Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Stora kitar?

• Stora kitar?

Publicerad av anonym-anvandare på 28 augusti, 2003 vid 18:34

Om man vill kita från typ 2-3 m/s, är det minst 20 m2 stora kitar man behöver då? Hur är de att hantera i luften, misstänker att de är lite segare jämfört med mindre drakar. Har en 16m2 kite nu så skillnaden borde väl inte bli så fruktansvärt stor, eller? Eller ska man undvika att kita med förstora kitar pga. att det inte blir lika roligt? Vet hur tråkigt det är att windsurfa med förstora segel! :-/

skanepaul svarade 22 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    28 augusti, 2003 vid 18:42

dom blir lite segare det vet jag…. Har inte själv provat men det är vad dom som har säger… Men och andra sida blir det mer drag coh du kan surfa.. Största jag sett på stranden är 18m2.. Så jag är lite nyfiken hur en 20 är????

Är med tacksam för svar..

henke

• skanepaul

Medlem
    28 augusti, 2003 vid 18:44

Har en Naish Arx 23,5m2 som fungerar från ca 3-4 m/s beroende på bräda. Dessa stora kitar är VÄLDIGT tröga, mycket trögare än 16m2. Inget man hoppar med alltså, fast det går. Men jag tycker det är en utmärkt cruising drake. Dom flesta reaktioner man får när man säger att man har en, är typ ”Fan va trist, hur kan du lägga pengar på det?” Men jag tycker det är skitkul o kita så därför köpte jag en. Den funkar verkligen i nästan ingen vind alls och jävligt kul att kunna köra när ingen annnan kan. Så jag säger köp! grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    28 augusti, 2003 vid 19:04

Men då är stora drakar som formula (windsurfing). Sånt suger! Vill hoppa och trixa dvs. lite freestyle över det hela! Men varför går det inte att hoppa med stora kitar då????

• skanepaul

Medlem
    28 augusti, 2003 vid 19:12

Går att hoppa men dom är ju så tröga så det tar lite tid innan dom svarar på bommen, o det är ju inte det optimala när man vill hoppa.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 augusti, 2003 vid 19:36

OK! Inga stora kitar för mig då! *SUCK* Håller nog mig till min 16m2!

• anonym-anvandare

Medlem
    28 augusti, 2003 vid 22:55

Jag kör en Rhino2 20 kvadrat. det är klart att den är lite slöare än min F-one MACH2 12:a men blåser det 6-7m/s kan man göra helt obeskrivliga hopp…..
    Det är mest en fråga om att justera timingen till storleken på kiten…
    Har en CO2 7:a med och den är nog dubbelt så snabb som F-one:en
    Soooo it´s just a question of timing…. cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2003 vid 05:18

Kör också en Rhino 20.Tycker att den funkar grymt bra mellan 5-8.Skall man köpa en stor dake får man köpa årets.Det är först nu de börja flyga bra.

• anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2003 vid 14:26

Köper nog en stor kite tidigast nästa säsong och då årets såklart! 🙂 Men en rhino 20 funkar alltså att hoppa med då? Är det väldigt noga med timingen om man ska hoppa jämfört med typ min g-spot 16m2? Noga med timing låter som att man måste vara väldigt säker med kiten? Är ju nybörjare och har nyss börjat kita! :-/

• biorno

Medlem
    29 augusti, 2003 vid 14:43

Jag vill absolut inte hoppa på någon men jag skulle jättegärna se den som får upp en Naish Arx 23,5m2 i luften vid 3 m/s… Dom väger ju bly, däremot en luftfylld Titan på 18.5 kan jag tänka mig skulle fungera…

Rätta mig om jag har fel, var f.ö ute och body draggade med min 7 kvm foil samtidigt som jag tittade på någon som försökte få upp sin 19.5’a utan att lyckas..

Kör dock LEI

• anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2003 vid 20:40

Med de vindstyrkor som näms här funkar det hur bra som helst med min Globerider lift 17,3 och F-one style 149, och ännu Bättre med min Underground MC 158 är i gång bra vid 5/ms, vid en vikt av 97kg, och jag är långt i från proffs som man kan vara, men nu är så lyckligt lottad att jag kan sälja dessa märken pga att jag gillar dem och att de funkar för mig!//Mvh Bengt N http://www.skid.nu

• skanepaul

Medlem
    30 augusti, 2003 vid 08:13

Det är bara att komma och titta då. Har du en sån kite själv efter som du vet att det inte går? Eller min Silva vindmätare kanske visade fel? Iofs vad det 3,4 m/s men det gick, brädan va en Naish Sky Pirate 6.6.

• skanepaul

Medlem
    30 augusti, 2003 vid 08:27

Vad tror du man har en 23,5m2 kite till?

• cortex

Medlem
    1 september, 2003 vid 12:53

När det gäller lättvind så väljer iaf jag alltid en stor FS Titan istället för en stor Naish (säljer ju bägge smile.gif). Den lättvindskite jag kört mest med är Titan 15.5 som motsvarar ungefär 18-20 kvm LEI i bottendrag. Det går dessutom att hålla den i 10 m/s utan problem. Just rangen och att den är så lätt att få upp ur vattnet även när det blåser lite gör att den är go att åka med. Dessutom är den snabb för sin storlek och det är lätt att få till rejäla hopp med den (som dessutom är höga).

Jag har inte haft möjlighet att testa Titan 18.5 och 21.5 ännu, men dessa monster funkar ju i ännu mindre vind. Däremot så går det ju inte att
    hålla dem lika långt upp i vindregistret…

/Kaj

• anonym-anvandare

Medlem
    1 september, 2003 vid 13:39

Jag har precis börjat med kitesurfing och kan väl tänka mig att det borde gå ha kul även med en riktigt stor kite. Om man vill trixa med ”wake board” åkning behöver väl inte kiten svänga särskilt snabbt. Dessutom kan det väl gå dyningar (kite-vågsurfing) även om det inte blåser särskilt mycket. Ni som har mer erfarenhet får väl säga ifrån om jag har fel.

/Urban.

• biorno

Medlem
    1 september, 2003 vid 17:58

Som sagt jag ville inte hoppa på någon, är det så att du kan åka och få upp din 23.5’a i 3m/s så är jag bara imponerad.

I min enfald trodde jag att tyngden i en 23.5’a gjorde så att den inte lyfte i 3 m/s men där ser man..
    (Sen tror jag iofs av erfarenhet av hyffsat billiga vindmätare att de visar lite för lite.)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Stora kitar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.