Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stooooor vågis…

• lars_k

Medlem
    9 augusti, 2011 vid 15:18

Mmm, har guppat runt där ute med min 90L quad och det har funkat hyffsat. Trots smal shape (OFO 34cm) har den drivit på rätt bra tack vare fenbestyckningen. Men thrustern var något HELT annat när det gällde generera fart i småvågorna! Tror både feta bredden och typen av fenor (Future vågpaddelfenor med platt insida) spelar stor roll, samt att tailrockern ger ett drivigt och tajt skär på kant.

• doc

Medlem
    9 augusti, 2011 vid 15:37

Hade jag beställt en ny hade den haft mer rocker, nu blev det grisen i säcken. Hoppas på en kvick gris trots att den är fet 😉
    Test imorgon hoppas jag.

• lars_k

Medlem
    9 augusti, 2011 vid 16:36
    Doc;664968 wrote:
    Hade jag beställt en ny hade den haft mer rocker, nu blev det grisen i säcken. Hoppas på en kvick gris trots att den är fet 😉
    Test imorgon hoppas jag.

Beror helt på vad man är ute efter. Är ju standard på produktionsplankorna, ju större vågis desto snabbare rocker. Och det är väl vad de flesta vill ha. Man får en allround lättvindsplanka som planar tidigt och är snabb för hopp. Din Moo funkar säkert perfekt i ett cross-on/on Apel/Lejet med 5.7, medan min kommer att kännas rätt seg iallafall på utvägen.
    Är man mer som jag som mest bryr mej om känslan på vågen på väg in och inte tvunget måste plana hela tiden så finns det inte mkt i produktion att välja på. Starboard hade ju en ”Starfish” för länge sedan, sen vetifan. Återstår custom för att få vad man vill ha, eller i mitt fall semicustom nu när CA har en sådan i programmet. 🙂

• doc

Medlem
    9 augusti, 2011 vid 17:15

Den här ersätter egentligen min 7’8″ SUP som jag körde lättvind med i Åsa. Hopp är inte prio alls. Jag är bara ute efter lättvindsvågsegling. Så är den för bra allround säljer jag den och beställer en ny. Men den ser ut att ha tillräckligt mycket rocker för att funka, åtminstone vid en första anblick. Jag tror inte den skulle vara svårsåld på konfen, faktiskt.
    Och vad det gäller att släpa på grejor så ska jag sälja av min 88-litare nu tror jag. Tre customvågisar är lite i överkant. Även om det är den bästa Lejetbräda man kan tänka sig. Lite som en FSW-twin faktiskt.

• doc

Medlem
    10 augusti, 2011 vid 20:58

Yes!
    Brädan gjorde exakt det den skulle!!!
    Guppade ut på den avtagande kvällsvinden med quadosaurusen och ett North ID 5.0 (gött segel). Liten vindby, två pumptag och instant planing. Plockade flera goa vågor innan vinden plötsligt dog av helt. Snackade lite skit och precis när alla rullade hemåt så kom det lite vind igen. Ensam vindsurfare, fullt ös i vågridningen medan kitearna körde åttor inne i vattenbrynet. Jag var orolig att jag inte skulle kunna få ner kanten i vattnet men det var inget problem. Skulle behövt lite större fenor än jag hade satt på i så här marginella förhållanden. Till nästa gång…
    Spontant känns stansen bred = bra. Framfoten långt fram, kunde stå kvar i stropparna när jag tappade planingen, bra tryck på framkanten i bottensvängen vilket nog är nödvändigt på denna plankan. Måste mäta…
    Ganska platt bottenform, v och tailkick baktill. Lätt att vrida runt kvickt på vågtoppen.
    Negativt? Njae, inget ännu. Inte tillräckligt lång session för att kunna uttala sig om svagheter/styrkor hos brädan, men den kommer inte upp på säljes under närmsta framtiden… det gör däremot snart mellankossan, för den kommer inte att få mycket tid för grönbete nu…

• zurfman

Medlem
    11 augusti, 2011 vid 23:32

Hur skiljer sig den brädan DOC köpte från den största Exocet-brädan 3X som också skall vara våg-bräda?
    Bara för ren nyfikenhet, ska inte köpa nån vågis nu men kul att förstå litet!

Båda brädorna är ju breda vågisar, men kanske inte har exakt samma mått…

Vilka ”lättvinds”-vågisar finns det på marknaden?

• doc

Medlem
    12 augusti, 2011 vid 16:15

Boardseeker har ju testat mellanmodellen och Exocets forum har en tråd om den stora brädan. Den beskrivs som snabb i planing, förlåtande för nybörjare men kanske inget för den som vill ha en fullblodsvågis. Men test är test. Dom har säkert ganska begränsad tid på varje bräda. Perkele har ju en, kanske vi kan få lite feedback? Han o jag får väl byta bräda vifd tillfälle så vi kan få en jämförelse. Spontant känns min quadosaurus väldigt lik min 80-litare i karaktären. Förlåtande men i allra högsta grad en fullblodsvågis. Ingen FSW.
    Carbon Art har vi redan hört om, min Moo Custom såklart, Pura Vida Boardriders i England kommer att ha en linje semicustom större vågisar (min är en proto till deras linje). Olas trefenade FSW tycks ju ha gott om sväng av Bomans eskapader i Lejet att döma. En 105a är säkert inte trist.
    Av rena produktionsvågisar kring hundra liter är den enda jag spontant kommer på Goya som har en stor quad i sin lineup 2012.

• doc

Medlem
    14 augusti, 2011 vid 09:59

Men för tillfället spelar det ingen roll hur stor vågis man har. Frånlandsvind 3m/s är inte mkt rock’n’roll…

• ola-h

Medlem
    14 augusti, 2011 vid 10:22

Vill minnas att JP kommer med en rätt stor vågis också. Jag jobbar också på lite större brädor till Simmer-linjerna. Men det blir troligen 93-95 liter och inte nämnvärt bredare än 61cm. Men våra brädor är ju inte heller designade för att behöva köras så stora i storlekarna utan är liksom ”mer bräda per liter”.

Fast jag när jag får tid att göra lite fler prototyper ligger en ännu mer utpräglad segvågsbräda på programmet. För min egen del (70 kilo) tänker jag mig då något på kanske 220*58, men inte mer än 75 liter. Riktigt tunn, alltså. Hmm, skall nog börja rita på den ikväll…

• doc

Medlem
    14 augusti, 2011 vid 11:47

Skulle vara kul att se vad du tycker om min 80-litare. Den passar ju nästan i din spec och rockar i sega vågor. Nästa gång får du testa…

• doc

Medlem
    20 augusti, 2011 vid 13:36

Missade den bra vinden idag, sen kom barnvakten och jag fick två timmar i Apel i avtagande vind och hyfsade vågor. Först 4.8 Riot och sedan 5.6. Funkar inget vidare med K4 10+15 men klockrent med 4×13. Höjdar, planar, svänger. Siste man på vattnet om man bortser från kitarna… Gött!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stooooor vågis…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.