Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Storlek på fena
- 
		Storlek på fenaPublicerad av pladask på 9 april, 2002 vid 09:01Finns det någon magisk formel för att beräkna storleken på fenan? 
 Typ:segelstorlek 
 = fena (m)
 vindhastighet *2sekEller tumregel kanske? aerial-arnie svarade 23 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
- 
			1 Svar
- 
det finns knappast nån allmänna regel för fenor men: ju mer vind ju mindre fenan. Det beror så klart helt o hållet på vad du vill göra: race? freeride? freestyle? wave? Sen beror det också på din vikt, hur duktig du är, förhållande (på lands vind, sideshore, chop etc). Jag kan bara tala för mig själv inom wave/freestyle. Låt oss börja med vikten. Är du 75kg (+/- 5) då kan du använda ”standard” storleker som rekommenderas. Är du mycket över eller under 75kg då kan du har en omkring 2 cm mindre, respektiva större fenan för varje förhållande. Är det på lands vind, tar en lite tjockare och större fenan som är lite rakare. Du planar tidigare för att komma genom brytet. Är det side-shore (sällan i sverige) tar en tunnare fenan som är mer böjd. Höjdtagning minskar men greppat i bottum turnen etc blir bättre. Är du inte så jätte duktig, tar en mjukare fenan (mer flex) den tålar dina fel bättre än en styf. Börjar riggen känner stor, byt först till en storlek mindre fenan. Trycket minskar och du kan fortsätta har ett ”stor” segel. Ett mindre segel med en ”stor” fenan kan kännas litte ”slappis” men en stor segel på en liten fenan kan ger spin-outs. Ergeo conclusio du måste prova dig fram lite för att hitta balansen. Är det mycket chop, tar en lite större rakara fenan, du planar ridigare och fenan behåller greppen i choppen bättre än en liten och kurvig fenan. Tyvärr är det så att visa andra säkert tycker annarlunda men det är ju oftast en smak sak, liksom längden på hängsele tampar. Den ena ska har långa medan den andra vill har korta. Jag har följande fen-system 
 7.0-6.0 freestyle 27-24cm
 >5.3våg: 25-23cm
 5.3 våg: 23-21cm
 <5.3 våg: 21cm eller mindrelycka till med att hitta rätt storlek och sort 
Logga in för att svara.