Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Storlek på första brädan?

• haze

Medlem
    14 augusti, 2008 vid 19:18

Minsta bredden är minst 40 cm. Sen längden är mer oväsentligt…

• yann

Medlem
    14 augusti, 2008 vid 20:47

@mtias 490416 wrote:

Köp absolut inte en skim eller en vågis som första bräda.

Varför då? Det var ju en skitbra idé. Finns ju en hel generation kajtare som har lärt sig på vågisar.

• yann

Medlem
    14 augusti, 2008 vid 20:55

@Haze 490422 wrote:

Minsta bredden är minst 40 cm. Sen längden är mer oväsentligt…

Tycker allt över 40cm med straps är otäckt. Får inte full kontroll på båda kanterna och då har jag ändå storlek 44. 39cm är fint!

Vad är fördelen med en bred bräda förutom lättare planing? Wakestajlare verkar ju gilla breda brädor?

• hengo

Medlem
    14 augusti, 2008 vid 21:17

@Yann 490515 wrote:

Tycker allt över 40cm med straps är otäckt. Får inte full kontroll på båda kanterna och då har jag ändå storlek 44. 39cm är fint!

Vad är fördelen med en bred bräda förutom lättare planing? Wakestajlare verkar ju gilla breda brädor?

1. mer bräda ner i vattnet = mer popp och det är väl den egenskapen man bör värdera högst på en twintip?
    2. brädan får större volym och när man landar hårt så blir landningarna både mjukare men framförallt mer kontrolerade.
    3. när man kör bindningar ”måste” man köra rätt bred bräda för att inte få heeldrag. Dessutom blir det jättejättemycket enklare att få ned kanten i vattnet. Kör 42 nu vilket är helt perfekt för mina bindingar. Man skenar inte alls iväg på de där äckliga sättet som med straps ibland när inte stroppjävlarna pallar trycket.

Testade straps idag i 10minuter bara för att de blåste jättemycket, men fyfan, går inte ens att jämföra kontrollen alltså, men framförallt hur mycket man kan ladda!!!! nä, bindningar is thee shiet även i 13m/s (om man itne kör vågbräda)

Byt ut era straps på era twintips till ordentliga bindningar NU! Tung och lite större bräda med bindningar ska de va. Nu bestämemr vi att det är slut balettat och hela kitesverige föregår med gott exempel inför den övriga världen och skaffar bindningar

• hengo

Medlem
    14 augusti, 2008 vid 21:29

@Yann 490506 wrote:

Varför då? Det var ju en skitbra idé. Finns ju en hel generation kajtare som har lärt sig på vågisar.

Det kan nog vara en bra idé, men det är en tung utgift bland alla andra sådär i början. Glöm inte fundera på hur du vill åka, vad som väckte ditt intresse för kite? Var det mörjligheten att bogseras ut till stora vågor, då är en vågis definitivt ett hett alternativ. Var det möjligheten att på ett mer varierat och billigare sätt åka wakeboard, skaffa då en lite större rehjälare bräda, 135-143…eller var det helt enkelt skärmflygarhoppen, ja då kan du åka på vad fan som hellst, men kring 130-140 är nice

• nic

Medlem
    14 augusti, 2008 vid 21:30
    Volatyle;490222 wrote:
    Hej!

Jag antar det är lättare att börja med en större bräda första …blabla

/Vol

Du märker ingen större skillnad på 130 å 140… fast 130 går in på bredden i bagaget på många bilar med lite knixande. De e fan inte ovesäntligt 🙂
    Jag har ägt allt mellan 120-145. Rekommenderar att börja direkt med 130 så e det bara att köra på.

Aloha för cyckel med stödhjul som inte går att montera bort 😀

nic

• sunnebunne

Medlem
    14 augusti, 2008 vid 21:45

Jag e också nybörjare och undrade lite va man skulle ha för storlek på bräda.. kollade runt lite och köpte sen en 133 lång och 38 bred, stog på den ganska snabbt och lärde mig ta höjd på ett par timmar (väger typ 75) så de lär va onödigt å köpa en mycke större än så 🙂

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Storlek på första brädan?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.