Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Start och landning på egen hand??
-
Start och landning på egen hand??
Publicerad av anonym-anvandare på 11 maj, 2005 vid 06:24Start och landning själv?
Funderar på att ta upp kiting för att få fler dagar på vattnet. Hur funkar det att kita själv? Går det att starta och landa draken utan hjälp?
luuddee svarade 20 år sedan 8 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Det funkar, har skrivits både mer och mindre intelligenta inlägg om detta. Sök i gamla inlägg med sökfunktionen så hittar du säkert svar.
-
Är inte att föredra om man är ny. Kan nästan lova dig att det förr eller senare kommar att hända ett tillbud, mer eller mindre allvarligt om du inte är jävligt noga. Men att det går är helt klart.
Sen kan det ju hända något när du väl kitar så att du behöver hjälp.På http://www.kitefilm.com finns en massa småfilmer, bla. hur man självlaunchar.
Har sett film om hur man landar själv oxå, men hittar inte den nu. principen är att man håller i en av d övre 2 linorna då man har kiten just ovanför marken. Med lite teknik lägger den sig rätt oxå -
tack för svar,
givetvis alltid bättre och roligare att vara ute ett par stycken men samtidigt vore det en go frihet att bara kunna sticka ut några timmar utan att behöva boka upp med diverse polare som ska så himla mkt annatnä – det är synd att det start och landningsbiten inte fungerar säkert på egen hand. Borde det inte bli ett grymt lyft för sporten om någon smarting listade ut en go lösning för detta?
-
Nu kommer någon att tipsa om foils… Skit i det säger jag bara…
-
Svar till:
[/ QUOTE ]
Haha!!
-
Jepp nu kommer foil inlägget
På land:
Om du ska kunna starta en någorlunda stor drake själv så är det bara foil som funkar. Mindre tubdrakar kan funka men det blir alltid problem när det blåser på (draken tippar bakåt, tyngderna faller av) Har dock lyckats self starta en 9m tub i över 10ms… fast jag föredrar foil i det läget…
På öppet vatten:
Om du ska starta ifrån båt på öppet vatten så är tub det bästa valet… för stor risk med lin trassel med foil… -
Vad snackar du om? Inga som helst problem att starta en LEI oavsett storlek, bara man vet hur.
-
Svar till:
På öppet vatten:
Om du ska starta ifrån båt på öppet vatten så är tub det bästa valet… för stor risk med lin trassel med foil…[/ QUOTE ]
Nähädå, finns ingen kite som är lättare att driftlauncha (och dessutom säkert eftersom kiten inte startar även om man får trassel vid ”utrullningen”) än Flysurfer-kites.
Jag har båtlaunchat ett antal olika LEI’s också och ingen av dem är lätt/smart att göra på egen hand. Ett litet plus för 5:e lina där dock eftersom kiten iaf blir något säkrare att drift-launcha med om man gör på rätt sätt. Men lika smidigt som med en Psycho2/Extacy blir det *inte*.Jag båtlaunchar min FS-foilar ofta, speciellt när jag är uppe i Hälsingland på sommrarna. Det är givetvis enklare med de inte alltför stora kitesen, men jag har startat min 21:a ett antal gånger från båt utan problem. Min båt är dessutom bara 4.20 lång så det är ju lite trångt. He he.
När det gäller att launcha och landa själv så funkar ju Flysurfer-kitesen klockrent, dock rekommederar jag ju alltid att man inte kör ensam. Å andra sidan brukar jag kite’a själv ute på sommarstället medans sambon håller koll på mig ifrån stranden. Dessutom är det ju fanken så mycket roligare att inte behöva ha en snubbe i land/båten som launchar och landar hela tiden utan att bägge kan åka samtidigt.
/Kaj(Tech)
-
Svar till:
[/ QUOTE ]
1. Oväntat att du är anonym.
2. Varför?
/Kaj(Tech)
-
träna på att göra allting själv utan nån som helst hjälp men de e ju bra om nån är i närheten ifall nåt händer.
man lär sig otroligt mycket mer om man får klara sig själv och inte är beroende av andras hjälp!de gälkler inte bara kitesurfing..
/MickeMoose -
sant fan inge problem att launcha en lei själv när man vet hur man ska göra oavsett storlek..
Logga in för att svara.