Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Stöldförsäkring

• Stöldförsäkring

Publicerad av mackas på 24 augusti, 2009 vid 17:56

Har just fått inbrott i min bil och blivit av med 2 drakar, bräda etc, värd erunt 20 000. Har kollat runt lite och det verkar som att hemförsäkringen inte gäller? Tänkte höra om någon vet något försäkringsbolag som ersätter stulna kite grejer. Själv har jag if som verkar omöjliga. Då jag har grejerna tillsammans med en polare som har folksam kanske man kan försöka få det genom honom? Kan nog även använda länsförsäkringar eller Swedbanks hemförskring om det skulle knipa. Är det någon som har en bra ide? Bäst att kolla runt lite först innan man kontaktar dom då jag hört att dom kan vara lite jobbiga. På foksams hemsida står det att försäkringen inte gäller för ”båt, kanot, segelbräda och andra vattenfarkoster, samt flygplan, andra luftfartyg, svävare eller hydrokopter”. Känns lite luddigt.

Tacksam för snabbt svar.

gh0st svarade 16 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • neven

Medlem
    24 augusti, 2009 vid 18:18

Jag fick mina kiteprylar stulna ur bilen och jag fick ut det pÅ hemförsäkrningen utan problem (Länsförsäkrningar). Viktigt är att bilen inte stog utanför hemmet, eftersom det då förväntas att du tömmer bilen. Om du är på väg nånstans t.ex så kan det vara ok.

Men allting beror på dom och vilken handläggare du får. Det finns alltid klausuler som dom kan använda sig av för att neka dig. I min stog det att ”försäkrningen täcker inte stöldbegärligt gods” vilket ju är härligt då om någonting är stulet så har det uppenbarligen varit stöldbegärligt…

En kitebräda borde ju inte räknas till segelbräda (borde menas vindsurfbräda…?) eller farkost och en kite är ingen luftfartyg.

Men som sagt: allt beror på handläggaren och dess humör. Tråkigt, men så är det.

Lycka till!

• Kjello

Gäst
    24 augusti, 2009 vid 18:20

tog Folksam hemförsäkring, för många år sen, på telefon sa dom att den gäller för alla surfprylar, fick hem papper och läste lite finstilt, ”gäller inte surfgrejor”, då ringde jag Ansvar, dom sa ”självklart alla ägodelar gäller deras försäkring för”, jag på krigsstigen och lyckades upphäva folksamförsäkringen, så jag tog Ansvar, orkade inte läsa bibban måste ändå ha hemförsäkring för insatslägenheten.
    i vintras ringde jag Ansvar från Vietnam, för jag skulle hyra surf, frågade om försäkringen gällde även där, jag har t,o,m, allrisk drulle i försäkringen, då fick man höra ”gäller inte surfprylar”, inte ens hemma.
    Men det handlade om Vindsurf i båda fallen då.

• sourra

Medlem
    24 augusti, 2009 vid 18:35

IF höll på att tjata om att jag skulle ta deras hemförsäkring (eftersom jag hade bilen och scootern hos dom) och då stämde jag av att de täckte minst lika bra som Folksam som jag hade då innan jag signade. Som av en händelse hade vi just fått ett officiellt utlåtande från Folksam kring vad de täckte så det var lätt att stämma av med IF-killen som ringde. Om jag inte missminner mig fick Linus ett ändrat beslut och en ny bräda tack vare detta utlåtande. Var stod bilen parkerad? Efter vad jag har förstått täcker inte hemförsäkringen om bilen står parkerad vid hemmet och det stjäls grejer ur den genom inbrott.

• mackas

Medlem
    24 augusti, 2009 vid 18:49

Tack för snabbt svar. Bilen stog i ett parkeringshus utanför hemmet. Skulle ju kunna säga att jag packat den för att åka dagen efter.

• neven

Medlem
    24 augusti, 2009 vid 18:59
    mackas;569810 wrote:
    Tack för snabbt svar. Bilen stog i ett parkeringshus utanför hemmet. Skulle ju kunna säga att jag packat den för att åka dagen efter.

Inte helt säker på att det gills…

• lelleee

Medlem
    24 augusti, 2009 vid 19:30

japp det stämmer sourra. Det var tvärstopp från början men när jag visade detta ”utlåtande” så var det inga problem. Fast det gällde en bräda som jag tappade bort

• sourra

Medlem
    24 augusti, 2009 vid 21:53

Jag är rädd att det är helt kört i och med att det stulits i anslutning till hemadressen 🙁

• gh0st

Medlem
    25 augusti, 2009 vid 06:08
    mackas;569810 wrote:

Tråkigt som fan med inbrottet, och tyvärr tror jag inte du får inte tillbaka något om den stod utanför hemmet.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications