rasmus, hehe. Din erfarenhet känns lite malplacerad, tycker du inte 🙂 Jag menar, hur kan erfarenhet av en vågbräda från 1988 jämföras med hur en freestyle från 2007 skiljer sig mellan två olika storlekar.

Men du Rasmus, borde du inte skaffa dig lite mer erfarenhet av nya prylar och lite mer segling? Eller om du föredrar old-style utrustning skulle det vara kul att höra fördelarna. Det kan vara kul med lite perspektiv och historia! Men det här hör nog hemma i ett separat inlägg. Satsa på mer surf i alla fall!

Min erfarenhet av en liten bräda från -88 känns relevant av några olika skäl. För det första är det en bräda som utan tvekan är satans liten så jag ar en del erfarenhet av hur en för liten bräda känns. För det andra: fysikens lagar har inte ändrat sig bara för att bräddesignerna blivit bättre. Jag hade lika gärna kunnat skriva om min Bic Techno2 från 2003, den har 148 liters volym men det går likförbannat att slänga på för stora riggar på den och i det stora hela är symptomen på för stor rigg ungefär detsamma fast det skiljer femton år i utvecking och uppåt 70-80 liter i volym.

Vi får se om det kan bli erfarenhet av nya prylar snart. En freestylewave eller superx runt 85 liter skulle inte sitta fel om det bara ville flyta in lite cash. Jag är lite strandad på prylfronten just nu, det är rätt mycket av min utrustning som är trasigt eller visar tecken på att snart paja och det gör att jag ligger lite lågt med seglandet så här års. Det blir mest lite glidande med 7.8 och gamla rejsbrädan. Efter 85-litaren ligger väl en klassisk vågis på knappt 70 liter och en formula på önskelistan.

• dude

Medlem
    4 februari, 2007 vid 17:44

Kör hårt Rasmus! 🙂

• rasmus_w

Medlem
    4 februari, 2007 vid 21:15

Och för den delen, vill nån slippa surfa ensam i vinterkylan och är beredd att låna mig en bräda så hänger jag utan vidare på.

• dude

Medlem
    2 september, 2009 vid 08:37

Hej igen ”Wind-lover”! Får man höra vad det blev för bräda nu i efterhand? Vilken storlek blev det och vad har du tyckt om storleken?

//Niklas

• wind-lover

Medlem
    8 september, 2009 vid 16:38

Hej!

Ja, klart..
    Då köpte jag starboard 2007 Flare på 88liter sen efter ett år sålde jag den och köpte en likadan fast från 2008 med samma 88 liter, detta året ska jag kanske sälja den och köpa den nya.

Jag är supernöjd med brädan 🙂
    Storleken är perfekt, jag gillar 88an eftersom den fungerar som freestylebräda men även som vågbräda, när det blåser riktigt mycket så är den fortfarande en liten bräda som aldrig känns klumpig.. Man kan ha många segelstorlekar och den känns liten men ändå rejäl.

• ben-game

Medlem
    8 september, 2009 vid 17:46

They are awsome and i’m selling one check it out!

Starboard Freesex 95l

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard freestyle fördelar/nackdelar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.