Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Startmotor?
-
Startmotor?
Publicerad av bergelin på 3 april, 2006 vid 18:25Hej!
Jag har en VW Caravelle GL -88 men har ett problem med den. Tror att det är något fel med startmotorn för det är som om den inte tänder när jag startar. Som om ”rotorn” snurrar men att den inte tänder på alla tändstift kanske.. Är det någon som vet vad jag kan göra? Har inte råd att lämna in den på lagning.
Blir glad för ALLA tips, stora som små..
Mvh Erik Bergelin
surfridern svarade 19 år sedan 7 Medlemmar · 19 Svar -
19 Svar
-
Jag bor förresten i Linköping.. Finns det nån skrottipp eller nåt liknande om jag skulle vilja köpa en begagnad?
Är det förresten svårt att byta startmotor??
// Erik
-
låter inte som att det är startmotorn som är paj utan snarare rotor eller fördelarlocket. har du kollat dom? kolla tändkablar, tändstift mm.. startmotorn drar ju bara runt motorn.
För att hitta begagnade delar kan du kolla http://www.bildelsbasen.se/
-
Tack!
Ska jag skruva loss hela skiten och göra rent tändstift etc.? Ser man lätt om något är paj?? (typ sprickor eller liknande)
-
om du lossar fördelaren så ser du lätt om den är slut, om stiften inne i ser slitna ut eller är lite brända så är det dags att byta. samma med rotorn. om du har tur så kan det bara vara kondens i fördelarlocket och då är det nog bara att rengöra.
-
Bergelin wrote:Hej!
Jag har en VW Caravelle GL -88 men har ett problem med den. Tror att det är något fel med startmotorn för det är som om den inte tänder när jag startar. Som om ”rotorn” snurrar men att den inte tänder på alla tändstift kanske.. Är det någon som vet vad jag kan göra? Har inte råd att lämna in den på lagning.
Mvh Erik Bergelin
Vi kan väl börja så här Bergelin, har du någonsin bytt tändkablar, fördelarlock, rotor och stift på bilen. Om svaret är nej….hur länge har du haft bilen?
Jag får inte riktigt klart för mig om den tänder överhuvudtaget, gör den det eller är det helt dött. Det låter som om din startmotor fungerar efter som motorn går runt, är det rätt uppfattat?
Om du svarar på dessa frågor så kanske vi kan gå vidare sedan i fellösningslistan.
-
Byt rotor fördelare och stift, låter helt klart som att det är det som är problemet, kostar inte många kronor.
-
om fördelarlocket är spruket och det är kondens i lå måla hela sprickan med ett par laget nagellack.
-
Håll bara koll på vilken tändkabel som ska sitta på vilken plats på fördelarlocket och stiften så slipper du onödiga problem. Innan du köper nytt fördelarlock och rotor, om det ser slitet ut, så kan du testa och slipa på stiften inne i locket och på rotorns kanter med sandpapper så du får fram en yta av fräsch metall och sedan se om den tänder.
Som alternativ 2 borde du försäkra dig om att det kommer fram bensin till motorn.
Lycka till
/Gustav
-
getwet wrote:Bergelin wrote:Hej!
Mvh Erik Bergelin
Vi kan väl börja så här Bergelin, har du någonsin bytt tändkablar, fördelarlock, rotor och stift på bilen. Om svaret är nej….hur länge har du haft bilen?
Jag får inte riktigt klart för mig om den tänder överhuvudtaget, gör den det eller är det helt dött. Det låter som om din startmotor fungerar efter som motorn går runt, är det rätt uppfattat?
Om du svarar på dessa frågor så kanske vi kan gå vidare sedan i fellösningslistan.
Tjena!
Jag har haft bilen i ungefär 2 år.
Som jag skrev så tänder den men den tänder oregelbundet. Alltså man vrider om nyckeln men sen känns det som om nåt börjar snurra men den tänder inte på ”varje” varv så motorn orkar inte starta med den tändningen som ges..
Jag har heller aldrig bytt något av det som du nämnde.
Tack för svaret // Erik
-
jahsoldier wrote:Byt rotor fördelare och stift, låter helt klart som att det är det som är problemet, kostar inte många kronor.
Tjena!
Jag kan inte bara typ göra rent etc. eller måste jag byta allt?
Går att köpa på Biltema annars??
// Erik
-
Techno283 wrote:Innan du köper nytt fördelarlock och rotor, om det ser slitet ut, så kan du testa och slipa på stiften inne i locket och på rotorns kanter med sandpapper så du får fram en yta av fräsch metall och sedan se om den tänder.
/Gustav
Testa detta först.
/Gustav
-
Techno283 wrote:Techno283 wrote:Innan du köper nytt fördelarlock och rotor, om det ser slitet ut, så kan du testa och slipa på stiften inne i locket och på rotorns kanter med sandpapper så du får fram en yta av fräsch metall och sedan se om den tänder.
/Gustav
Testa detta först.
/Gustav
Jag ska testa det i morgon och sen skall jag tala om hur det gick! Hoppas på ett positivt resultat!!! ;o)
-
Att slipa på stiften inuti fördelarlock och stiftet på rotorn rekommenderar jag inte……Att putsa försiktigt med stålull eller något kanske men inte slipa. Då ändras avståndet mellan kontaktytorna vilket inte ska göras.
Det troliga är att dina prylar är gamla som gatan, vem vet när det byttes sist…? Du har inte gjort det på två år och när bytte den förra ägaren, vem vet!
Nä….köp in nya prylar rakt igenom som tändkablar, fördelarlock och rotor samt stift. Till en folka så är det en spottstyver, framförallt om du kan ta dig till biltema. Bättre än att hålla på och småfiffla och bli dumsnål med resultat att bli stående längs med vägen.
I fördelarlock med ålder bildas det små sprickor som ofta inte syns, där fukt kryper och det blir krypströmmmar. Det går alltså inte med ögat att avgöra om det är dåligt eller ej. Acceptera att det är förbrukningsartiklar som ska bytas kontinuerligt.
Det låter som om du har fått in fukt i tändsystemet, antingen finns det i fördelarlocket eller så kryper det i dina tändkablar med kortis som följd. Bilen har väl antagligen stått ute hela vintern och kanske inte varit igång på ett tag…eller? . Byt ut skiten och sätt dit nya. Håll koll på bara, som någon beskrivit tidigare, att kablarna hamnar på samma ställe som på den gamla. Förslagsvis flytta en i taget….
I med nya stift och en rotor (sitter inuti fördelarlocket) Passa på att kolla brytarspetsar samtidigt när du ändå håller på, såvida det inte är brytarlöst vill säga.
Passa på att byt olja och oljefilter luftfilter när du ändå håller på. Också skitpengar på Biltema.Som sagt var, när det gäller tändprylar är det ingen ide att försöka ”laga”, in med nytt, pröjsa och se glad ut.
-
Bergelin wrote:getwet wrote:Bergelin wrote:Hej!
Mvh Erik Bergelin
Tjena!
Jag har haft bilen i ungefär 2 år.
Som jag skrev så tänder den men den tänder oregelbundet. Alltså man vrider om nyckeln men sen känns det som om nåt börjar snurra men den tänder inte på ”varje” varv så motorn orkar inte starta med den tändningen som ges..
Jag har heller aldrig bytt något av det som du nämnde.
Tack för svaret // Erik
Vänta lite nu, är det möjligtvis så att startmotorn ”släpper taget” eller driver den hela tiden runt motorn? Sedan när du släpper startnyckeln, vad händer då? Står den och spottar några ggr och sedan stannar? Har lite svårt att förstå vad du menar.
Men vi försöker iaf med lite teknikmedicin så får vi se, men mitt tidigare inlägg som jag skrev tycker jag du ska följa i vilket fall som helst eftersom man byter sådana delar kontinuerligt.
-
håller med getwet,försök inte laga delarna. slipade med fint sandpapper på volvon efter att det varit kondens och oxiderat i fördelaren. funkade kanon, men bara ett par dagar, men det räckte visserligen för att kunna ta sig till adcenter och köpa nytt vilket jag gjorde.. ett tips är också att känna på tändkablarna om dom är hårda/stela eller mjuka i gummit, är dom hårda och spruckna, byt direkt!
Logga in för att svara.