Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Storleken har betydelse
-
Storleken har betydelse
Publicerad av regfellow på 13 juni, 2011 vid 18:25Fick testat en North Gonsales 151 cm bräda i lättvind och jäkla vilken skillnad det var mot min Naish Momentum 138.
Planade direkt och tog ordentligt med höjd, jämfört med att tappa ordentligt med höjd.
Den slog även min Naish Custom Global 6.0a directional på fingrarna som jag lyckades nätt och jämt hålla höjden med.
Nu är ju varken Momentum 138 eller Custom ämnad för lättvind, då båda har ganska bra med rocker, men storleken på brädan och utformningen verkar ju lätt göra en kitestorlek eller två och kan bespara en ett kiteinköp!
milkman svarade 13 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Ovanligt smal för att vara lättvindsbräda är den, funkar uppenbaringen bra oavsett.
-
Det har väldigt mycket med rocker, outline och flex att göra med hur snabbt en bräda planar. Tex så är 50/50 från Nobile en gryyyym frestylebräda, men suger på lättvinden. Den är riktigt tungdriven. Trots det kör jag den i 140×41. Jämför man då med Nobilse 2HD så startar jag med en storlek mindre i mindre vind på typ storlek 134×40(give or take en cm). Det är också en riktigt bra bräda, funkar bra för frestyle till old-school.
Vår nybörjarbräda, NBL, har en enklare fles så trots den större storleken så blir den lite mindre effektiv vattnet, den har nästan samma outline som 50/50 men mycket mindre rocker. Funkar därför bra i lättvind om du är lätt, men inte om du är över medeltung då det inte hjälper att gå upp en storlek.Så brädvalet är viktigare än man tror, och det räcker inte med storlekskollen. Jag är ofta förvånad över hur mycket fokuset ligger på kiten då jag tycker att åktstilsmässigt är skillnaden större på brädorna än kiterna som har mer överlapp mellan stilarna.
-
Intressant diskussion.. Ska jag vara ärlig har jag aldrig riktigt förstått ”vågbrädan” som ett lättvindsalternativ. Tycker verkligen inte jag kommer iväg tidigare med en vågbräda/gammal directional. Det var samma på Maui.. När det var mycket lite vind och folk skulle ut med sina stora speedbrädor eller vågbrädor och var säkra på att kunna köra failade det oftast. Dock kunde jag, oftast, köra. Iaf hålla höjden med min 138×42 twintip. Samma storlek på kite, ibland körde folk 14 och jag 12a och kunde ändå köra tidigare och ledigare. Tror det har MYCKET mer med teknik, åkstil och rutin att göra än brädans/kitens storlek.. Personligen tycker jag det är lättare att ”jobba” en twintip för att skapa fart, ta höjd när man kan och pumpa när man behöver. Samma med en ”mindre” kite. 12a kör lika tidigt som 14-15 i de flesta fallen. Min VARI Lotus har en del rocker och är verkligen ingen lättvindsspecifik bräda..
-
viktor77
Gäst14 juni, 2011 vid 11:14Det handlar mycket om teknik. När jag precis köpt min vågbräda, en Airush Choptop 5,3, tänkte jag att skulle kunna köra den i lättvind. Iallafall sas det att den skulle vara bra i lättvind. Den var inte ett dugg bättre än min TT-bräda. Svårigheten med vågbrädan är att du måste köra annorlunda på den och hitta var du ska stå på den för att det ska fungera bra. Jag körde till en början med stroppar, vilket i lättvind inte fungerar speciellt bra. Så av med dem och stå längre fram och mer upprätt, då fungerar det bättre. Jag har mycket kvar att finslipa på hur jag ska stå, men nu går den iallafall bättre i lättvind än min TT-bräda.
-
En vågbräda är aldrig en bra lättvindsbräda. Däremot finns det vågbrädor som startar tidigare än vissa Twintip. Sen finns det twintips och skims som startar tidigare än vågisar också. Jag har inte heller fattat varför folk tror vågisar är bra lättvindsgrejjor.
Den bästa lättvindsbrädan jag testat, nånsin, är en lackad våtplyfa. Fyrkantig , lite rundade hörn och utan fenor och stroppar. Rätt kul bräda och funkade utan vind. Den roligaste är dock en skimboard. Bästa nybörjarvarianten med stroppar och fenor är denna dörrjäkel: http://surfbussen.nu/shop/nobile-flying-carpet/ Helt grym för skola och nybörjare, hade elever som var uppe på brädan med den och Zephyren i helgen. I typ 4-5 m/s.
-
Racebräda är överjävlig i lättvind… Fast kanske inte så kul alla gånger..
-
Håller inte med dig Hasse Mute.. Många hoppa ut i vattnet i vintras på Maui med monster till racebrädor och landade i stenarna 10 min senare för de inte kunde komma ut.. Samtidigt körde jag, hjälpligt, in och ut med min twintip.. Samma size på kite, typ samma size på person..
-
Min SS Celeritas 5-8 är rätt bra på lättvind- slår min himmagjorda Mako rip-off 45×150- och den är lättvinds TT om inget annat.
Celeritas har rätt plan rocker med konkav, med squash tail.
-
Jag tror Mako har för mycket rundad outline och troligen för mycket rocker för att kvala in som lättvinds TT.
-
Finns det nån lättvinds TT som man kan ha kul med då?
Jag är lite sugen faktiskt….:)
-
Den här är förvånansvärt bra. Känns faktiskt som en rolig bräda, trots lättvindsfokus. http://surfbussen.nu/shop/nobile-xtr-2011/
Men den tar inte lika låg vind som en bra plyfa 🙂
I helgen körde jag den och det var kul, Mynningen i lördags. Går bra att raila i alla fall, och funkar ok på tåsidan. Personligen tycker jag nog skim är roligare än twintip i lite vind ändå:) -
Jag är jäkligt sugen på en skim till lättvind. Håller man höjd mkt tidigare än med en ”normal tt” eller handlar det mer om att man har roligare med den i lättvind för att man kan utveckla sig i andra riktningar?
-
Sorry to bomb with this again- but i beg to differ…
Denna hemma bygge har 25mm rocker, 25mm konkav- 45x 150- den är mycket bra i lättvind- slår allt utom race-wave bräda.
Den svänger bra och är kul. Rundad outline gör att den svänger. Den är skatey och snabb- tar höjd mycket bra.
IMO är detta den rätta kombo.fyrkantig outline med plan rocker går find i lättvind men svänger som en lok på räls.
Dare to be different
-
Måset bara fråga om det var min Gonzales du prövade i Falsterbo i söndags? Hej och tack för att du räddade den från att driva iväg i så fall!
Brädan gör en enorm skillnad. När jg började med Kiteing för drygt ett år sedan köpte jag ett beg kit med allt och i det ingick en Slingshot bräda med 6fenor vars make jag aldrig sett varken förr eller senare. Hur som hade jag det nästan omöjligt att stanna uppe i vind, oavsett hur mycket det blåste. Jag gjorde alla efterforskningar på nätet och prövade vart enda knep hela tiden med samma tarvliga resultat: walk of shame.
Det spännande är att ingenstans hittade jag något om brädans betydelse, om när jag talade med kunniga människor var det inte det man nämnde heller…
Till slut tänkte jag att nu har jag fan provat allt, det enda som finns kvar att testa är att byta bräda, så jag hyrde en Placebo Pill bara för att testa och det var helt sjukt hur lätt det var att ta vind med denna. Tyvärr kändes den dock ganska tung och oflexibel och därför föll valet på en Gonzales.
Summan av kardemumman: Brädan gör enorm skillnad. Nybörjare ska ha brädor som gör det lätt att ta vind. Spread the word…
-
Håkan: Man planar och höjdar betydligt lättare på en skim (ivf Nobiles som jag har), särskilt på platt grunt vatten. Fenorna ska av såklart. Sen har man mycket roligare också när det ändå inte är tillräckligt med tryck för att hoppa.
Jag hade f.ö. en Nobile XTR 143×48 för ett par år sedan. Den var väl kul ett tag, men man kan ju inte göra mycket mer än att köra fram och tillbaka med den vinden (4 m/s) ändå sålänge man inte railar så då har man roligare med en skim. Det var ganska liten skillnad på hur tidigt XTRen kom igång och på min Nobile 666 132×41 eftersom 666:an är så platt och styv.
Sen måste jag ju också säga att en lättvindsbräda inte är ett substitut för en lättvindskite, det är ett komplement för att kunna köra ännu tidigare när man inte har något vettigare för sig. Det är mycket roligare att köra 17m2 (eller 21m2 för den delen) + 132×41 är t.ex. 13m2 + 143×48.
Och storleken är som sagt inte allt, min Nobile 666 132×41 kommer igång tidigare än min LF concept 142×43, men concepten är goare, så när vinden är tillräcklig byter jag till den…
Logga in för att svara.