Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing storlek på kaite i förhållande till vindstyrkan.

• mtias

Medlem
    19 mars, 2002 vid 15:52

Fick precis den svenska prislistan över Wipikas sortiment här i Sverige… det skiljer nästan 3000:- spänn mellan att handla i Danmark och i Sverige, en AirBlast 10kvm kostar i Danmark 7698:- dkr och i Sverige kostar den 11990:- skr
    den danska kronan är ju värd ca 1.20 mot den svenska
    så 7698 * 1.2 = 9237 skr om man väljer att handla i Danmark så tjänar man alltså 2752 skr som är = en resa till Danmark + en kite på köpet. Trist att det ska behöva vara så då jag gärna skulle vilja sponsra våra svenska kite distributörer men med dom priserna så håller det inte riktigt. Vet inte om du bryr dig men du kör ju ändå för det märket och jag tänkte att det kunde vara intressant att veta om du nu inte redan visste det vill säga 😉

• anonym-anvandare

Medlem
    19 mars, 2002 vid 17:53

Hepp,

Det finns en logisk förklaring till att priserna är så låga i Danmark.
    1. Alla känner väl till Surf-SWC som var den första butiken i Danmark med att dumpa priserna ganska så kraftigt. Det läggs ganska så stor vikt på att stoppa denna butik (iaf av Wipika Int.) 2. Alla danska Wipika butiker plus den danske Wipika importören fick sänka sina priser för att möta SWC priser och därför är kites mycket billigare i Danmark. Jag personligen tror inte att detta håller i längden för dom danska butikerna tjänar inte många kronor på deras verksamhet.

Men visst är det svårt som butik att försvara dom svenska priserna mot dom danska! Det är ju trots allt samma produkt vi prata om.

//
    Hampe
    http://www.kitepower.se

• anonym-anvandare

Medlem
    19 mars, 2002 vid 18:24

Och vari ligger förklaringen då?
    Om SWC klarar att ha så låga priser betyder väl det att det är möjligt. Eller gör han något olagligt? Det visar ju bara på ganska stora marginaler för övriga butiker.Varför vill Wipika Int stoppa honom?

• anonym-anvandare

Medlem
    19 mars, 2002 vid 18:57

Frågan är OM dom tjänar så mycket på att sälja så billigt.
    Tror inte det!!!!!!!!!!!!

• mtias

Medlem
    19 mars, 2002 vid 19:06

Det var inte SWC som jag fick priserna ifrån faktiskt utan
    http://www.kiteshop.dk/surfing/index.htm
    Jag säger varken bu eller bä jag konstaterar bara att det är billigare att handla kite i Danmark än vad det är att göra det i Sverige och turligt nog för mig så ska jag ner dit om en ca vecka 😉

• anonym-anvandare

Medlem
    19 mars, 2002 vid 20:29

Svar til Erik!!!

Jag kanske är dålig på att förklara, men SWC köper inte av den danske Wipika importören, utan han får sina kite av nån annan (jag tror han får direkt i från fabriken i Kina) men det är vad jag tror! Den som levererar till SWC riskera att mista sin importör ”rättighet” för alla importöter är bundna att sälja på hemmaplan=sitt hemland. Wipika Int. vill att det ska finnas en importör i vaje land för att slippa just sådana här pris dumpningar. SWC slipper ju en mellanhand och kan därför hålla så låga priser.

Sen finns det olika sätt att sälja kites på:
    1. Sälj 20 kites och tjäna lika mycket som om du säljer 1 kite (IKEA variant)
    volym försäljning, kan bli jobbigt om man säljer ca 20 kites om dagen smile.gif
    2. Kör på rek. utpris och bli en butik i mängden.

//
    Hampe
    http://www.kitepower.se

• anonym-anvandare

Medlem
    19 mars, 2002 vid 20:45

oki. Jag förstår lite bättre. Då är det väl iofs en sak för Wipika att se till att skärmar inte hamnar ”utanför” fabriken och kan parallellexporteras. Jag förstår om Wipika Int vill ha EN generalagent i varje land men det måste vara lite upp till dem att se till att det fungerar så också. Klart borde han känna till deras policy och kanske försöka acceptera dem för att hålla sig på god fot, samtidigt kanske inte han ser något fel i att köpa deras skärmar av nån bra kontakt, om det är nån på fabriken som säljer. Avskeda den skumma tomten som säljer bredvid fabriken då istället smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    19 mars, 2002 vid 20:46

Tja… lägre priser = försäljning i större volymer = lägre vinst per enhet vägs upp av antalet sålda enheter.
    Låter som klassisk konkurrens tycker jag vilket inte är helt fel för oss konsumenter.

• anonym-anvandare

Medlem
    19 mars, 2002 vid 22:04

man får ingen kurs när man köper av dansken… fast iofs så tjänar man väl lite cash endå på att köpa kiten där o betala för en kurs i svedan…

vi får se om tex wipika lyckas sätta dit han, fast sedan har vi Naish o Cab. också undrar vad dom hittar på…

Det är som sagt lite tråkigt för folk som försäker tjäna pengar på att sälja kites i sverige.

Det löser sig sa kärringen som sket i duschen…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing storlek på kaite i förhållande till vindstyrkan.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.