Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Storlek på LEI

• Storlek på LEI

Publicerad av sunwave på 11 augusti, 2004 vid 10:53

Ok.. detta har väll frågats 1000ggr men snälla ge mig tips. Väger 63 kg (har tänkt tävla i myggklassen sen när jag blir bra).

Har en psycho2 13 nu och gillar den skarpt, behöver ingen större kite tror jag, men är ute efter en mindre LEI kite. Vad ska man ha för storlek, 10 eller 12 ? vill inte ha nått ”glapp” mellan p2an och nya draken.

Mvh

Johan

sunwave svarade 21 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • patrikol

Medlem
    11 augusti, 2004 vid 11:03

med tanke på din vikt 9a eller 10a. inte mer.

• mrmille

Medlem
    11 augusti, 2004 vid 11:50

Svar till:

med tanke på din vikt 9a eller 10a. inte mer.

[/ QUOTE ]

Blir inte det ett rätt stort glapp?
    Iofs har du ju rätt fett med depower på Psychon så det kanske funkar

• sunwave

Medlem
    11 augusti, 2004 vid 14:45

jo.. depowern är enorm på denna kite. Har provat en naish 10a när det blåste som tusan förrut, då gick det bra att köra. Vet dock tusan inte om jag skulle våga dra upp p2 13 i sån vind, men kanske jag som e lite småskrajj.. laugh.gif

• mrmille

Medlem
    11 augusti, 2004 vid 16:04

hehe, jo…
    13m² foil är mycket att kasta upp i luften om det rör lite på sig. Depowern minskar ju inte lyftet så mycket på foilsen så om man nu inte känner för att landa på maldiverna kan det nog vara en vettig idé att skaffa sig en mindre tube vid blåsigare förhållanden.

Själv har jag en 16,5m² Flysurfer Warrior WAC som jag använder på land med mountainboard vid 2m/s+ och vatten vid 3m/s+

• cortex

Medlem
    11 augusti, 2004 vid 20:06

Jag skulle säga antingen 9 eller 11 i LEI som komplement (hoppsan, det ju visst Slingshot-storlekar smirk.gif). Det hela beror lite på hur ”nära” du vill att sweetspot’en skall hamna.
    Inte alls dumt att blanda sin quiver med foil och LEI, då får man det kuliga från bägge världar.
    (Å andra så är Psycho 2 7 en riktigt bra hårdvindskite… grin.gif)

/Kaj(Tech)

• mrmille

Medlem
    11 augusti, 2004 vid 20:14

jo, nackdelen med små psycho²or är ju pris per m².
    den ekvationen blir inte snygg frown.gif

• putte

Medlem
    11 augusti, 2004 vid 20:48

det härlioga är att man hellre bör räkna priset per effektiv m²… 😛

En psyco² skaulle jag säga är 25% effektivare än en lika stor LEI

• sunwave

Medlem
    11 augusti, 2004 vid 21:13

mhm… jo vill ju ändå ha lite överlapp mellan drakarna.. kanske en 11:a är bra, kan ju skaffa typ en 7:a också sen.. jag e ju så lätt så jag planar nog med en 2:a i hård vind.. wink.gif

Tycker att p2 7 känns ngt dyr, är säkert jättecool… vågar inte prova den för då måste jag nog ha en… laugh.gif

Jag får botanisera vidare och fundera lite, vi får se hur det blir.

Blir nog surf på Torö på Lördag btw.

/Johan

• sunwave

Medlem
    11 augusti, 2004 vid 21:16

Putte: hmm jo det är nog sant, e ju ungefär samma pris på ”motsvarande” LEI drakar..

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications